• Pinewood

WWF överdriver om vargar i tiggarbrev

NotiserPublicerad: 2009-12-05 11:54

I ett massutskickat brev där Världsnaturfonden vill samla in pengar hävdar organisationen felaktigt att varg- och lostammarna minskar.

Enligt tidningen ATL framgår det i en faktaruta att stammarna av lo och varg minskar, vilket är fel, konstaterar tidningen, som kontrollerat saken med både Naturvårdsverket och Viltskadecenter.
När ATL konfronterar Peter Westman, naturvårdschef på WWF, med faktafelen medger han att vargstammen har ökat.
– Men stammen kommer att minska när man inför jakt. Vi var otydliga på den punkten, säger han och avvisar tanken att felaktigheterna skulle göra det lättare att samla in pengar.
– Vi borde ha gjort en bättre faktagranskning. Vargstammen har inte minskat, den kommer att minska, säger Peter Westman.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

31. Feynman har en pressad tillvaro i You-tuben.

2009-12-15 10:22

Belysande att Du tar upp Ditt You-tubeinslag med den dresserade hybridiserade örnen, ett utmärkt exempel på hur Du tolkar och presenterar Dina "fakta".
Du tålde tydligen inte upplysningen att falkenerade örnar kan tränas att slå mot vad som helst, från ulltussar till traktorer. Filmen illustrerade överhuvudtaget inte det som diskuterades, en vild kungörns ordinära bytesfång i sitt revir, men det var en illustration till Din ohederliga debatteknik.
Och vad gäller Sveriges ende miljöflyktings fobiska "problem med rovdjuren", får jag citera Alf Henriksson, eftersom Du drar in Shakespeare, - "Ondgör man sej över saker som är små, är man väl inte större än så".

30. Falco, den avklädde örnexperten

2009-12-15 02:03

Youtube inslaget visade helt klart att örn kan slå rådjur, men du insåg inte att inslaget i viss mån var arrangerat, något som grämer dig gränslöst även efter så lång tid. Det är nästan lite Hamlet över dig när du nu angriper mig på det gruvligaste vis du känner till. För trots vad Falco skriver, så må jag känna medlidande med honom. Han är den utsatte, den förvirrade, den som måste hämnas, kanske mot sin vilja. Hamlet, nej förlåt, Falco, talar till oss "lillsvenskar" och upplyser oss om vilka små futtiga, rent ut av det fullständigt obetydliga problem vi har med rovdjuren. Vi borde ha vett att inte ens nämna sådana futiliteter. Falco, å sin sida, verkar genom upphöjda organisationer (som skickar ut tiggarbrev!) som WWF och SNF. Det är då spörsmål om de stora, eviga och livsavgörande problemen, typ domedag och arternas framtida utveckling.
Ja, ja, det är klart, Falco, du hade kunnat välja att avstå från att hämnas och då leva med skammen och kanske en nyvunnen kunskap istället.

29. Nej Feynman, ingen kan konkurrera med Dej i konspiratonsteori.

2009-12-14 12:09

Feynman, korrekta fakta vet vi ju att du aldrig presenterat själv, endast pseudoargument, arrangerade You-tubeinslag, konspirationsteorier och hysteriska överdrifter.
I miljörörelsen hör naturligtvis alla frågor som rör biosfärens bevarande ihop i stort som smått.
Vår lillsvenska smått löjeväckande rovdjursdebatt, som handlar om ett par hundra nordiska vargars berättigade livsrum inom landet, är dock en obetydlig fråga jämfört med klimatfrågan och andra globala miljöfrågor. Du tycks dock hålla dem av samma dignitet och blandar dem friskt och epitetet "Climate denier" passar dina åsikter som handsken. Det går dessutom helt ihop med din redovisade syn på CO2- frågan
Både SNF och WWF i Sverige gör ytterst betydelsefulla insatser för miljön och förtjänar därför allt stöd. Det nödvändiga stödet för miljörörelsen växer medan förnekare och belackare som du må fortsätta tugga fradga över tangentborden.

