• Knivar.nu

”S har lagt sig för MP om vargjakt”

PolitikPublicerad: 2016-01-13 10:12

Daniel Bäckström, centerpartistisk riksdagsledamot, ställde för några veckor sedan en fråga till landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) vilka åtgärder som ska tas för att säkerställa att frågor kring vargjakt ska kunna verkställas.
”Svaret från ministern ekar dock tomt”, skriver Daniel Bäckström (C).

Högsta Förvaltningsdomstolen beslutade i slutet av december att beslut om licensjakt åter ska kunna överprövas i domstol. Därmed kommer beslutsordningen om licensjakt åter igen att gå via domstol vilket tidigare lett till att besluten fastnat i långdragna juridiska processer och där beslut kommit långt efter att den planerade jakttiden gått ut, skriver Daniel Bäckström (C) i ett pressmeddelande.
Frågan till landsbygdsministern löd enligt följande: ”Vilka åtgärder avser ministern att vidta med anledning av Högsta Förvaltningsdomstolens beslut för att säkerställa att beslut om jakt på bland annat varg även i fortsättningen ska kunna vinna laga kraft så att jakten också ska kunna genomföras i praktiken?” 
Jakt & Jägare skrev om det här.

”Tydligt att S lagt sig för MP”
”Svaret från ministern ekar dock tomt och det är tydligt att regeringen och ministern inte ha några ambitioner att säkerställa en effektiv beslutsprocess”, skriver Daniel Bäckström (C) om landsbygdsminsterns svar.
– Det är tydligt att det inte finns någon ambition hos regeringen att säkerställa att licensjaktsbesluten inte fastnar i domstolsprocesser. Det är tydligt att Socialdemokraterna helt lagt sig för Miljöpartiet, säger Daniel Bäckström i pressmeddelandet.
Regeringen har tidigare tillsatt flera utredningar för att än en gång utreda förvaltningen av varg.
– Det förefaller som att regeringen gör vad man kan för att försvåra en hållbar förvaltning av varg och man visar mycket liten hänsyn till alla de människor som dagligen påverkas av hög rovdjursnärvaro. Regeringen bryr sig tyvärr inte om villkoren för dessa människor, avslutar Daniel Bäckström (C).

Vill du läsa hela Sven-Erik Buchts (S) svar? Klicka här!

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

9. Till #8 Jo, många gånger...

2016-01-14 15:26

...kan det vara bra och titta i backspegeln, om SJF håller kvar vid sin ställning av prestige eller någon annan anledning vet jag inte, men vad jag inte begriper är hur en jägarorganisation vill ha 150 vargar överstiger mitt förstånd, när dom vet att jägare måste ha hundar lösa för att verkställa det så kallade "allmänna uppdraget", samt övriga näringar som drabbas av varg. Upprepar mig med att vargen är det enda däggdjuret i Sverige som aktivt söker upp och dödar hund.
Verkställ istället hägnsnacket i dokumentet så vi kan få lugn och ro i skogen igen.

8. Till #7 RävaLars

2016-01-14 13:19

Intressant läsning, under 5.3 sista stycket anges att man i Estland har 150 vargar och årligen skjuter 50. Här framhålls vargen som ett jaktbart vilt och därför ska det blidka jägare. Kan det vara denna skrivelse som föranledde SJF att vilja ha varg? Hur man i Estland kan skjuta 50 vargar årligen på en vargstam om 150 djur när vi inte kan skjuta 46 i en vargstam på 415 djur är ju underligt allra minst. Tack för rapporten, den borde man ha kikat på för länge sedan tycker jag.

7. 3#. Kanske dags...

2016-01-14 08:36

...att fråga SNF om dom tycker bakgrunden till vargens återinförande gick rätt till.

http://www.vargfakta.se/wp-content/uploads/2011/08/rapport-fran-projekt-varg_snf-juni1976.pdf

6. Ingen bra känsla i denna soppa!

2016-01-13 17:16

Att Förvaltningsrätterna drar ut på besluten tyder på att man vill påvisa sin egen betydelse av hur komplicerad frågan är, och därigenom "markera" gentemot ministern att beslutet inte görs över en dag (bara för att han vill ha det så!).
Hur svårt kan det vara? Stämma av så licensjakt på ett begränsat antal vargar inte strider mot EU-regler samt genom enkel matematik kolla upp så siffran för GYBS inte äventyras. Borde klaras av under en förmiddag.
Hm, eftersom beslutet dröjer tyder det istället på att man antingen desperat letar argument för att till varje pris motivera bifall SNF:s överklagande, eller så vill man invänta ett beslut från Högsta Förvaltningsdomstolen kring inhibitionsfrågan. På så sätt "tvinga" fram ett besked eftersom kammarrätterna tolkade olika där.
Vilken soppa!

5. Jägarna drabbas

2016-01-13 16:46

Av regeringens kohandel! S har har gett Åsa Romson lite plåster på såren efter att hon fått backa i flyktingfrågan,genomfart Stockholm och Bromma flygplats. Så hon har fått fria händer att stoppa vargjakten. Något hon redan försökte med redan förra året!

4. Det var billigt

2016-01-13 15:22

Så kan man ju sammanfatta hur sossarna, med Löfven i spetsen, säkert resonerade när de sålde ut den svenska landsbygdens framtid, och samtidigt alla verksamheter och alla människor på landsbygden till extremkommunisterna och landsbygdshatarna i MP, och deras anhang som huserar inom domstolar, NVV, LST, SNF och div rovdjursorganisationer.
Det man köpte var ju MP´s stöd när det gällde flyktingpolitiken och priset var att MP får sköta allt som rör landsbygden, dess innevånare, lantbrukare i skogslänen, rovdjurspolitiken och jakten.
Detta påpekade jag direkt när första obstruktionen mot de riksdagsbeslut som gäller ang rovdjur kom från statligt anställda tjänstemän, och att detta skedde utan något tillrättavisande från vår "landsfader" Löfven. Allt för att MP´s och deras anhang skall få möjligheten att försöka att få den våta drömmen de har om "Rewilding Sweden" att bli verklighet. Men det är ju politik i ett nötskal, och så här ruttet blir det när politiker enbart har sina egna intressen för ögonen och skiter blankt i landet och befolkningen.

