• Pinewood

Vill ha tips om skoterjakt på varg

NotiserPublicerad: 2011-03-22 15:26

I torsdags förra veckan upptäckte länsstyrelsens naturbevakare att flera skotrar jagat varg kring Dokkasberg, Överkalix. Under helgen som gått har både polisen och naturbevakarna spanat i området, bland annat från helikopter. Man har däremot inga spår efter de gärningsmän som jagat vargen på skotrar i flera kilometer. 
Nu vill polisen ha tips från allmänheten om det inträffade. Den som sett eller hört något kan ringa polisen på telefon 114 14.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

62. Cicki

2011-03-31 13:04

Jag tror inte jag bemödar mig att svara noviser som dig och Kerstin längre. Inte jagar jag heller men för det kan man väl se att djurlivet i skogen är på väg att försvinna med vargen. Samtdigt som jakten och fäbodbruket försvinner. Och efter 40 år med en jägare så har jag inte funnits med bara i år. Jag är nog bättre påläst än så skall du veta.

61. Sinnet i behåll nr 59

2011-03-31 11:33

Jag har alla mina hemma har Du??
Du har dykt upp senaste året, medan vi andra dividerar vidare sedan det förra.
Djur är för mig en passion precis som bössan är för Dig! Så jag vet nog vad jag talar om. Skulle det uppstå en lucka, så läser jag på då Ni andra sover!
Det finns väl fler skadeskjutna älgar än just den, t.o.m. i käken!
Läs på gumman...
och svara gärna på Kerstins frågor!

60. Kvinnan med skygglappar

2011-03-31 10:57

Kerstin Fredin som vet och kan allt skriver att det kan finnas fler än ett alternativ till att det ser ut som det gör. Men då bara antagligen om det kan gynna henne. Om en död varg hittas då är den alltid skjuten av en jägare. Då finns aldrig några andra alternativ. Hennes tankesätt faller på sin egen orimlighet. Förstår inte hur vi kan vara så dumma att vi svarar på hennes skrivningar. Bara bortkastad tid. Och vargarna, dom tar nog våra jägare hand om skulle jag tro.

59. Cicki

2011-03-31 09:27

Skulle älgen i Idkeberget vara skadeskjuten så hade nog jägaren använt en Bazooka. Bara att titta på bilden så begriper du kanske. Förresten, skriv om nåt du förstår dig på istället.

58. CICKI?

2011-03-31 09:26

Gratulerar dig för den totala okunskap du uppvisar här i ditt inlägg? Du har mycket att lära i naturen och ett tips lyssna inte på vissa föregångare som kör samma stil som dig. Det ger dig inget!

57. Jägarhustru!

2011-03-31 08:24

Om du är invandrare och inte har svenska som modersmål, så förlåter jag dig gärna, men i annat fall så kan jag bara beklaga att du inte kan tolka ditt eget modersmål.

Att fastställa något betyder att man bestämmer att det är på ett visst sätt, men när man INTE ha kunnat fastställa att det är på ett visst sätt, så kan det finnas fler än ett alternativ till att något ser ut som det gör.

Nu har jag svarat på dina frågor – hur blir det med dina svar till mig??!!

56. Akar

2011-03-30 22:01

Betvivlar, annars var det rätt!
Jag förstod precis vilka vargar Du åsyftade vilket jag tycker är väldigt beklagligt. Men Du kanske har svårt att tolka två meddelanden samtidigt. Eftersom detta hade med is att göra, så påpekade jag att en av Dina kollegor menat på att långt många fler vargar än dessa gått igenom isen, men med en kula i huvudet. Förstår Du nu? Jaktledare, Du är alltså en av de som ska hålla rent i de egna leden som efterlyses av både jägare, polis och samällsmedborgare. Grattis Du har verkligen lyckats att få hela svenska folket emot Er. Till och med folk som jag som bor i vargrevir och har djur!

55. CICKI?

2011-03-30 16:55

Du har nog missuppfattat mitt svar till dig (eller fråga)? Det var en händelse som dessa två vargar hade märkts och varit sövda, sedan hittades de drunknade! Jag har som du säger många jägarvänner men jag och endast jag bestämmer vad jag ska skriva utan inflytande från andra, det är mitt tänkande som gäller i motsats till vad många andra efterhärmar! Har och är jaktledare sedan 50 år tillbaka och har varit med om både det ena och det andra. Så CICKI blanda inte ihop svar och frågor det har vi en expert på redan! Svaret till dig var att efter en sövning som du påstod förvanskade minnet av händelsen som djuren upplevde var, att jag svarade dig att därför så som du sade att de inte skulle minnas något och i dessa fall när det handlade om de två vargarna som efter sövningen hittades dränkta, blanda nu inte bort korten utan inse fakta av vad du skriver, för det vet du väl, vilket jag nu betvilar?

