• Älgskadefondsföreningen

WWF har rödlistat gäddan

NotiserPublicerad: 2014-02-10 10:54

I Världsnaturfondens (WWF) fiskeguide finns den svenska gäddan med på listan över arter som man ska undvika att äta.

Enligt Inger Näslund, expert på fiskefrågor på WWF ska gäddbeståndet vara på väg att gå ner. Hon menar också att kunskapen om beståndet är dålig.
– Eftersom problemen med till exempel igenväxta lekplatser också kan finnas i inlandet, och vi vet så lite om hur det ser ut, så gäller rödlistningen i hela landet, säger Inger Näslund till SVT Jämtlandsnytt.

”Snarare tvärtom”
På länsstyrelsen i Jämtland är förvåningen stor över Världsnaturfondens beslut.
– Det är inget problem med gäddan i hela Norrlands inland. Det är snarare tvärtom, att gäddbestånden ökar. Här har Världsnaturfonden gjort bort sig rejält, säger Joakim Svensson, länsfiskekonsult till SVT Jämtlandsnytt. 

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

44. #42 - WWF:s vinst 2013 ÄR 2 miljarder kronor

2014-02-16 11:09

Citat: "De har ju heller inget vinstintresse inblandat i sina åsikter, ".
Detta är ju ren lögn, WWF centralt tjänar 2 miljarder kronor årligen på att sälja just "åsikter" - hur f-n tjänar man 2 miljarder kronor utan att ha vinstintresse? WWF producerar inget, deras verksamhet är professionell lobbyism, marknadsföring och tiggeri som syftar till att dra in pengar till WWF bestående av hundratals stiftelser, koncerner, företag och föreningar. Alla delarna tjänar pengar, och det betydligt mer än 2 miljarder, men det är inget jag tänker sitta och summera. WWF säger sig vara demokratiskt, men samtidigt som de har till syfte att ändra livsvillkoren för varje människa genom att sälja en ideologi, ekosofi, så är inte en enda av dem folkvald. Deras företagsstruktur är dessutom den struktur som är klassisk för skattesmitarföretag. WWF hänvisar ofta till vetenskap för att motivera sin extremistlära, i det stycket påminner de om grisarna i George Orwells roman "Djurfarmen" där de härskande grisarna bestämde att mjölk och äpplen fick endast grisar äta eftersom enligt grisarna det var vetenskapligt bevisat att endast grisar behövde mjölk och äpplen. De andra djuren fick nöja sig med sopor.
WWF, Greenpeace och liknande odemokratiska föreningar har tack vare bland andra Gro Harlem Bruntland (Our common future 1987) fått en halvofficiell status och har blivit rena häxmästare i konsten att styra demokratiskt valda politiker. Detta utan att själva någonsin behöva söka väljarnas godkännande. Företag som WWF är icke-demokratiska och behöver icke stå till svars inför väljarna, men får i allt större utsträckning avgörande inflytande på frågar som väljarna tidigare avgjorde genom allmänna val. Att det har blivit på detta beklagansvärda sättet beror på att politikerna har upptäckt att det är bekvämt att lägga över besvärliga frågor på icke-demokratiska företag typ WWF och Greenpeace. Detta är den utveckling som utgör bas för vargeländet. Skänk en krona till WWF eller skänk din hund till vargen, är en bra beskrivning av hur aningslösa godhjärtade människor stöder extremistorganisationer som dessa aningslösa skall rädda jorden från undergång.

43. Wow - Gammal jägare är verkligen en kunskapskälla

2014-02-16 09:59

Menar du verkligen att man utvinner gas i USA på detta hemska sätt. Jag gråter... Vad har gasutvinningen med denna diskussion att göra???

Och så lite dimridåer kring vem som betalar allmänna uppdraget - det är inte vilka skattepengar som helst, det är jägarnas egna jaktkortsavgifter som går tillbaka.