28. Falco, lider du av konspirationsneuros?

2009-12-14 10:10

Falco kör sitt vanliga race, inga korrekta fakta, beskyllningar om att jag är sjuk, deltar i världsomfattande konspiration mm.
Det finns ingen som förnekar klimatet! Men allt fler inser den skandal som IPCC är. Epitet "klimatförnekare" används av de som saknar argument. Klimatrörelsen och miljörörelsen är i stort samma sak, se bara hur WWF och SNF jobbar. Att SNF säljer CO2-certifikat är en stor skam för den svenska miljörörelsen men det drar naturligtvis in massor av pengar som används bland annat till rovdjurspropaganda och till egen födkrok.
Därför hör klimatdebatten och rovdjursdebatten noga ihop. Och lärken YADO61 är världens mest inflytelserika träd! Och hunger efter pengar och makt driver såväl miljö- som klimatrörelse, därav dessa pinsamma tiggarbrev.

27. Feynman fiskar i de grumligaste vatten

2009-12-10 09:08

Vad denne figur som kallar sej Feynman har för politisk agenda är alltmer uppenbart.
Han tillhör en liten tragisk skara av "Climate deniers" som med egna ytterst grumliga motiv medverkar till en svinaktig och välfinansierad lobbyverksamhet för den fossila bränsleindustrin. Kampanjens syfte är att sabotera världssamfundets förestående klimatöverläggningar i Köpenhamn.
Alla vet att detta sabotage är en planerad och vältimad världsomspännande kampanj, driven bl.a. av petroleumindustrin och närstående branscher inom fossila bränslen.
Denna lobby har med närmast kriminella metoder, på alla sätt, försökt misskreditera såväl den seriösa klimatforskningen som en samlad miljörörelse och det är ingen tillfällighet att det sker nu.
I sin förvirring samkör Feynman denna kampanj med propagandan mot rovdjurspolitiken och miljöpolitiken i Sverige och inom EU.
Det är dock ingen, vare sej forskare, seriösa politiker eller nyhetsmedia, som låter sej luras och grämelsen hos honom över detta faktum är ju inte att ta miste på.

26. Feynman

2009-12-08 18:58

Det är en sak att stödja miljön och en helt annan sak att verkligen kunna påverka beslut, då kanske det inte räcker med att sitta och diskutera världsproblemen med passgrannen.

En helt annan sak, är det någon mer än jag som inte kan se den här tråden på det vanliga stället?
Jag måste hitta den via sökfunktionen.

25. Johannes och bröd till WWF:s miljonärer

2009-12-08 17:11

Nu är det inte bara toppcheferna som har miljonlöner, det finns massor av chefer på lägre nivåer med höga löner. Dessutom så sitter miljörörelsens chefer i styrelserna för olika "miljöbolag" och i andra miljö/klimatföreningar där de också får arvode förutom "kostnadsersättningar". En GENOMRUTTEN VERKSAMHET är vad det är frågan om. Dessutom finns det tusentals av miljö- och klimatföreningar i världen. Nu hoppas de på att det stora pengaregnet efter Köpenhamn snart skall börja, miljarderna skall strila över alla dessa giriga miljö- och klimatprofeter.
Jag tolkade en av dina inlägg som att du varit ute och rest och verkligen sett förtryck. Och eftersom rovdjurskramare alltid, enligt min erfarenhet, färdas i flock, så gjorde jag en förhastad tolkning och trodde att du varit ute och rest och då förstås med charter. Men ditt resande var alltså en missuppfattning från min sida, beklagar.

24. RFeynman

2009-12-08 11:03

Nu blev jag mycket nyfiken, vad menar du med "Och du vill PÅSKINA att du genom en charterresa lärt dig vad förtryck är?"

När var jag på en charterresa ?

mvh // johannes

23. I Sverige utövas förtryck och WWF göder miljonärer

2009-12-08 10:31

Anders du är ett offer för trosvisshet baserat på okunskap. Jag vill nämligen bestämt hävda att du har fel, jägare och landsbygdsbefolkning har skött miljön i tusentals år utan vare sig DDT eller försurning. Nu har vi fått detta och en massa annan skit som kräver mycket kraft för att bli av med, som till exempel rovdjuren och deras medföljande sjukdomar. Hade jägare och landsbygdsbefolkning fått råda så hade vi inte heller haft dessa föroreningar som hotar förstöra den kulturoas för människor och djur som den svenska landsbygden utgör. Gaphalsar utan förankring i vare sig historia eller landsbygd är på god väg att tillsammans med maktgalna politiker lyckas med detta.