54. Jägarhustru

2011-03-30 14:54

Apropå skadad älg. Det kan ju ha varit en skadeskjutning, en förlupen kula eller!?
Och skillnaden mellan vargen och jägaren är förhoppningsvis att jägaren tänker med det han har innanför pannbenet innan han ev. skadeskjuter käken av en älg, emedan en varg gör det för att överleva! Tänk om vi skulle lägga ut alla bilder på skadeskjutna djur till allmän beskådan! Jag håller med de jägare som fortfarande har sinnet i behåll, och tar sin fritids och rekreation på allvar. Det finns tack och lov fortfarande sådana. Inte skjuta så fort ngt dyker upp i kikar siktet, utan tänker först. Det är väl därför vi kan ta oss rätten att bestämma över djur och natur, eller? Jag är inte emot jakten som företeelse, men då man läser en del inlägg av folk med vapenlicens, blir man mörkrädd!

53. A.k.a.r

2011-03-30 14:54

Det kanske rent av var ett sammanträffande, där en av Dina jägarvänner skrev att det var många vargar som gått genom isen i sommar med en kula i huvudet.
För övrigt har inte heller mina hundar ngn större lust att gå till veterinären, det luktar konstigt och så får de ju bandage ibland och den dumma struten när de går hem.

52. Så har skrev Kerstin Fredin

2011-03-30 14:54

"och det är inte på något sätt fastställt att det var varg". Är inte det att förneka så vet inte jag. Vargen kanske skulle suttit kvar för fotografering? Hade du trott att det var varg i så fall? Du övertygar ju inte dig själv ens.

51. CICKI??

2011-03-30 11:59

Var det därför som de två vargarna som hade sövts dränkte sig? De hade alltså tappat minnet för naturens faror eller hur?

50. Cicki

2011-03-30 10:41

För övrigt förstår jag inte riktigt vad sövning av hundar har att göra med skillnaden på hetsjakt mellan helikopter och snöskoter av vargar, som ju frågan gällde från början.

49. Cicki

2011-03-30 10:41

Märkligt sammanträffande. Jag fick min hund opererad för några veckor sen. Före op. hade han inget emot att gå till veterinären. Efter op. fick jag knappt ut honom ur bilen vid återbesöket. Minne från op.besöket, ja inte vet jag. Jag misstänker dock att du har fel. Ny test i eftermiddag då han skall vaccineras.
Och när det blir dags för avlivning så har du helt rätt. Det blir 22 long i nacken. Det funkar bra.

48. Larsson

2011-03-30 07:31

Jag vet inte hur insatt Du är i veterinärers handhavande av sövda djur. Men då kan jag upplysa Dig om att de sövningspreparat som används idag, skonar djuret från att komma ihåg vad som egentligen hänt! Detta sker även med Din ev. hund om den skulle behöva en operation av ngt slag, men han kanske bara får ett skott i huvudet!?

47. Kerstin Fredin

2011-03-28 23:23

Vem skyddas? Och du menar att för att lära sig nåt som man redan vet i andra länder så är det helt OK att jaga, stressa och sen söva en varg? Nu börjar du nog gå för långt.

46. Jägarhustru!

2011-03-28 20:01

Var har jag förnekat att det skulle kunna vara varg? Ta och läs det jag skrev en gång till!

Det är snarare du själv som förnekar att det kan vara något annat.

F ö är det väl dags för dig att svara på mina frågor nu, när jag har svarat på dina!

45. Skillnaden Larsson!

2011-03-28 20:01


Den är att i det ena fallet är man ute efter att jävlas, plåga och kanske döda, i det andra att skydda och lära sig mer.

44. Kerstin Fredin

2011-03-28 15:54

Hur blev det med svaret ang. helikopterhetsen? Tid verkar du ju iallafall ha haft. Du har ju svarat jägarhustru.