Att WWF är demokratiskt blir nästan komiskt, tack för källan, när man läser: "Rådet består av högst 50 ledamöter. Till det antal som rådet bestämmer äger av rådet utsedda
myndigheter, organisationer och institutioner utse vardera en ledamot, dock högst hälften av
samtliga ledamöter. Övriga ledamöter väljs på rådsmöte." Så på vilket sätt kan betalande medlemmar påverka rådets och styrelsens sammansättning?

Maken till "gott och blandat" svammel från din sida får man leta efter. Som vanligt när ekosofin får styra tanken...

42. WWF:s vinst

2014-02-15 20:11

Till: 37. - WWF:s vinst år 2013 var 2 miljarder kronor.
Att de har pengar, och betalar sina anställda betyder inte att de har ett ekonomiskt intresse i att rödlista arter, de sköter sitt jobb som det deras stadgar föreskriver. Det kan man ju inte säga att t.ex. jägarnas organisationer gör, att arbeta för artrika och livskraftiga viltstammar och jakt bedriven utifrån god kunskap och hög etik står i deras stadgar.
men man är fullt villiga att utrota rovdjur och rovfåglar.
Med tanke på antal medlemmar WWF har över hela världen, så är det inte mycket pengar utspritt per medlem. Förräntning av kapital blir det ju alltid om man har pengar på banken som inte utnyttjats under året, det gäller alla organisationer.
Jägarförbunden får nära 60 miljoner/år av skattepengar, och är någonstans mellan 200-300000 medlemmar, rätt mycket pengar om man sprider ut dessa per medlem.
Till: 40. @ 36 Du har tur... USA i all ära, men där gillar ju företag som vill exploatera naturen till bristningsgränsen och för det mesta över gränsen, jag tycker du ska läsa på om deras gas och oljeutvinning via hydraulisk spräckning av berggrunden, och utvinning av oljesanden som förstör naturen.
Det är väldigt underligt hur man idag bland jägare kan vara så okunniga, samtidigt som man är så tvärsäkra att de kan allt om naturvård. Att bli "fd jägare" klarar ni av alldeles själva vad jag sett på antalet älgar i skogen, snart finns det bara vildsvin, och dem klarar ni inte av att komma åt, vilket jag sett bland jägarna här.

Till: 39. Till gammal jägare?
Öring och gädda har funnits i sjöarna i hundratusentals år, det är helt andra saker som gör att öringen inte klarar sig. Det är inte fel att restaurera och ge öringen bättre förutsättningar, men att ändra hela ekosystemet för att man ska kunna sälja dyra fiskekort för öringsfiske är inte hållbart. Jag är tävlingsfiskare, piplar på vintern och metar sommartid, dessemellan är jag specimenfiskare, alltså fiskar efter de allra största exemplaren, och vet att man aldrig får gädda på de djup som storöringen håller till, storöringen är pelagisk och följer efter bl.a. norsen, och de blir inte så stora om de inte lärt sig undvika gäddan. Gäddan gillar heller inte strömmande och grunt vatten eftersom det inte går så bra att gömma sig, och det är slöseri med energi.
Man måste söka orsakerna i hela sättet man behandlar naturen idag, skogsgödsling, läckage från jordbruket, kalhyggen, ph-chocken vid snösmältningar plus alla andra föroreningar vi släpper ut. Den naturliga balansen finns inte kvar idag, jag ser det varje gång men kommer ut till skogstjärnarna där det fanns fisk för bara 30 år sedan, idag är de fisktomma.

Till: 38. WWF-
Visst är WWF en demokratisk organisation med valda ledamöter, både nationellt och internationellt, läs på innan du påstår något.
http://www.wwf.se/source.php/1247928/Stadgar%20WWF.pdf

https://worldwildlife.org/about/leadership

41. Fästingar

2014-02-15 20:10

Jag bara väntar på att WWF rödlistar fästingarna också,

40. @ 36 Du har tur...

2014-02-15 10:04

...som kan kalla dig bara "gammal jägare". Vi som är något yngre kommer få kalla oss "fd jägare" om WWF mfl får hålla på att sprida sina ekosofiska irrläror utan motstånd.