Beträffande lärkträdet YADO61 så har du mera rätt än vad du förstår när du skriver, citat "All världens klimatforskare sitter alltså i en ring runt detta träd och filosoferar...". Det är nämligen precis vad de gör om vi tolkar dina ord lite generellt.

Till Johannes: Du har uppenbart inte kunskap om vad förtryck är. Slå upp förtryck och du kommer att finna att svensk landsbygdsbefolkning av idag är utsatta för grovt förtryck där blodigt våld används samt ingår hot, trakasserier och lagstiftning som strider mot grundlagar och mänskliga rättigheter.
Och du vill PÅSKINA att du genom en charterresa lärt dig vad förtryck är! LOL

22. Anders Åberg?

2009-12-08 09:29

Och hur länge ska vi hålla på och luras att allt beror på dålig miljö? Vargen i skogen är ett verkligt miljöproblem! Temeraturfluktuationer har pågått på jordklotet i evinnerlig tid!

21. Proportioner

2009-12-07 14:52

Nu tappar ni som vanligt sinnet för proportioner igen.
Om det bara var jägare och landsbygdbefolkning som jobbade för miljön skulle vi säkert fortfarande levt med jättelik försurning, DDT och en massa annan skit som kräver mycket kraft för att bli av med.
Väldens miljöorganisationer har gjort en oerhörd nytta genom att lyfta fram och belysa olika problem.
Dom flesta stora miljöfrågor kräver internationella avtal för att lösas och låter sig antagligen inte påverkas alls om frågan ligger kvar på bynivå.
Att sedan som feynman påstå att hela klimatfrågan bygger på ett enda träd är ju skrattretande.
All världens klimatforskare sitter alltså i en ring runt detta träd och filosoferar...
Att vargfrågan skulle handla särskilt mycket om makt och pengar tror jag inte heller på.
Ibland får jag känslan av en del skribenter här gör allt dom kan för att ingen skall ta det som skrivs här på allvar.
Vad gäller lönerna till all världens höjdare, så håller jag med om att det är ett svineri utan like, när behoven av nästan allt är så stora i världen.
Extra jävligt är det naturligtvis när det handlar om miljö och biståndsorganisationer.
Men så ser klassamhället ut och i B.la. Sverige så har vi ju röstat fram politiker som vill ha det så och så länge vi gör det så kommer det nog att fortsätta, tyvärr.

20. Länk till artikeln

2009-12-07 02:15

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=57008&a=V%E4rldsnaturfonden%20skarvar%20om%20vargar

19. RFeynman

2009-12-07 02:15

Då var det en missuppfattning från min sida. Tack för förklaringen :)

mvh // Johannes

18. Världens finaste landsbygd

2009-12-06 21:04

Citat Johannes: "Att dock kalla Sveriges landsbygd för världens finaste är väl att ta i, då kan man inte ha varit i många länder". Det är just därför att jag har sett många landsbygder runtom i världen som jag kan säga att svenska landsbygden är världens finaste. Jag säger inte världens vackraste, där ligger Vestlandet, Schweiz, Japan, USA och många andra bättre till. Men en sammanvägning av hur bra djur och människor kan ha det i svenska landsbygden säger mig entydigt att något bättre är jävligt svårt att hitta.

Men nu är miljörörelsen på god väg att förstöra denna kulturoas för människor och djur. Och mycket tyder på att de kommer att lyckas. Vi slåss inte längre för våra liv, vi låter oss motas.

17. Inte en krona

2009-12-06 20:20

tänker jag ge dom!

16. RFeynman

2009-12-06 20:20

Ja säg det. Personligen förstår jag inte varför någon ska tjäna så enormt mycket att man inte kan veta vart man ska göra av pengarna för att samtidigt klaga på miljö, natur och fattigdom..

Skillnaden mellan rika och fattiga i världen ökar överallt så jag tycker det är beklämmande att någon över huvud taget ska tjäna så in i norden mycket pengar vad de än jobbar med.