3. Fattar ni politiker inte att det är allvar?

2016-01-13 12:12

Den svenska rovdjurfrågan är allt för allvarlig för att användas till politiskt käbbel och partitaktik.

Alla ni svenska politiker i regeringsställning sedan det svenska EU-inträdet och fram till idag, och det inkluderar alla partier utom V och SD (och MP?), borde inse att om ni inte snart visar att det är ni som bestämmer i Sverige och inte en internationellt sponsrad Johanna Sandahl tillsammans med diverse extrema rovdjursromantiker och ett domstolssystem som påstår att vargar borde märkas med paintballskulor så kommer ni alla, utan undantag, i folket ögon hållas ansvariga den dagen det avslöjas att den Kejsare som de s.k. ideella miljöorganisationerna påstår sig "klä upp" är spritt språngande naken.
Den dagen kommer och den kommer antagligen redan före nästa val. Det kommer den svenska vargstammen att se till.

Hur kan ni stå och se på när miljöorganisationer sätter världens mest utbredda rovdjur före rödlistade endemiska skandinaviska arter?
Vad har ni för ursäkter när ni går på sagor om att den svenska naturen "sköter sig bäst själv" i en naturlig "balans" bara man slutar jaga sådant som man inte äter?
Hur har ni tänkt förklara för den svenska landsbygdsbefolkningan och de som har varit med att bygga upp EU finaste natur att de ska offras för att EUs storjordbruk ska kunna fortsätta konkurera ut svenskt småskaligt jordbruk och lämna plats för EU-turister som, i avsaknad av egen natur, ska ha någonstans att gratis bota en stress som orsakats av att de inte har råd att sköta sin egen natur?

"Sverige måste, och har råd att, föregå som ett gott exempel" säger Joahanna Sandahl.
Hur mycket av den räkningen betalar Johanna och hennes allt mer urbaniserade medlemmar värvade genom diverse nya sociala medel av en föregångare på ordförandeposten som t.o.m officiellt satte makt före den svenska naturen?

Det är lätt att ge bort andras pengar, Johanna.

Kära Bäckström, jag förväntar mig att du/C, M, L, KD och S alla slutar med käbblet och återtar makten från extremorganisationerna omgående.

Inser ni inte att det faktiskt idag ser ut som om ni alla är marionetter i en teater regiserad av krafter som ni, av skäl som jag nog aldrig kommer att förstå, tilldelat makt utan att någonsin avkräva ansvar.

Ring till Stefan Löfven och påminn honom om vad han, före valet, sa om att söka "breda politiska lösningar" i, för Sverige, viktiga frågor.

Vad kan långsiktigt vara viktigare för Sverige än den svenska naturen?

Hur mycket ett Nederländskt ägt PostkodLotteri och några andra bolag som försöker uppnå kortsiktiga ekonomiska vinster genom att märka sina produkter och tjänster med Bra Miljöval spottar in i Naturskyddsföreningen?

2. Utspel

2016-01-13 11:25

Det är lätt att stå vid sidan om och kritisera. Det var ju Sveriges egna domstolar som fann att Alliansen förslag med överklagande till NVV inte klarade den rättspraxis som Sverige använde. Så ur det perspektivet så lurade ju Alliansen alla väljare att något var klart då det inte ens höll en prövning. Med det inte sagt att S lägger sig för Mp i denna fråga vilket är helt naturligt då detta är en kärnfråga för Mp och inte för S. Hade någon väntat sig något annat?

Men man måste ju en gång för alltid får en prövning av denna fråga antingen i Sverige eller EU. Är det ok med vargjakt under ett antal premisser så ska ju inte dessa kunna gå att överklaga i instans efter instans om grundförutsättningar är uppnådda. Om det inte blir ok med licensjakt så måste ju staten ta mer ansvar för brukare i området.

1. Tokfel!

2016-01-13 11:24

S verkar inte bry sig så värst mycket nu, annorlunda var det när man satt i opposition, då var det hårda yttranden mot alliansen, om den viktiga vargjakten, Junseletiken som skulle skjutas, varg i renområden m.m. Det är andra kvastar som sopar nu och försöker sopa igen spåren efter förra regeringens åtgärder.
Den 18/12 kom HFDs dom, läser man vad som skrivs undrar man väl om det ändå inte blev tokfel, HFD skriver: ”Miljöorganisationer kan som företrädare för allmänna intressen göra gällande rättigheter som baseras på livsmiljödirektivet”
Att miljöorganisationerna är företrädare för allmänna intressen måste man nog tänka över, det handlar om väldigt extrema organisationer som knappast har några allmänna intressen att bevaka framförallt inte i de områden där vargen finns.
Det allmänna intresset finns i VFD som tillsammans med Länsstyrelsen beslutat om jakten, där finns det allmänna representerat i demokratisk ordning i de politiska partiernas delegater, detta betyder då att det allmänna intresset helt körs över av HFD. Våra jaktorganisationer som också har många av medlemmarna i glesbygder där vargen finns, representerar ett större allmänintresse och dessutom är mer berörda än div extrema rovdjursföreningar.

  • Annons Hylte lantmän
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsBearplay AB
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsPolaris Skandinavia
  • AnnonsTrapperprodukter