Vad gäller trovärdigheten så framgår den ju med all tydlighet av 961Ls inlägg - "money talks" är väl det enda man kan säga om WWF. I USA börjar nu motståndet mot ekosoferna ge resultat - den skattefria statusen hos de så kallade ideella organisationerna med så vackra, gröna mål börjar ifrågasättas. Detta då de ju inte längre sysslar med ideellt arbete utan fullfjädra lobbyarbete (http://www.humanewatch.org/hsus_dogged_by_calls_for_short_irs_leash/) och då kan jämföras med vilken vinstdrivande lobbyfirma som helst.

39. Till gammal jägare?nr 36

2014-02-14 11:38

Att Öringen försvinner när gäddan vandrar in i sjöarna trodde jag att de flesta hade kunskap om, tydligen inte alla .
Det är beklagligt att gammal jägare anser att s.k. fiskevård skulle vara något dåligt, att restaurera vattendrag för att hjälpa fiskebestånden efter gamla synder från fornstora dar är det fel? att ha kalkdoserare som höjer ph är det fel? Att bygga fisketrappor som hjälper fisken att ta sig vidare i vattensystemen , eller att försöka få till ändringar i gamla vattendomar är det inte att kalla s.k fiskevård så har vi ej samma syn på detta. Att vi tvingas till dessa åtgärder är snarare gamla synder från gamlingar oavsett om dom är jägare eller ej.

38. WWF- Gammal jägare

2014-02-12 21:55

Är WWF överhuvudtaget en demokratisk organisation? Har hört att andra urbana ekosoforganisationer styrs helt odemokratiskt-styrelse väljs inte av medlemmar osv., typ Greenpeace.
Nån som vet ?? Att dom har ett vinst- och egenintresse tusenfalt mer än nån jägarorganisation är väl helt uppenbart, med märken på varor där en viss andel går till dom själva skapar ju otroligt med pengar att föra ensidig propaganda och indoktrinering med. Jägarorganisationerna kämpar ju bara med att vi ska kunna behålla vår rätt att tillvarata en naturresurs i våra egna skogar här uppe i norr.

37. #36 - WWF:s vinst år 2013 var 2 miljarder kronor.

2014-02-12 18:29

Att kalla WWF för en organisation är vilseledande. WWF är ett vinstdrivande konglomerat av 100-tals stiftelser, koncerner, bolag och föreningar över hela jorden, men med en järnhård informell och formell styrning där centrala ledningen har mångmiljonlöner.
Citat gammal jägare: "De har ju heller inget vinstintresse inblandat i sina åsikter, ...".
Citat från WWF:s ”Financial Statement and Independent Auditor's Report” för 2012-07-01 till 2013-06-30:
”Total revenue and support for the fiscal year ended June 30 2013 was $313,259,507”, dvs. ca 2 miljarder kronor. WWF hade inkomståret 2013 en vinst om drygt 2 miljarder kronor, styvt 300 miljoner kronor mer än 2012. Finansdirektören Bauer är med rätta mäkta stolt över detta fina ekonomiska resultat som innebär en fin förräntning av kapitalet.
Så vad exakt menar gammal jägare med att WWF inte har något vinstintresse?

36. WWF är en organisation

2014-02-12 15:35

WWF är en organisation, precis som jägarorganisationerna, med samma rättigheter att uttrycka sina åsikter. De har ju heller inget vinstintresse inblandat i sina åsikter, vilket t.ex. jägarorganisationerna har. De bör ju därigenom vara i sak mer trovärdiga. De har ju i sak rätt, om gäddan saknar lekplatser på grund av olika orsaker, eller miljögifter sprid i vattendragen, så kan den ju bli utrotad, liksom många andra fiskarter.
Till: fårbonde i norra värmland.
Gäddan har ju inte lyckats utrota öringen trots att de funnits i samma vattendrag/ sjöar åtskilligt längre än din s.k. fiskevård, har funnits, och öringen finns fortfarande kvar. Ska man ha åsikter i ett ämne skall det väl finnas både kunskap och logik hos de med åsikter, i inläggen här saknas bådadera. Yrkesfiske i de mindre insjöarna är ett hot mot alla fiskarter, och en mycket kortsiktigt inkomst för vattenägaren.
Till: MrStraightpull, man kan ju fråga sig om inte det finns betydligt fler verkliga jättebebisar som gör inlägg här, inläggens kunskap om naturvård tyder i alla fall på detta.