43. Kerstin Fredin !!!

2011-03-28 15:54

Klart att du skulle förneka att det är varg som skadat älgen. Trots att det fanns massor av vargspår i närheten. Förnekar du Förintelsen också?

42. Jägarhustru!

2011-03-28 14:00

Nej jag kommer inte från Bollnäs och tillhör inte de grupper som samlat in pengar till en belöning till den som kan lämna uppgifter kring den med skoter dödade vargen.

Jag har sett bilder på älgen, och det är inte på något sätt fastställt att det verkligen var varg som hade angripit den. Den kan även ha fått skadorna på annat sätt (fastnat i stängsel eller trafik), och själv tycker jag det är lite märkligt att det inte fanns några som helst andra skador än de på själva huvudet. Men visst – kanske var det varg och älgen led med all säkerhet av sina skador. Ger de oss människor rätt att göra på liknande sätt emot vargen? Om du tänker efter så är vi då inte ett dugg bättre än det djur vissa beskriver som en ”mördare” och ”djurplågare”.

41. Kerstin Fredin

2011-03-28 11:47

Du har inte svarat på min fråga: Är du en av dem boende i Bollnäs som lovat ut angiveripengar? Kan ta en annan fråga samtidigt innan jag svarar på dina: Hur tror du älgtjuren kände sig som stod mitt på vägen i Idkeberget med halva huvudet uppätet? Finns att googla på helenapower.blogg.se/2010/september/varning-för-stark-bild.html Den tycker jag du skall titta på. Kom bara inte med det gamla snacket att naturen sköter sig själv. Nu pratar vi om djurs lidande. Älgarna behövde inte lida på detta vis innan nån dåre kom på att vi skulle återinföra odjuret varg.

40. Kerstin Fredin

2011-03-28 11:47

Säkert förekommer det nån skadeskjutning även nu för tiden, men jag vill påstå att dagens jägare gör ett mycket allvarligare försök att lösa uppgiften med tanke på den mediala förföljelse som pågår
nu för tiden. För övrigt sköts det väldigt mycket mer älg på 80-talet beroende på att allmänheten klagade på överstora stammar och krävde avskjutning. Där jag jagar sköt vi mer än dubbelt så många älgar per år mot vad som görs idag.

39. Kerstin Fredin

2011-03-28 11:47

Kanske jägarhustru skulle svarat på din utläggning om djurplågeri, men jag kan inte hålla mig. Vilken skillnad anser du att det är att de s.k. forskarna jagar och hetsar varg med helikopter för att sen söva dem? Tror du den vargen känner mindre skräck och dödsångest än en som jagas med skoter? Här har du möjlighet att ge ett rakt svar utan krusiduller.

38. Larsson!

2011-03-28 00:27

Kan du ärligt säga till alla som läser dessa trådar, att det som detta enskilda (starka och ärliga och beundransvärda) jaktlag redovisade för 20 år sedan eller mer, inte längre händer under jakten i Sverige?

37. Ja tänk Jägarhustru!

2011-03-28 00:26

Läs det jag skriver här, rad för rad och mycket noga! Besvara varje fråga för dig själv och fundera på vad den betyder när det gäller din egen inställning till levande väsen!

Kan du tänka dig att du och din man tar egen ställning istället för att slaviskt följa vad andra tycker?

Har du själv försökt hitta information om detta och skapa din egen bild av vad som hänt? Ett djur har förföljts en mycket lång sträcka. Hur tror du det djuret kände sig? Skulle du själv vilja vara i dess ställe? Om du var det, hur skulle du själv känna?

På många ställen vågar folk inte säga vad de tycker. De kanske vet, men risken är att de måste flytta från hus och hem om de säger vad de veter. Är det rätt? Vad är det för frihet? Är inte det att låta andra styra över sitt liv? Vad kan vi göra åt det?

Detta säger jag oberoende av om du tycker att det är helt OK att plåga ett djur eller någon annan för att du ogillar subjektet i fråga.

Välj själv! Tycker du att det är OK att någon varelse på vår jord medvetet plågas eller finns det en anledning att sätta ner foten och säga NEJ? Till syvene å sist är det helt upp till dig själv.

Samtidig undrar jag om du skulle hålla inne med information om du hade information som skulle kunna utreda ett fall som gäller misshandel av en kvinna eller ett barn. Är det mer rättfärdigat eller lättare att då utpeka en som kanske senare visar sig vara oskyldig?

