• Nordic Sportsman

Jaktvapen och militärt vapen. Heckler & Koch G3 (AK4) och 630. Vapnen har samma grundkonstruktion för låsningen, men allting annat skiljer.

Heckler & Koch: Från AK 4 till halvautomat för jakt

Vapen och utrustningPublicerad: 2009-06-22 11:09

Tyska Heckler & Koch gjorde militära automatkarbiner och kpistar, som även antogs av det svenska försvaret och svensk polis. De militära AK-gevärens halvreglade

rullåsning kom även till användning i civila halv­automater för jakt. Samma funktionsprincip finns i Heckler & Koch-modellerna 630, 770 och 940, som är mycket bra
halvautomatiska jaktvapen. Dessa H&K-vapen är antagligen de mest välgjorda moderna halv­automatiska studsare som tillverkats.

När de allierade delade upp Tyskland mellan sig efter andra världskriget blev fransmännen ansvariga för den del där Oberndorf ligger.

Mauserfabriken hade länge varit den stora arbetsgivaren i Oberndorf. Mauser hade närmare 7 000 arbetare före kriget. Under kriget steg antalet anställda till nästan det dubbla, men då ingick även många slavarbetare.

Katastrofal arbetslöshet
När världskriget var slut sjönk naturligtvis Mausers vapenproduktion kraftfullt. De enda projekt Mauser gjorde var ett träningsgevär för franska armén samt några pistolprojekt.
Arbetslösheten i Oberndorf efter kriget var naturligtvis katastrofal. Att fransmännen inte skulle skona Mauser-fabriken efter tyskarnas nederlag i två världskrig stod nog också väldigt klart på ett tidigt stadium
Tre gamla studiekamrater träffades och bestämde sig för att försöka göra något. De hette Edmund Heckler, Theodor Koch och Alex Seidel. 1949 startade de grunderna till det som kom att bli Heckler & Koch.

Snabbfäste. Heckler & Koch tog fram ett eget snabbfäste för alla civila modeller, inklusive SL6 och SL7.

Alla tre hade ett förflutet från Mauser-fabriken När fransmännen började avveckla Mauser höll sig trion framme och tog allt vad de kunde för att bygga upp sitt nya företag.

Vapenproduktion var helt förbjudet i hela Tyskland efter kriget. I den franska zonen förbjöds även metallbearbetning.
Därför var tanken bakom Heckler & Koch när det startades att tillverka bland annat symaskiner och verktygsmaskiner.

”Kostnadseffektiva” vapen
I slutet på andra världskriget var de tyska vapenfabrikerna fullt sysselsatta med att ta fram kostnadseffektiva vapen, det vill säga vapen som var snabba att producera. Vapnen skulle dessutom produceras utan dyra råvaror med relativt enkla medel av outbildad personal.
Wehrmacht, den tyska försvarsmakten under Hitler-tiden, hade redan antagit Haenels Sturm Gewehr, MP43 och MP44 för patronen 7,92x33, vilket kan sägas vara den första moderna automatkarbinen.
Mausers designteam var fullt upptagna med att hitta sina lösningar.

Säkringens placering är kanske inte den mest optimala.

Chef för Mausers designavdelning var Ernst Altenburger som starkt drev på sina ingenjörer med att tillverka billiga vapen.

En av dem, Ludwig Vorgrimler, arbetade med en lätt kulspruta som var ett mycket tidigt vapen med låssystemet ”delayed blowback”.

Halvreglad automatkarbin
Mauser tog fram en automatkarbin som aldrig blev annat än ett experimentellt försöksvapen, nämligen Sturm Gewehr 45. Även detta hade ”delayed blowback”. Delayed blowback heter halvreglat på svenska. Det innebär att vapnet aldrig är riktigt låst, det är halvreglat. När vapnet är halvreglat behövs inget gasurtag på pipan som de flesta andra automatiska mekanismer har. Ett halvreglat vapen kräver färre rörliga delar och har därmed lägre produktionskostnader.

Spreds över världen
Efter andra världskriget spreds de tyska ingenjörerna över hela världen. De amerikanska och ryska rymdprogrammen utgår som bekant från de tyska V1- och V2-bombprojekten.
Den spanska vapenfabriken Cetme tittade på att tillverka en automatkarbin för spanska armén. Ett antal ingenjörer från tyska fabriker hade därför kommit till Spanien för att arbeta med detta.
Ludwig Vorgrimler kom till Cetme 1950. Några år senare testades hans vapen som blev antaget av spanska armén.