35. Alternativt "gäddfiske" på Grisåsen

2014-02-11 10:05

Jag håller helt med Mats S Johansson, WWF är mäktiga och har kopiösa tillgångar. Att de använder "rödljus" är självklart för att folk skall tro det är samma sak som rödlistning och gör det lätt för dem att tjäna pengar på alla "rödljus". Ett annat mål är att utrota jakt och fiske - glöm inte det. Men "naturskyddare" drar sig inte själva för att dräpa, dock med "alternativa" metoder, om det anses lönsamt. Så inte ens i Tyskland simmar gäddorna säkra. Utanför staden Gießen i Hessen finns fågelskyddsområdet Schweinberg (ett passande namn!) och där en konstgjord sjö är anlagd. I området är fiske och jakt förbjudet; ett WWF-mål säkrat! Detta har fått till följd att gäddbeståndet i sjön har ökat enormt, liksom på land vildsvinen. Gäddor är sjöars motsvarighet till vargar; gäddor äter och dödar allt levande de kommer åt, i detta fall gärna fågelungar som vattenrall, sothöns, rörhöna och änder. Vilket inte alltid gillas av ornitologer, och kan skada WWF:s med anhang anseende. Men jakt och fiske är för dem alltid ett brott mot ekosofins första budord, och kan därför inte komma ifråga. Så att lösa problemet med fiske var ju inget dessa tyska ”naturskyddare” kunde tänka sig, utan det fick bli en alternativ ”fiskemetod”; torrläggning av sjön! NABU har liksom deras svenska motsvarighet, Naturskyddsföreningen, god tumme med politiker och myndigheter så därför lyckades de få myndigheterna att tömma sjön på vatten – och därmed dog förstås gäddorna. Ja, även övriga fiskar – men lite spill får man räkna med. Nu är sjön återfylld, jakt och fiske är fortfarande förbjudet och det är förbjudet att beträda strandzonen – men vildsvinen bryr sig förstås inte om alla VERBOTEN-skyltar. Fågelskyddsområdet är ett paradis för grisarna som förökar sig i ett sagolikt tempo, stora skador på omgivande jordbruksmark uppstår, och en givande grisjakt utanför fågelskyddsområdet. Men fallet Schweinberg ger en inblick i hur fanatiskt arbetet för att förbjuda jakt och fiske bedrivs. I Nederländerna har WWF nästan lyckats förbjuda jakt.

34. WWF har ej rödlistat

2014-02-11 10:04

Var ju tvungen att kolla upp detta då det lät knäppt och noterade att WWF ej rödlistat gäddan då det är artdatabanken som rödlistar djur om de är utrotningshotade. WWF har däremot satt rött ljus på gäddan i sin konsumentguide för miljövänliga fisk och skaldjursprodukter. Detta i sig är iofs också anmärkningsvärt men ej samma sak som att rödlista. Mao är rubriken och texten i artikel aningen missvisande.

33. stort tack till wwf

2014-02-11 10:03

Det är med stor glädje jag läser denna nyhet då det borde med all önskvärd tydlighet för de flesta också visa kalibern på denna rödlista och på vilken nivå wwf ligger. Då ska man ändå ha klart för sig att dessa är snäppet vassare än sina svansar snf och srf... Så tack wwf för att ni visar er inkompetens så öppet även i frågor som ej rör stora landlevande rovdjur.

32. Enkel åtgärd

2014-02-11 08:41

Förbjud det fria fisket från Gävle och söderut längs östersjökusten och hänvisa till WWF.
Kanske så storstadsfolket förstår vad som händer i landsbygden!!!
Men är väl bara ett önsketänkande från sunt tänkande??

31. Idioti

2014-02-11 08:40

Gäddans härjningar i ädelfiskvatten är ett stort problem för oss som arbetar inom fiskevården och där välkomnas en storminskning av gäddbeståndet att den skulle vara skyddsvärd och rödlista hör till fablernas värld.
Trovärdighets är nu under noll efter deras svammel.