36. Kersin Fredin

2011-03-27 21:47

Är du en av dem boende i Bollnäs som lovat ut angiveripengar för den skoterdödade vargen hos dig? Är det så vi skall ha det i Sverige? Tänk om någon helt oskyldig blir anonymt anmäld. Vad får det för konsekvenser inom svenskt rättsväsende? Den personen och familjen hamnar i en konstig situation tills bevis framlagts att han/hon är helt oskyldig. Tänk er för lite. Det är polisens sak att utreda brott. Inte amatörer hemma vid datorn.

35. Du är allt rolig du, Fredin

2011-03-27 11:30

Rapporter som är över 20 år gamla(jakt 1983)och 15 år (jakt 1996). Det är ju strålande att hänvisa till saker som i dagens moderna samhälle kan räknas till forntid. Nej, bättre kan du säkert!

34. Hur blir det med svaret Kerstin?

2011-03-25 12:27

Vill du det skall bli som i Canada?

33. och du Larsson!

2011-03-25 12:27

Mitt svar angående de 4000 älgarna, så kan hitt det i inlägget till Anders i Vargland.

32. Larsson! Här lite verklighetsfakta från ett enskilt jaktlag:

2011-03-25 11:28

Om du går en bit ner i bifogade länk, http://www.lagett.com/LagettHistoria_2008.htm
så kan du för älgjakten 1983 hitta följande uttalande

CITAT: NN skjuter mot en ko. Efteråt ses dock 2 kalvar irra omkring i samma område. Trots eftersök hittas inte kon förrän efteråt. Den har hunnit förstöras och måste ”sprängas” SLUT CITAT.

Måste ha varit massor med kött som blev förstört där också och vargen kunde man knappast skylla på.

Lite längre ner, för jakten 1996 kan man hitta följande:
CITAT: En annan jägare skadskjuter en stor älg. Trots intensiva eftersök hittas ej älgen. XX jaktlag ser och kan skjuta den några dar senare - en del av köttet måste kasseras. SLUT CITAT

31. Anders i Vargland

2011-03-25 11:28

Det handlar om en studie som Svenska Jägareförbundet gjorde i slutet på 90 talet. Studien uppgavs visa att 14% (runt 14 000) av de påskjutna älgarna gick längre än runt 200 meter, och av dessa var det drygt 4000 som inte hittades trots eftersök. Någon länk har jag inte, men jag skulle tro att studien gjordes vid SLU, så det kan vara idé att höra med Göran Ericsson där, om han vet mer.

Studien gällde bara älgar, och det vet nog varenda jägare att även andra djur som bevisligen påskjutits och träffats (blod i spåret) inte alltid hittas vid eftersöken.

Att du själv och ditt jaktlag inte har behövt uppleva detta, kan ha sin grund i att ni verkligen gör allt för att skicka iväg säkra skott. Så är det uppenbarligen inte alltid och det händer då och då att kulskjutna råddjur har gamla hagel inkapslade i kroppen – hur de nu kom dit.

De många skadskjutningarna upplevs som ett problem även av jägareförbunden, så hur jägarna själva kan förneka att det förekommer är mycket märkligt.

30. RÄTTELSE !

2011-03-25 10:32

I kommentaren 25 ska det naturligts- vis vara KERSTIN FREDIN och inget annat.

29. Kerstin Fredin

2011-03-25 10:07

Finns ingen som helst anledning att diskutera mina kunskaper om naturen med en skrivbordsfanatiker/naturförödare som dig! Forsätt skriva du,men redovisa fakta för de 4000 skadeskjutna älgarna är du snäll. Det skulle ge dig en viss trovärdighet.

28. Nu blev jag riktigt nyfiken Kerstin

2011-03-25 08:52

Varifrån har Du fått siffran att 4000 älgar blir skadskjutna varje är utan att hittas? Mycket besynnerligt tycker jag, hur vet man att dom då blivit skadskjutna om man inte hittar dom? Har varit med att jagat älg under hela mitt vuxna liv i flera jaktlag och inte hittils varit med om att en påskjuten älg inte avlivats efter eftersök m.m. Vore tacksam om Du kunde hänvisa till någon seriös länk där detta kan bekräftas och hur i såfall beräkningen har gjorts utan att man hitta de skadeskjutna djuren.
Tackar på förhand