Theodor Koch (1905-1976).

Testvapen skickades 1955 till Bonn där de provades för att eventuellt antas av den nya tyska försvarsmakten, Bundeswehr. Samma vapen testades i Sverige samma år.

Tyskland skulle till sin nyuppsatta armé ha ett nytt vapen.
Belgiska FN FAL antogs som G1 och tyskarna köpte in 100 000 gevär. Ett mindre antal gevär köptes in från SIG i Schweiz som G2.

Tyskarna vill ha ett eget vapen
Men Tyskland ville ha ett egentillverkat gevär och FN FAL ansågs som dyrt.
Heckler & Koch hade i ett antal år arbetat på att komma överens med Cetme om att få tillverka Vorgrimlers gevär, som var baserat på arbetet som Mausers design­team hade gjort i krigets slutskede. Till slut kom man till ett avgörande. Cirkeln var sluten och Mauser-fabrikens konstruktion var hemma i Oberndorf igen.

G3-vapnet antogs
1955 började Tyska armén försöken och 1959 blev G3 antagen.
Heckler & Koch började anpassa sitt halvreglade system för 9 millimeters-patroner.
1964 gick man i produktion med H&K 54, som senare förändrades något och bytte namn till MP5.
Tidigt 60-tal kom produktionen av G3 igång. Första land efter Tyskland som antog detta vapen var Sverige som hade AK4:an från 1965.
Med AK4 antogs även den nya Nato-kalibern 7,62x51 som ersatte 6,5x55.
KSP 58, som antogs några år tidigare, var faktiskt gjord för 6,5x55 och kom nu att förses med växelsatspipor i 7,62 och hette därefter KSP58b.

Slutstycket öppet och topplocket borttaget.

Lyxversion. En 630-bössa har förvandlats till lyxbössa med överdådig gravyr och en mycket påkostad trästock.

En HK770D, som aldrig kom i produktion. Men SL7 ser likadan ut.



630- och 270-kolv. Här är det lätt att tro att 630 (övre bilden) har högre kindkam eftersom den har svinrygg, men det är tvärtom. 270 har högre kindkam och högre bakkappa.

Slutstycket öppet och topplocket borttaget. Jaktvapnen har plastunderbeslag och eget magasin.

Senare testades även en lätt bandmatad kulspruta (H&K 21) för hemvärnet med samma låskonstruktion och till stora delar samma utseende, men den antogs aldrig.

Kpist för svensk polis
Svenska polisen antog på 80-talet MP5 kpisten från Heckler & Koch som har samma konstruktion.
Några år senare antog polisen H&K 53, som är en kortpipig automatkarbin med samma konstruktion. Dessa vapen är fortfarande de primära förstärkningsvapnen inom svensk polis.
Naturligtvis kan vän av ordning ha åsikter om vad denna information har i en jakttidning att göra. Jo, precis som så många andra fina jaktvapen genom tiderna har en militär bakgrund har även Heckler & Koch-modellerna 630, 770 och 940 militär bakgrund eftersom de har samma funktions­princip.

Centralantända HK630 och kantantända HK270 för .22 LR.

Merparten av alla jaktstudsare kommer dessutom från krigsgeväret nummer ett, Mauser 98.

Heckler & Koch tog funktions-principen med den halvreglade rullåsningen och passade in den i jaktvapnen 630, 770 och 940.
630 är i kalibern .223 Remington, 770 är för .308 Winchester och 940 är kamrad för .30-06.

Rena civila jaktvapen
Detta är rena civila jaktvapen som aldrig gjorts i några militär versionen, men de har samma funktionsprincip. Dessa halvautomatiska Heckler & Koch-vapen är utomordentligt välgjorda.
Produktionen upphörde på 90-talet och ersattes av andra mer ”produktionsvänliga” modeller.
Personligen tycker jag att de estetiskt sett är fula, med en hisklig stockning. Men det mekaniska arbetet håller mycket hög klass och funktionen är förstklassig.

Jaktmodeller. Katalogbild över de centralantända jaktvapnen från Heckler & Koch.