Att dock kalla Sveriges landsbygd för världens finaste är väl att ta i, då kan man inte ha varit i många länder :) Fast smaken är ju som baken så jag respekterar om du tycker så :)

mvh // Johannes

15. Makt- och pengahunger

2009-12-06 18:28

er exact hvad det handler umm, utan at titta på vagen att nå målet. Løgn på løgn, hemmasidor totalt fyllt upp met udanninger,WWF,SRF,Kolmården m.v., det er samma "mafia", at føre manniskor som ingon aning har, bag om ljuset. Fadder mig for dit og dat, kalder rovdjur vet namn,som var det dere egno hundar, hur f..n er vi henne.Kolmården som serverer Røkt ål til jull,trots det at den er på CITES 2 listan, dubbbeltmoral, Greenpeace met klima, fy fan, har ni set det gamle, mycket forurenande skib dom ligger i Københavmn met?Och dom demonsterar mot klima ,CO2,uppvarmning(som inte har kunnat påvisas dom sidsta 3,5 år!!!), dubbeltmoral, men penga,penga,penga, på falska uppgiftar.
Om manniskor inte sjalv søker uppgifter om dissa organisationer, da blir man ført bag ljuset, och får intet for sina penga.(Jo,nogon står och skattar bagom, och detta var vel inte hensigten)?

14. Arg men inte förvånad

2009-12-06 18:27

Som andra skribenter redan har förtydligat handlar detta om makt och pengar som det mesta i samhället. Jag har sagt det förut och får säkert säga det miljoner gånger till...De som värnar om vår miljö- och natur på bästa sätt är de LOKALA JÄGARNA och glesbygdsbefolkningen. De flesta myndigheter och dylika föreningar har andra syften. Vi som bor på landsbygden kämpar med näbbar och klor för att öka förutsättningarna att kunna leva kvar. När ska Sverige och resten av världen begripa att den största motivationen och kunskapen hur vi skall bevara miljön- och naturen på lång sikt finns lokalt- inte i wwf eller Köpenhamnsmöten mfl. De här brevet som wwf skriver visar bara på en maktfullkomlighet som endast ger kräkvarning ! Yurk !

13. Motorsågsmassakren på Yamal

2009-12-06 17:53

Citat Johannes: "... de som jobbar på WWF i hela världen behöver ju också leva och köpa mat ... naturligt att en viss del går till löner m.m ?"
Lite löneuppgifter från miljörörelsen:
Wold Wildlife Funds chef Carter S. Roberts tjänar $439 000/år
Wildlife Conservation Society (WCS) Dr. Steven E. Sanderson, President and CEO, tjänar $628.642/år
Conservation International (CI) chef Peter Seligmann tjänar $ 430.000/år .

Varför behöver miljörörelsens chefer 5 miljoner kr/år för att överleva?

Det är samma sak med klimatrörelsen, Al Gore anses bli världens förste miljö-miljardär, han har hittills tjänat 600 miljoner på att sälja CO2-certifikat. SNF har nu gett sig in i denna lukrativa bedragarbransch och ironiskt nog är hela CO2-hypotesen baserat på ett enda lärkträd på Yamalhalvön, nämligen trädet YADO61.
Miljö- och klimatrörelsen som i stort består av samma människor har en sak gemensamt, i sin hunger efter pengar och makt är dessa rörelser beredda att offra hur många människor och djur som helst.
Så till de som undrar varför svenska regeringen tillåter att rovdjur och sjukdomar förstör världens finaste landsbygd, så är svaret det gamla vanliga: MAKT- OCH PENGAHUNGER. Man kan också lägga till att tillfället gör tjuven: Det kostar enorma summor att "rädda" miljön och klimatet och alla dessa pengar hamnar i någons ficka. Med så enorma pengamängder tillgängliga så finns det många som är beredda att gå över mängder med lik, svensk landsbygd blir ett av dessa lik.

12. Vargminskning

2009-12-06 17:52

Är det inte så att vargstammen kommer att öka med en avskjutning på 20-40 djur. Är nog helt övertygad om det

11. Vilddjur

2009-12-06 16:29

Läs på Dog News...om Wilson,där finns fina bilder av honom...tack till alla som berättar om vargens betende...de som ännu inte drabbats..ges då kanske en möjlighet att undvika en levnadssorg.De som gillar varg, generaliserar och är okunniga om vargar.Och skrämmande barnsliga.Man förtjänar folks förtroende.Förtroende är inget man kan stjäla sig till.Ej heller hota sig till.

10. Spindeln i nätet,

2009-12-06 13:35

eller moderna tiders nya gud, jag säger bara Maurice Strong. Mannen med en enastående karriär som nått enorm makt. Förutom att kanske vara huvudarkitekten bakom hotet om ”The Global Warming” (att det orsakas av människan!) anses han även sedan lång tid styra WWF. Och just WWF var en av de som från första stund stöttade Projekt varg. Hur många, och vilka höjdare har fastnat i nätet av Maurice Strong, Obama, Al Gore, Andreas Carlgren och Fredrik Rejnfeldt?