27. KF och Tobbe, nu har ni chansen!

2011-03-25 08:52

I fråga om den nyss flyttade till Örebrovargen så finns det här ett gyllene tillfälle för Dig och Tobbe att anmäla Naturvårdsverket för djurplågeri, vilket är värst? att bli jagad med snöskoter, eller att bil jagad både med snöskoter och helikopter och sövd som den flyttade vargen har blivit, sedan biltransport i en trång bur och utsläppt hungrig och chockad på främmande mark? Här behövs det inga tips, allt är ju dokumenterat, nu hoppas jag att ni omedelbart anmäler denna händelse till Polisen och visar att Ni är mycket bättre än dom som inte tippsar incidenten i denna artikel. Det gäller djurplågeri oavsett om det är lagligt eller inte, så slå till nu.

26. Kerstin Fredin

2011-03-24 23:53

Människan tillhör också naturen fast den har bara två ben. Det är nog du som inte riktigt fattat hur det går till i naturen. Människan har alltid jagat för att överleva. Sen om du väljer att leva på morötter det skiter jag i.

25. KERSTIN: FRENDIN?

2011-03-24 23:53

Jag med flera eftersom du talat om att du är pensioner, enligt dina uppgifter på Facebook och i inlägg på dessa har du redan där stött på motstånd. Förstår att tiden som pensionär blir långsam, men varför denna bitterhet mot allt och inget. Förstår att vi som kommer till åldern inte alltid förstår de nymodigheterna som kommer. Någon gång måste väl även din klarsynthet oavsett hållning i vargfrågan klarna, begrip att man provar inte först en varg och sedan en annan tills man är säker på att rätt varg är på plats, Tala om djurplågeri och kostnader, har SVENSKA staten blivit galna och vad gör MINISTER RAINFELT åt saken? Det är bättre att på åldringsvården får de äta gammal potatis eller en hopkokad soppa bara det mättar magen. Men se vargen ska ha färskt kött från boskaps uppfödare, här duger det inte med gårdagens meny. Stopp och belägg ni VARG FANATIKER har ni tänkt igenom denna situation, den kanske drabbar någon i eran närhet som ni hållit av. Tycker ni då att det är rätt att så många Miljoner avsetts från de sjuka och åldringar, enbart för VARGENS överlevnad, besinna er innan det är försent? Tänk lite Kerstin men det kan du väl inte så fanatiker du är. Nu och senare är en stor skillnad tänk på det Kerstin? Den skade skjutning du balanserar på måste väl vara från din sambos vetenskap, för du jagar väl inte älg. Nej och åter nej hur i hela friden kan du uträkna dessa skadeskjutna antal? Ännu en teori som Kerstin om så varit skulle avstängas från hennes illasinnade kommentarer.

24. Just det Kerstin

2011-03-24 23:52

Du förnekar gärna det som är obekvämt för dig. För att fortsätta frångå ämnet frågar jag dig nu: Vill du att det skall bli som i Canada även här i Sverige?

23. Oj då Larsson!

2011-03-24 17:16

Så vargen är en djurplågare när den försöker skaffa sig mat för att överleva? Så skriver en som inte riktigt har fattat hur det går till i naturen.

Om du sedan är jägare, så föreslår jag att du tänker efter hur många djur som går med svåra skador efter skadskjutningar. Bara när det gäller älg så räknar man med att ca 4000 älgar per år skadskjuts utan att senare hittats. Du själv kanske aldrig har skadskjutit något djur, eller annars hittat det snabbt, men så är inte alltid fallet – eller hur! De 4000 älgarna är just sådana som i många fall går en mycket plågsam död till mötes. I det fallet gäller det dessutom skador som inte på något sätt har samband med överlevnad, bara lite gott kött i frysen att ta fram vid tillfälle.

Vad du talar om är konkurrens om köttet Larsson, och för att göra det lite mer rumsrent, så skyller du vargen för djurplågeri och visar samtidigt att du har ytterst begränsad kunskap om naturen och vad som händer där.

22. Kerstin Fredin

2011-03-24 16:00

Jag tycker inte du skall uttala dig om djurplågeri. Jag följde för några dagar sen en älgkos sista "vandring" i sina försök att undgå vargarna. Det var ingen vacker syn. Här kan man inte tala om snabb avlivning. Nej en lång sträcka med blodsspår vittnade om hur länge kon fick lida innan hon slutligen dukade under. Kvar blev 200 kg prima mänsklig föda till ingen nytta. Här kan man också snacka om djurplågeri!
Mänskliga marodörer skall lagföras, det håller jag med om. Tyvärr finns ännu inget stöd för ta bort marodörer i djurvärlden, men jag tror att det kommer.