Frågan är om inte dessa är de mest välgjorda moderna halvautomatiska studsare som tillverkats.

Det gjordes även två gevär i .22 Long Rifle och .22 Winchester Magnum, nämligen modellerna 270 och 300.

Lika till utseendet
De är till utseendet ganska lika 630- och 940-modellen, men konstruktionsmässigt är de helt annorlunda eftersom de inte är halvreglade utan oreglade.
Alla dessa civila modeller började produceras runt 1980 och produktionen upphörde under 90-talet.
Heckler & Koch gjorde även tävlings- och hemvärnsmodeller av de här civila vapnen. Modellerna heter SL6 i 5,56 och SL7 i kaliber 7,62.
Skillnaden är att dessa har en K98-inspirerad stock och dioptersikte som en AK4.

Mycket stort bruksvärde
Heckler & Kochs jaktmodeller har absolut ett mycket stort bruks­värde och är i allra högsta grad bra moderna halvautomatiska jaktvapen.
Att produktionen av dessa sedan länge har upphört beror förmodligen på att vapenkonstruktionerna var för dyra att producera.


Delayed rollblock. Princip­skisser över hur rullåsningen fungerar. Lägg märke till att det inte är en riktig låsning, utan en halvlåsning som bygger på ett tröghetsmoment.

De militära modellernas högkapacitetsmagasin kan inte användas på jaktmodellerna.

Militära modeller. Olika varianter av Mausers prototyper från 1945 av Sturm Gewehr 45, som aldrig kom i produktion.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

26. Underbar artikel

2010-11-04 07:45

Läste just denna artikel online. Jag hade inte ens reagerat på att denna artikel skulle kunna användas av dem som är antijakt och antivapen, det är ju en saklig artikel med fakta oh historia. Det spelar ingen rol hur Håkan eller andra skriver artiklar i en jakt eller vapentidning, artiklarna kan fortfarande användas av motståndare genom att använda bitar tagna ur sitt sammanhang.

Detta är en underbar artikel om ett otrolig bra vapensystem.
Tack Håkan för en trevlig läsning, lika bra här på nätet som i tidningen.

25. AD, en sabbotör?

2010-10-25 09:25

Bästa AD, här handlar det om ett vapen gjort för jakt och jägare. Håkan går igenom den tekniska historien bakom. Hur får du det till MÖPeri? Faktum är att det knappt går att ta upp något system utan att det har funnits en militär applikation i någon av detaljerna. Är det fel att vilja vete eller ens förstå? Skule det kännas bättre om man inte pratade om vapen alls som om det inte var en del jakt överhuvudtaget. Eller kanske även förtränga skyttet helt och hållet? Tycker att att ni som snabbast viftar med ''MÖP'' ordet borde ta er en fundering om det inte vore dags med ett besök hos närmsta psykolog så att vi andra slipper dras med effekterna av er klart ohälsosamma fixering. Annars ängar sig bara AD å hans medlidande bara åt rent åsikts sabbotage.

24. Bra artikel

2010-10-25 09:24

Bra artikel. Personligen gillar jag att läsa historia.
Som det skrivs tidigare är vanliga "svenska" jaktvapen militära - m98 mekanismen. Remington 700 används som prickskyttegevär i flera länder.
Tråkigt med sådan attityd mot kunskap!

23. BRA artikel, Håkan!

2010-10-20 17:12

Håkan har som vanligt skrivit en intressant och också läsvärd artikel. Självklart vill man (jag) höra hela historien om vapnet, även om föregångaren var ett militärt vapen. Vi ska INTE censurera oss när det gäller historiska fakta! Vill man inte läsa om vapnets militära bakgrund - läs en annan artikel.

22. Bra artikel

2009-12-02 11:14

Synd på vissa skitnödiga kommentarer.

21. Intressant artikel & tramsiga kommentarer..

2009-11-24 23:15

Jag tyckte artikeln var mycket intressant! Faktum är att halvautomater sedan ~20 år tillåtna för jakt, så varför skulle man då inte ta upp och diskutera grundkonstruktion, för/nackdelar, och inte minst ursprung?

Finns ju aldrig en sån här debatt om det rör sig om en Mauser 98 förädlad av någon duktig smed med en massa intressant proveniens, men så fort man nämner halvautomat i en mening utan yppa valnöt i samma andetag så blir det liv.