30. Sluta nu jättebebisar!

2014-02-11 08:40

Har ni inte läst http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/overdad-ar-ingen-mansklig-rattighet_8974312.svd? Brukarna står för kortsiktiga intressen och alla måste följa de vetenskapliga resultaten kring stabilitet och hållbarhet. Wow, här har vi den heliga sanningen förpackad i strikt vetenskaplig form! Svart är svart och vitt är vitt - busenkelt! Om nu författaren förhöll sig lite mer vidsynt till andra vetenskaper,så vore det kanske inte så genomskinligt. Men ord som "avlivningskvot" (som dessutom inte är ett vanligt använt begrepp men starkt negativt), vargjakt eller nedslag på mänskligheten ger snarare indikationer om en mer ideologisk bakgrund än en rent vetenskaplig till inlägget. Flera tusen års brukande av jord och djurhållning har just decimerats till "kortsiktigt" av denna fil. dr. i teoretisk fysik. "Att tala är silver - tiga är guld" har sällan passat bättre!

PS Lästips: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/satsning-kravs-for-att-behalla-betesmarker_8971628.svd DS

29. Olika falla gäddornas lotter

2014-02-11 08:39

WWF behöver stålar i stora lass, de letar hela tiden nya tiggeriobjekt; snart får vi nog se en ledsen gädda sitta på en sten i Stockholms skärgård och vända sina stora vackra och tårfyllda ögon mot oss och vädja om att vi skall skänka en tusing till WWF för gäddan behöver få Östersjön renad, eller nåt.
Men i USA är gäddans liv hårt, där bekämpar man gäddor med gift; http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=14698649
Och i Norge är det ännu kärvare, där utrotar man gäddorna med hjälp av rotenon:
http://www.nationen.no/tunmedia/rotenon-i-telemarkskanalen-i-neste-uke/
Att sätta ut gädda i norska fiskevatten anses vara att förstöra fisket och betraktas som miljökriminalitet som kan ge bot eller fängelse upp till tre år. http://www.nationen.no/tunmedia/rovfisk-oydelegg-fiskevatn-pa-vestlandet/
I Sverige värnas allt rov, även rovfisk, sedan april 2010 är det endast tillåtet att ta upp högst tre gäddor (min/max 40/70 cm) per dygn och fiskare. Ej tillåtna fiskar skall sättas tillbaka, se http://www.svenskagaddklubben.se/

28. Det handlar om pengar.

2014-02-11 08:38

Först får man rovbeståndet att öka så att alla andra arter kollapsar, sen lägger man fram en massa insamlingar för söta rådjurs kid och andra djur. Dessutom får man slått ihjäl jägarkulturen på cupen. Det är bara win win för organisationer som lever på folks medlidande för djur.

27. Utrotningshotad???

2014-02-11 08:38

I dag gädda, häromdagen var det räkor från västkusten som var rödlistade med ätförbud! Är allt levande utom människan rödlistad?
Som sagt - ett löjets skimmer sprider sig liksom bristen på trovärdighet i alla frågor.

26. 12!

2014-02-11 08:38

Inte löjets skimmer, utan löjans i det här sammanhanget:).
F ö heter den ansvarige för detta Gös ta...

25. Många slag har förlorats för att man...

2014-02-11 08:38

...underskattat sina motståndare.

Jag tror ni begår att stort fel om ni tror att WWFs utspel beror på okunskap.

Vad betyder en eller annan offrad tjänare (som Inger N här) när ändamålet, d.v.s det rewildade Sverige de tillsammans med NVV, SNF, SRF och SOF, lovat sina privata sponsorer, är så ädelt....

I ett "rewildat" Sverige, eller som SRF skriver redan 1999 "Föreningens mening är att stammarna av rovdjur och bytesdjur skall tillåtas utvecklas parallellt. Naturliga cykliska variationer, där stammarna av rovdjur och bytesdjur varierar och påverkar varandra, skall eftersträvas." finns det givetvis inte plats för någon jakt som den vi har idag.