21. Älghundsägare!

2011-03-24 15:59

Vad har det som händer i Kanada med det som den här tråden handlar om? Menar du kanske att man plågar djur för att man ogillar rovdjurspolitiken, och på det sättet vill demonstrera?

Ja fortsätt med det då, men gör det öppet. Sedan får vi se hur många sympatisörer ni får bland övriga människor.

Kan inte låta bli att jämföra detta med dom som vill urskulda män som misshandlar kvinnor och barn. Även där försöker vissa hitta förmildrande omständigheter som: han blev provocerad, han var frustrerad osv, osv, men si det går inte folk på som förmildrande längre!

20. Anders i Vargland!

2011-03-24 12:04

Jag och Svenska Rovdjursföreningen fördömer och tar absolut avstånd från alla former av hot, oberoende av vem det drabbar. Det har vi deklarerat betydligt tydligare än jägareförbunden. Nu senast i samband med vargjakten, och de hot som då riktades mot jägarna. Från jägareförbunden kommer lama fördömanden, samtidigt som man hittar en massa ursäkter för hoten.

Det finns inga ursäkter som på något sätt mildrar hot som riktas mot människor, och jag kan förstå om människor tvekar att gå ut med sina namn vid händelser som du beskriver om andra tidigare har blivit hotade för liknande saker.

Det är dock milsvid skillnad mellan det, och när man frivilligt uttrycker en åsikt om handlingar som är avsedda att plåga djur. I och för sig så kan jag förstå varför man inte sätter ut sitt rätta namn när man ursäktar att vissa djur utsätts för något som kan betecknas som tortyr. Vem vill bli sedd som en sjuk djurplågare och jämställas med sådana som medvetet skadar och plågar både tama och vilda djur?

Men det är bra att alla nu får klarhet kring vilka i de här trådarna som fördömer handlingar som t ex att utsätta djur för lidande, och vilka som hellre fördömer dom som pekar på galenskapen, och istället håller djurplågarna om ryggen.

19. Kerstin

2011-03-24 10:21

Pratade med en människa för några dagar sen som har sin son boende i Canada. Där släpar pumor upp hjortar på altanen och svartbjörnarna går i trädgården och äter äpplen. Deras barn får inte vara ute hur som helst. Är det så ni vill ha det i Sverige?

18. Kerstin

2011-03-24 09:27

Det var inte frågan om vilka som håller på med olagligheter,d et är det ingen som stöttar, frågan var varför man inte får in tips om vad som hänt. Du skriver att vi(jägarna) är en skam för kåren, ta iställer och skriv att alla som bor i vargrevir och på glesbygden är en skam för Sverige, för det är just 99% av de där boende som aldrig skulle tipsa om en sådan här sak, för dom vill inte vara påtvingade att ha vargen hos sig och ständigt höra från sådana som Du och Dina gelikar som för det mesta är storstadsbor hur förträffligt trevligt det är att ha varg.

Förresten fega anonyma skriver DU, läste Du om hunden som blev tagen på gårdsplanen förra vekan i Hagfors Kommun, och varför ägaren inte ville gå ut med namn, jo för att en bekant till henne blev hotad från flera håll när hennes får blev tagna,kramare ringde och hotade henne, dom hotar alltså offren som redan har sårg, bedrövligt, gissa om varghatet stiger i vargområdena efter sådana påhopp.

17. Sanningen visar sig här!!

2011-03-24 09:25

Här framkommer klart vilka som stödjer krimmenelt handlande och dom som följer lagen. Beklagligt att det är så många som inte har något emot olagliga handlingar och djurplågeri. Jag hoppas att både JRF och SJF går ut på sina hemsidor och i sina tidningar och visar att dom tar helt avstånd från krimminela tilltag i naturen och gör allt för att dessa människor lagförs. Dessa människor som håller med olagliga saker förstör ryktet för jägarorg. Det är ett fåtal som håller med det, men det är synd att dom tydligen har stöd av en del som skriver på JRF,s debattsida.

16. Ett tips.

2011-03-24 09:24

Är det inte så enkelt att det är länsstyrelsens egna spår efter vargspårning.