9. Jag säger inte.

2009-12-06 13:34

Jag säger inte att WWF gör något rätt i det brev som jag iofs inte har läst, men min kommentar här handlar inte vida om de har rätt eller fel om vargen utan om att de som jobbar på WWF i hela världen behöver ju också leva och köpa mat så det är väl ganska naturligt att en viss del går till löner m.m ? Det finns inte en organisation där man betalar in pengar och ALLT går till ändamålet.


mvh // Johannes

8. Intressant.

2009-12-06 10:40

Börjar pengarna att ta slut, eller är det bara för att bättra på resultatet från föregående år, om pengarna börjar sina se då efter era kostnader och rätta munnen efter det ni har. Vill ni däremot förbättra erat resultat är ni jäkligt snett ute. Som någon redan nämnt når en försvinnande liten fram till rätt adress, så ifrån mig får ni inte ett endaste öre mer, då det ni nu tigger för ligger ljusår ifrån min inställning. Vargen är fullständigt ovälkommen i mitt, eller i dagens samhälle.

7. Förebyggande???

2009-12-06 09:27

Det intressanta är ju att det inte finns några tecken på att någon förestående minskning är ens nära... Om det i dagsläget är runt 20 kullar som föds, och det snittar ca 5 valpar i varje så är ju ökningen ganska mkt högre än någon jakt kommer att "reglera" på ens lång sikt...

Så frågan är väl om det är OK att en sådan stor och omfattande organisation "spetsar" siffrorna och gissar sig till sin" fakta" i förebyggande syfte. Trovärdighetsfrågan känns brinnande aktuell, men det verkar som att i kampen emot reglering av rovdjuren är ALLT tillåtet medan jägarkåren inte ens får känna sig oroliga utan att kallas barbarer och mördare... Något känns fel!!!

6. www

2009-12-06 09:26

Tyckte det viskades om försnillade medel hos www.Har alltid trott att www varit seriös men pga. detta och deras kompromisslösa ställning i vargfrågan kommer inte en ettöring mer från mig till denna förening.Dessutom verkar de ha nåt samröre med rovdjursföreningen som är pytteliten och som verkar mer eller mindre genom hot i sina uttalanden.Nu är min sympati för www borta.

5. Det är affärsidén

2009-12-06 09:25

Man har som affärsidé att måla upp problem och stundande katastrofer. Tänk er bara all tv reklam som bekostas. Rädda orangutanger, isbjörnsfaddrar m.m Är det någon som på allvar tror att man gör en insats för dessa djur genom sin gåva. Kolla upp hur mycket som går bort i löner och administration innan den lilla bråkdel av slant verkligen når ut till slutbrukaren av pengarna.
Det blir inte många kronor på en hundring.
Man lever på att måla upp skräckscenarion det gör att folk öppnar sina plånböcker på vid gavel och skänker.
Jag har aldrig gett några pengar till dessa direkt jaktfientliga organisationer.

4. So what?

2009-12-05 21:27

Har dessa förenigar någonsin, gjort något annat än ljugit?

3. Jag lär inte skänka några mer pengar om ni vilseleder

2009-12-05 21:27

Ska ta borg mitt autogiro om ni går ut med vilseledande info på detta sätt vargen är inte ens utrotningshotat stänger iaf av 200:- i månaden nu som jag haft på autogiro!! TACK o hej

2. Vargjakt

2009-12-05 19:02

Räknar WWF med att det bara kommer bli hondjur skjutna så att stammen ej förökar sig på naturlig väg till nästa år. Stammen kommer ju att hamna på den nivå man sagt, ca 200 st. Men dom kanske vill gardera sig och köper in en 30-40 st vargar så vi har att jaga nästa år om det ej blir några kullar

1. Sanningen är

2009-12-05 12:22

Att forskarna bakom skriften till Naturvårdsverket har lite olika åsikter. Hade någonsin någon väntat sig något annat. Två av de tyngsta namnen tror på ökning. Jag ställer större tilltro till dessa två än diverse marginalindivider.

  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsKnivar.nu
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsEngelsons
  • AnnonsFähallen Jakt AB