20. Väldigt bra artikel!

2009-07-06 10:39

Informativ, läsvärd och med bra bildmaterial!
Tackar!

Jag tror inte att denna artikel skadar oss jägare i allmänhetens ögon. Hur skulle den kunna det? Det framgår med all tydlighet att det bildmaterial som visas har relevans till textmaterialet. Ur en historisk synpunkt är det även väldigt värdefullt med referenserna till vapenutvecklingen. Mauser m/96 och m/98 är militärvapen från början, men ingen torde göra en koppling till krig om en m/98 visas i en artikel om cylinderrepetervapen.
Här rör vi oss i ett mycket smalare fält än cylinderreperergevärens, men nog så intressant.
De som eventuellt läser Jakt & Jägare för att hitta saker att förfasas över torde ha nog med material i form av döda "bambirådjur" och liknande, denna utmärkta artikel späder på intet sätt på en eventuellt förekommande negativ bild av jägarkåren.
Snarast är det så att det är för få av ”allmänheten” som läser jakt- och vapenpress!

19. jag förstår AD...

2009-07-06 09:10

Svarta vapen är läskiga (speciellt på bild), jag känner själv lite ängslan över att det i sin onda svarthet kanske ska hoppa upp och MÖRDA någon som råkar vara nära. Skrämmande. Faktiskt. Seriöst dock, jag skulle snarare säga att det är sådana som AD som skickar felaktiga signaler. Det är inget fel här och du vet det, så ställ dig inte i samma led som motståndarna. Vi ska inte behöva smyga med vårat intresse!

Håkan, fin artikel. Som vanligt.

18. Jag tror vi håller på att bli amerikaner

2009-06-25 00:51

Inte för att vi har en överMÖPig inställning till vapen, men däremot eftersom vi är så överdrivet noga med att allt här i livet måste vara så totalt, pissnödigt politiskt korrekt.
Don't mention the war..

17. Tagga ner AD

2009-06-24 17:11

Jag förstår din ängslan, AD. Men det här ÄR en ganska läsvärd artikel för de flesta som är vapenintresserade, och jag tycker nog att den är bra balanserad. De som du ängslas över ska använda den som ammunition i debatten, de onyanserade jakthatarna, gör ingen skillnad på om det är en AK4'a eller en HK-halvauto eller en vanlig sida vid sida. De har sina argument mot jakt på ett helt annat plan ändå.

Och jag som tycker detta prenumererar inte ens på Vapentidningen...

16. Håkan

2009-06-24 10:31

Jag läser alldeles utmärkt, tackar som frågar. Och som du själv börjar förstå, så är bilderna helt klart en del av problemet. Och mina synpunkter handlar inte om resten av ditt skrivande som jag ibland tycker är väldigt givande, t.ex. i den alldeles utmärkta artikeln om Brownings / Remingtons halvautomat, http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=378050, utan det jag är ute efter är att för mig så tippar den texten vi diskuterar över på fel sida, och blir militäria istället för jaktvapenhistoria.
Och att skriva en artikel som mestadels handlar om militärhistorik, med bilder på militära vapen, ger en felaktig bild av mig som jägare och mitt intresse till en okunnig allmänhet.
Och det är ju den jag pratar om, alltså allmänheten och majoriteten av befolkningen. Inte om dig, mig eller de som delar vårt vapenintresse. Och det är tydligen där vi skiljer oss åt, då jag anser att man måste värna bilden av oss jägare mot allmänheten (hur fel dom än må ha ibland) väldigt aktivt och därför ibland kanske tänka sig för lite extra medan du tycker att det är viktigare att berätta din historia om, det i Sverige marginella jaktvapenmärket H&K, till varje pris.
Du anser vidare att man kanske inte kan berätta om dom här vapnen utan att uppehålla sig huvuddelen av texten kring andra världskriget och militära tillämpningar, och det har du rätt i.
Ironiskt nog så har du då dock själv svarat på själva huvudfrågan om artikelns publicistiska värde, då även du alltså insett att det här är en artikel som inte hör hemma i en jakttidskrift hur intressant historien än må vara.
Det finns ju massor av intressanta händelser och historier i världen runt omkring oss som inte J&J berör, och jag tycker att det här borde vara en av dem som lämnats utanför tidningen just med tanke på vilka felaktiga signaler den kan sända om oss jägare.