15. KERSTIN?

2011-03-24 01:04

Du har hållit dig ifrån trådarna och kommentarerna ett tag säger du, det är klart du har ju haft full upp med att skriva på de olika FACEBOOKs sidorna som figurerar, och även fått bortaget vissa kommentarer där, så nu får du kasta dig över och tillbaka hit igen. Det är bara så att du väcker inte så stor tilltro här heller! Samhället måste lyssna på medborgarna skriver du? Hur var det med flytten av vargen till Örebro lyssnade länets Landshövding med flera myndighets personer då? Nej Kerstin det du skriver om dittan och dattan är det nog inte så många som fäster sig vid! Surt sa räven när han åt rönnbär, men sant!

14. Hej Hermelinen!

2011-03-23 22:07

Dig känner jag ju sedan gammalt, och vet att du – trots din något förändrade ståndpunkt till vargen – ändå är en person med vettiga synpunkter och att du dessutom håller dig till sakfrågan istället för att halka över till att angripa ”budbäraren”.

Jag har hållit mig ifrån de här trådarna ett tag, då jag inte sett det värt att lägga ner någon energi på dom. När jag då får se att människor som är jaktfientliga, åter igen refererar till J&J och just den här länken som bevis på jägares omoral – då fann jag anledning att kommentera.

Kommer du ihåg Hermelinen, att det fanns en tid när du själv blev lika upprörd över inlägg som dessa?

Jo, då – samhället måste lyssna till medborgarna – där håller jag med dig. Men samtidigt finns det ingenting som tyder på att dom inte har gjort det, och det är trots allt en mycket liten minoritet som fortfarande är totalt missnöjda. I en demokrati tar allt tid innan man märker resultat av gjorda förändringar, och när myndigheter och vissa grupper inte ens har samma uppfattning om vad som är sagt och vilka regler som gäller – ja då blir det problem.

Men därifrån till att låta sin frustration gå ut över djur – då tycker i alla fall jag att det har gått för långt! Alldeles speciellt så när man försöker föra ut bilden av en grupp som gör mer än andra för att värna och vårda viltet.

Bryr du dig inte ett dugg Hermelinen, när du ser det som skrivs i den här tråden? Inte ens när du nu vet att det används som argument emot jägarna och jakten?

13. Varför så upprörd, Kerstin?

2011-03-23 21:06

Det känns som om du nästan går upp i brygga när du skriver dina indignerade inlägg i tråden. Men sedan konstaterar du att vi som skriver här, vi som inte gillar varg, nästan inte finns. Så det spelar ju ingen roll.
Läs på lite rättshistoria så kommer du att upptäcka en och annan nyhet. Nämnligen att inget statsskick, ingen kultur, kan instifta lag och ordninr som befolkningen finner är orättfärdig.
Om samhället inte uppfyller det medborgarna förväntar sig, bryter anarki ut.
Men det är ju förstås bara en liten och fjuttig minoritet, i dina ögon, som inte gillar vargen. Så jag stämmer in i din fråga: Varför bryr du dig?
Om du verkligen tror att vargproblemen är inbillade överdrifter ska du framhärda, annars får du ompröva.

12. Älghundsägare!

2011-03-23 21:04

Hade jag varit jaktmotståndare så hade jag definitivt knipit käft och varit överlycklig över dessa inlägg. Bättre argument emot jägare kan dom ju knappast få.

Otroligt att ni inte fattar det själva!

Jag hoppas verkligen det dyker upp några sansade röster i tråden som motvikt till de som kommit in hitintills.

11. Men lilla Kerstin

2011-03-23 20:50

Du behöver inte gå in på dessa sidor och läsa om du inte vill. Håll dig på Rovdjursföreningens hemsida i stället då! Jävla gnäll! Dessa sidor är gjorda för jägare och inte jaktmotståndare.

10. A Hellberg!

2011-03-23 17:03

Jag slutar aldrig att förundras över den otroliga självgodhet som avspeglas i mycket som skrivs här.
Uppenbarligen så är det många som tror att den övervägande delen av jägarkåren skulle gå med på att bojkotta både det ena och det andra. Har ni inte fått tillräckliga bevis för att det funkar inte, hur gärna en del av er än skulle vilja att jägarna kunde gå samman.
Problemet för er Hellberg, är nog snarare att de flesta jägare faktiskt har en annan syn på saken än du själv och många i trådarna här på J&J.
Men det vägrar du och andra att inse, och vem bryr sig!