Om det bara är MP och V bland de politiska partierna som också redan har sålt sina själar till projektet får vi antagligen snart veta.

Ledande representanter för S, M, C och FP.
Ni förvaltar Europas finaste natur och bästa viltvård. Vad är det de privata sponsorerna erbjuder er i utbyte mot den svenska glesbygden som gjort er fullständigt handlingsförlamade?

24. Grattis WWF!

2014-02-11 08:37

Där sjönk ni än djupare i mitt förtroende och aktning. Aldrig att jag kunde tro att jag skulle känna ett så förakt till två organisationer. Ja två! WWF och SNF är för mig pesten.

23. för övrigt

2014-02-11 08:36

kan det väl inte ha undgått någon som har lite insikt om gäddan att Sportfiskarna under flera år lagt ut tiotals miljoner på att restaurera våtmarker till lekplatser för gäddan utefter våra kuster just för att den nästintill försvunnit eller bara en spillra återstår av tidigare bestånd....

22. vet inte riktigt vad problemet är

2014-02-11 08:36

Vet inte riktigt vad problemet är den är inte rödlistad den har rött ljus 2 helt skilda saker är fritt fram och fiska där det är bra bestånd inga problem.
Så fattar inte varför folk skriker rödlistad när den har rött ljus är 2 helt skilda saker.
Och det borde väl alla som är journalister ta reda på innan dom börjar skrika eller?

21. Till Björn Hörborg

2014-02-11 08:36

Lär er att lyssna på andra någongång.

20. hmmm...

2014-02-11 08:36

Naturvårdsverket har i Sverige sista ordet när det kommer till att rödlista arter.
IUCN ( International Union for Conservation of Nature) är det organ som sammanställer rödlistning internationellt.

WWF har inte rödlistat gäddan. De har ett eget system där den fått "rött ljus".....

19. WWF, vad f-n är det????

2014-02-11 08:36

WWF är ingen myndighet utan en intresseorganisation med rätt att uttrycka sig. Fiske journalen förklarar detta bra:
http://fiskejournalen.se/okunnighet-om-rott-ljus-och-rodlistad/

18. Neste på listan bør være....

2014-02-11 08:35

Håper de fortsetter i samme stil der på WWF. Da er vel jordgeting mygg og knott de første som skal listes.

Undrer bare når mus, rotte, husflue og ikke minst spyflue skal komme?

17. Snart...

2014-02-11 08:35

...är väl mördarsnigeln rödlistad, i fjol var det inte så många, bara några hundratal på tomten, så det är nog fara å färde.

16. Premie for å fiske gäddan

2014-02-10 16:55

Å i Ammarnäs får vi kr. 20,- pr.gädda vi tar opp, da vi har alt for mye gädda. Skulle ikke tro de hadde underlag for hva de gjør...

15. Detta...

2014-02-10 16:55

...måste väl ändå vara världsrekord i dumhet. Håller med #4: Nu förstår man polariseringen i vargfrågan mycket bättre.

14. Vilken planet bor dom på?

2014-02-10 16:55

Helt absurt!
Det bli ju bara mer och mer gädda!
Nu har det snurrat om ordentligt.
Visst, ja gäddan är en rovfisk, alltså är den utrotningshotad! Så måste det vara.
Bara för att WWF inte vet hur det står till med gäddbeståndet så är det fara å färde?
Jösses.

13. kunskap saknas och trovärdigehet får vika

2014-02-10 16:55

När man ser sådana utspel som utan grund
får ta plats blir man bara ledsen. Ledsen att okunskap finns där kunskap bord vara en självklarhet. Och där utspelet gör att framtida varningar kommer att förmodas vara lika huvudlösa och därför kan ignoreras. personen borde omplaceras om vederbörande inte har vett och hut nog att själv säja upp sej !

12. Flytta

2014-02-10 16:55

Vänta bara - snart börjar man flytta genetiskt viktiga gäddor till andra sjöar samtidigt som man hävdar att inaveln är för hög och nya gäddor måste importeras och planteras ut för att minska denna.
Ett löjets skimmer ligger över WWF, lika tät som höstdimman över sjön.