15. Hur läser du egentligen?

2009-06-24 09:16

Jag undrar om du verkligen läst artikeln eller om du bara reagerar för bilderna?
Inte någonstans i artikeln handlar det om att AK4 skall brukas eller borde tillåtas till jakt, skytte eller annat.
Det är inte en pro-gun artikel av den typen man hittar i Guns & Ammo utan en historisk artikel om ett jaktvapens utveckling.
Skulle man inte skriva om dessa automatkarbiner i artikeln, så hade artikeln inte kunnat skrivas eftersom det då inte hade gett något. Av de kanske 30 st vapenklassisker jag skrivit för J&J så har det funnits militära inslag i 20 av dem.
Därför att det är en del av historien.
Skall man blunda för historien?
Jag tycker inte det.

14. Bävern och Håkan:

2009-06-23 18:31

Försöker svara er båda här inom ett inlägg:

Bävern: Jepp. Mitt digra vapenintresse skulle nog klassas som osunt av en utomstående. Att dina inre bilder inte stämmer med verkligheten, kan jag inte göra något åt. Det faktum att du dock har svårt att höja blicken och se frågan i sin helhet, med de problem som jag belyser, är desto tråkigare. Och jag kanske är orolig i överkant, men att jägarkåren är satt under press från en massa håll, är inget jag har hittat på utan ren fakta.

Håkan: Jepp. Alla får gilla olika saker och jag tycker även att alla ska ha rätt att uttrycka sina åsikter. Att du sedan är så ömfotad att du känner dig påhoppad, var aldrig min mening. Tyvärr så missar även du dock att svara på själva kärnfrågan, då ditt perspektiv är på tok för mycket ”inifrån och ut” som man brukar säga. Och nej, jag tycker inte den är läsvärd oavsett hur många andra som läser. Mycket folk klickar på porr på nätet också, men ingen skulle påstå att det är läsvärdheten som drar för det. Och ja, jag tycker att den här typen av krigsmaterielsfetischism skapar problem för mig som jägare, för det riskerar att skapa en bild av mig som någon som bryr mig mer om vapen än om jakten. I alla fall i det här specifika mediet.

13. Intressant artikel

2009-06-23 17:42

Till skillnad från några andra, så tycker jag att det var en läsvärd artikel, och ser fram emot fler liknande.
Blaser och Sauer känns det som om det finns tillräckligt av just nu att läsa om i pressen. Oavsett om det är bra bössor eller inte...

12. Tack för intressant artikel

2009-06-23 17:40

Fakta – alla jaktvapen har militär historia. Jag förstår inte varför det är ett problem för vissa. Blir jakten mer rumsren om man blundar för historiska fakta?
Enhetspatronen utvecklades för militära ändamål – och används idag både militärt och för jakt.
Jag är intresserad av jaktvapnens utveckling, och då kommer man per automatik att beröra militära vapen.
Här handlar det om G3 (AK4) som i princip inte används operativt av någon militär längre. Precis som Mauser M98. Kan man inte skriva om M98 heller?

11. Nämen, AD...

2009-06-23 16:49

...du är ju uppenbarligen vapenintresserad. Kul att du ”kom ut ur vapengraderoben”. Fast dina inlägg ger mig en inre syn av hur du smyger i väg från din brevlåda med ett nytt inplastat exemplar av Vapentidningen, livrädd för att någon granne ska se vad du gillar för lektyr. Lite tragiskt faktiskt...

10. Läsvärd? Vem bestämmer det och hur mäts det?

2009-06-23 16:42

När man studerar vapen och vapenkonstruktioner så är det mycket intressant och positivt att konstatera hur vapen som är helt framtagna för militärt bruk förändras och anpassas för ett civilt bruk.
De flesta stora kända vapenkonstruktioner har börjat som just militära, och är man historiskt vapenintresserad så går det inte att bortse ifrån den delen.
Inte heller finns det någon anledning att bortse från den delen.
En jakttidning precis som alla andra tidningar innehåller artiklar som intresserar och som inte intresserar. Själv läser jag konsekvent vissa typer av artiklar och hoppar lika konsekvent över andra typer som inte intresserar mig.
Men bara för att ex. Harjakt med Stövare inte intresserar mig så hoppar jag inte på skribenter som är roade av den typen, eftersom det finns massvis med läsare som vill läsa om just sådant.
Precis som det finns massvis som vill läsa om vapenhistorik. Faktum är att läsvärdheten av artiklarna är mätbara, genom webtidningen.
Helt uppenbarligen delar inte majoriteten av läsekretsen ADs åsikter eftersom denna historiska artikeln likväl som de flesta andra i serien är rätt populär.