9. OK Anders i Vargland!

2011-03-23 16:44

Om det nu inte bara är jägare, så är dom som håller på med olagligheter i alla fall ett gemensamt, vare sig dom skjuter, förgiftar eller kör över vargar och andra rovdjur med skoter!
Det är ena fega stackare som i praktiken inte vågar stå för det dom gör!
Om det var minsta stake i dom som dödar djur illegalt för att dom har åsikten att de inte ska finnas, då står man upp för det och tar sitt straff! När får man uppleva det?
Det samma kan man faktiskt säga om alla här som stödjer dessa tilltag, men samtidigt inte vågar stå för det dom skriver med sina egna namn.

8. KF,VADÅ JÄGARKÅREN???

2011-03-23 13:43

Inbilla Dig inte att det bara är jägare som inte skulle anmäla en sådanhär sak. Det är samtliga i bygden boende som INTE VILL HA VARG och som känner sig totalt överkörda av myndigheterna som fullständigt skiter i oss som har eländet runt omkrimg oss, och det gäller på samtliga platser i landet. Inte en enda person oavsett kön, yrke eller fritidsysselsättning skulle heller aldrig i livet tipsa om en sådan här sak i mina hemtrakter och det kan Du se som en protest gentemot maktmissbruk mot glesbygden och även en rejäl känga till vargkramarorganisationerna och Er syn på de problem som vargen orsakar oss som bor där.

7. Naturligtvis...

2011-03-23 13:37

...ska inget djur plågas även om jag nu är totalmotsåndare till frilevande varg. Men om jag ser en person som skjuter en varg,så har jag aldrig sett nått. Jag skulle tacka personen i fråga å önska den fortsatt god jakt. Hur tror myndigheterna att dom ska få in tips om sånt här när dom kör över svenska folket gång efter gång. Men nu har vi vargmormor på den här tråden igen så nu kan ja fråga dej igen. Vem eller vilka ska sköta regleringen av stammen när ni erkännt hur många vargar vi har. För ska vi ha en stam på 210 så skulle ja gissa på att vi skulle nog behöva skjuta bort ca 500 för att hamna rätt. Men jag ber dej om ett svar. Men du kanske inte har nått svar trots att du verkar vara bildad inom ämnet.

6. Vill man fortsätta jaga...

2011-03-23 13:36

...med löshund finns inga andra lösningar eller?
Varg är varg!

5. KERSTIN?

2011-03-23 13:35

Är du på tapeten igen, här nämner du det vilt som vi matar! Men vargen matar vi inte så blanda nu inte ihop dina vilda fantasier och dra fram att jägarkåren är så dålig eller hur? Vi är många som lägger ner ett antal timmar och kronor för att se till att rådjur, älg, harar m.m. ska klara sitt livs uppehälle! Men vargen matar vi inte den får dels hjälp från högre distanser för den klarar att skaffa föda själv. Men som vanligt är du i en annan tanke värd. Räcker det inte med alla dina cyniska kommentarer via på andra sajter?

4. Inlägg 1-3!

2011-03-23 12:11

Snygg bild ni ger av jägarkåren! Ena stunden så skryts det väldiga om hur mycket som läggs ner i pengar och arbete för att underlätta för de vilda djuren, men andra stunden så stödjer ni mer eller mindre rent bestialiska handlingar!
Det är verkligen inte konstigt att vissa grupper säger sig hata jägare och jakt, när ni framställer er själva på detta sätt. Ni är inte annat än en skam för kåren!

3. Förbrukad tilltro

2011-03-23 08:55

Hur kan myndigheterna tro att dom skall få in några tips som dom betett sig i vargfrågan?
Skulle tipp på att dom förbrukat den lilla gnutta tilltro som dom hade tidigare.
Om man satte ut ett kontonummer där man kan bidra till bensinen till skoteråkarna så får dom se skillnaden. Skulle tippa på att bidragen ganska snart räckte till en tankbil.

2. Aldrig!

2011-03-22 20:31

Skulle väl aldrig falla mig in att tipsa om jag visste nåt. Aldrig!

1. förtroende

2011-03-22 20:31

tror myndigheterna redan förbrukat sitt förtroende när det gäller vargen så nåt tips lär väl inte rassla in den närmaste tiden...

  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsEquipt
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsEngelsons
  • AnnonsFähallen Jakt AB