11. Landsbygdsbefolkning utrotningshotad

2014-02-10 16:55

är stor och i många delar av inlandet är minskningen 60- 80 procent under de senaste 20 åren. Med andra ord, att organisationer av typen WWF, Naturskyddsföreningar och Rovdjursföreningar förbjuds i Sverige. Vårt land behöver landsbygden för folket, djur- och växtliv. Utan en levande landsbygd dödas hela landet bit för bit.

10. WWFs "rödlista" - Insamlingsgeschäft?

2014-02-10 16:54

Den officiella rödlistan sköts av ARTdatabanken på SLU och fastställs av Naturvårdsverket.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rödlistan.
Observera att nästan alla arter finns med på den officiella listan. Där klassas de i tio kategorier på från utdöda till livskraftiga. En kategori är "bristande kunskap". Jag tror inte att WWF har rätt att besluta om klassificeringen på rödlistan. Påstår man sig ha gjort det är det lögnaktigt eller vilseledande. Man anar att det förbereds en kampanj någonstans.

9. Svaret burde være......

2014-02-10 13:37

I alle vann i hele landet burde det være en jedde fiske dag 140831.
All fisk som fanges transporteres til WWF sitt hovedkontor og tippes i det kvarteret der de holder til.
Blir nok siste runde med rødelisting fra skrivebordet når all trafikk er stoppet i deres område. Og det vil med godt vær kunne anes en odør av feil steget i minst en uke.
Skal til litt logistkk for å gjøre dette men sikkert mange hjelpsomme hender for en god sak? ;-)

8. Hur mäter WWF?

2014-02-10 13:36

Har WWF rätt gäddrag?
Hemma är det gott om gäddor.

7. Skämt ....

2014-02-10 13:36

...som med räkan, fick 22 gäddor i höstat på 2dar släppte tillbaka 20. finns gott om både gädda och räkor, enligt yrkesfiskarna som nog vet mer vad wwf har bestånden ökat och hur många gäddor finns det i fiskdisken på våra stormarknader kanske 2 och ingen köper en gädda i sverige , går väl en del på export till frankrike, snart är väl mörten rödlistad med

6. Jodå

2014-02-10 13:07

Förmodligen har dom kommit på att många jägare gillar att fiska också.

5. Kunskapen är dålig!

2014-02-10 13:07

Det är föga förvånande att kunskapen är dålig inom wwf om faunan i Sveriges natur. För att få kunskap behöver man vistas ute i naturen. Såg i en annan artikel i samma ämne från wwf att gäddans lekplatser hotas av igenväxning.
Väldigt märkligt då gäddan leker på översvämmade strandängar.

4. Rödlista gäddan???

2014-02-10 11:53

Nu är det väl dags att Svartlista WWF!
Det måste sättas stopp för dessa Landsbygdsförstörare. Är det bara "Akademiska Amatörbiologer" som finns i WWF?
Har vi någon alls nytta av detta?

3. Allt klarnar!

2014-02-10 11:52

Plötsligt förstår man polariseringen i vargfrågan lite bättre, snacka om olika verklighetsuppfattning. Dags att för politiker och företag att sluta huka sig för miljölobbyn. Hela rödlistan är ett skämt.

2. Gädda

2014-02-10 11:52

Om skrivbordsprodukterna fortsätter så är gäddan troligtvis starkt utrotningshotad. Ren gissning av WWF eller inbillning? De skarpaste sanktioner förestår? Hur många gäddor
återstår - fridlysning? Kanske det är en skröna - man vet aldrig.

1. Som vanligt så...

2014-02-10 11:52

...är taskmörtarna på WWF torsk. Hur de än ålar sig och vänder på en (fem)-öring har de fel. Man stör sig på deras beteende - om inte sej ifrån
Nu ska de annonsera i Indiska och norska/ryska/amerikanska tidningar att deras medborgare ska bli gädd-faddrar för de i Sverige svårt hotade vatten-predatorerna :)

  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsKnivar.nu
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsPolaris Skandinavia
  • AnnonsFähallen Jakt AB