9. Tänk längre, Bävern

2009-06-23 16:42

Tror att jag är ängslig med rätta i det här fallet, då jag till skillnad från dig tänker lite längre än näsan räcker. För jag älskar att jaga, men omvärlden ser på min hobby på ett annat sätt. Jägarkåren krymper för varje år och den moderna människan är längre från naturen än någonsin. Att då sända ut en bild av jägare som vapenkåta hemvärnsmän istället för de viltvårdare de flesta av oss faktiskt är, skapar bara problem för framtiden. Så det handlar inte om att jag är nervös över att ha att göra med vapen, tvärt om.
Jag skjuter extremt mycket, handladdar, jobbar i min skytteklubb som frivillig och älskar innehållet i min vapengarderob (även om jag gärna kunna ha några platser till). Jag tycker dock inte att material av den här typen hör hemma i en JAKT-tidning, utan snarare i Vapentidningen (Vilken jag också prenumererar på). Var sak på sin plats, förstår du.

8. Varför så ängslig, AD?

2009-06-23 16:05

Skulle det här svärta ner jägarkåren? Kanske bäst att du börjar läsa andra tidningar, som inte gör dig lika nervös för att ha att göra med vapen?

7. Re: Bäverjägaren

2009-06-23 15:56

Och på vilket sätt är det intressant för oss jägare med vapnens militära historia? Faktum är ju att om man skriver om pejlar eller annan elektronik, som också ofta har sitt ursprung i den militära världen, så är det aldrig själva huvudparten av artikeln. Men i det här fallet så har det istället blivit lumparfasoner och militärporr av det hela. Och det tycker jag är betydligt mer problematiskt än att det saknar läsvärde, då det dessutom svärtar ner bilden av oss jägare mot allmänheten genom att det den är publicerad i en av Sveriges största jakttidningar. En bild som knappas behöver mer dålig PR.

6. Trams, AD

2009-06-23 15:12

De flesta kulvapen, bortsett dubbelstudsare, har mekanismer som också använts på militära vapen. Det är alltså väldigt svårt att bortse från militära tillämpningar om man ska gå in på vapenhistoria, speciellt när det gäller en halvautomat som Heckler & Koch.

5. Bra AD

2009-06-23 15:06

Sånt här är väl bara intressant för FBU:are och yrkesmilitärer. För min del så har jakt nästan ingenting med AK4:or att göra, då själva jakten är så mycket mer än att bara skjuta med vapnet i skogen. I alla fall för mig.

4. Som vanligt...

2009-06-23 12:35

...levererar Håkan en välskriven och läsvärd artikel där han inte bara går in på jaktvapnet i sig utan också berättar hela historien bakom. Mycket trevlig läsning Håkan om detta intressanta JAKTvapen!

3. Bra

2009-06-23 00:15

Tycker inte artikeln är trams!

2. Instämmer med AD

2009-06-23 00:15

Jag är ny medlem och även ny till jakten och min första tidning innehöll den här artikeln. Jag undrade verkligen om det var så här jägarna var i allmänhet. MÖP-nörderi deluxe.

1. MÖP-varning i J&J

2009-06-22 23:11

Det finns nog så mycket intressant att berätta om jaktvapen, utan att man ska behöva börja tramsa om militäria av olika de slag. Sånt här hör inte hemma i en jakttidning då det endast syftar till att reducera oss seriösa jägare till instabila vapenfetischister i allmänhetens ögon. Mycket tråkigt.

  • Annons Hylte lantmän
  • AnnonsBearplay AB
  • AnnonsNordic Sportsman
  • AnnonsPolaris Skandinavia
  • AnnonsPN Jakt
  • AnnonsActive Outfit