• Vildmarkshörnan

”Vi behöver inte vargrevir i Sörmland”

Lokala C-politiker vill att Sjundavargarna skjuts

WebbradioPublicerad: 2015-08-16 12:21

Centerpartiet i området som berörs av Sjundavargarna ger sig in i debatten och vill att samtliga vargar i reviret skjuts.
– Vi behöver inte vargrevir i Sörmland, säger Håkan Ekstrand, gruppledare för partiet i Gnesta, i Jakt & Jägares webbradio.
Bakom utspelet står även C-företrädare i Nykvarn och Södertälje.

Hör Håkan Ekstrand här

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

30. Efterlyst

2015-08-26 08:17

Håller med dig fullt ut Björn. Har efterlyst det samma i mina kommentarer 12 och 16. Men i mitt län Värmland kan man tro att lokalpolitikerna tagit livslång semester gällande vargfrågan. Man kan undra vad dom är rädda för egentligen. Därför vill jag återigen ge Cs lokalpolitiker i Sörmland en eloge för att de vågar stå upp för sin bygd.

29. Håkan Ekstrand är en rakryggad politiker som förtjänar vårt stöd

2015-08-26 08:16

Det är viktigt att vid stödjer alla politiker som har civilkurage och vågar tala förnuft i vargfrågan. När såg vi sossen Stefan Löfven ta fotfolket i försvar mot vargfrälset? När såg vi kommunisterna försvara den lilla människan mot vargkapitalisterna? Med en partiledare som håller värmen genom att elda skattefri diesel så har vi inget förnuft att vänta från Miljöpartiet. Jag håller med Isaksson - tänk om Centerns alla lokalpolitiker skulle försvara sina länsbors intressen, så som Ekstrand gjort, så skulle nog Centern vara bra mycket större. Men så länge centerledningen inte begriper vargfrågans utveckling och betydelse, så länge tvingas Centern kämpa för sin överlevnad. Kan vi hoppas på lite förnuft i vargfrågan från Moderaterna och Folkpartiet?

28. Om fler...

2015-08-25 16:24

...sade som han!
Om våra lokalpolitiker över hela landet sade likadant skulle pressen på regering och riksdag att hålla emot EU-kommissionen landgrabbingprojekt stärkas.
Vi jägare kan inte vinna den här matchen ensamma, vi måste få med våra lokala politiker på skutan så de sätter press på sina partikamrater i riksdagen.

27. #25

2015-08-20 09:30

Fast han pekar ju ut andra län som lämpliga men inte hans eget!!! Visserligen säger han ju att det ska glesas ut i varglänen men för att detta ska ske så måste ju vargen öka någon annan stans. Han nämner inget om att nationella mål ska sänkas. Har bara minsta inblick i denna fråga så vet han att någon sänkning av golvet inte finns på kartan hos varken alliansen eller nuvarande regering. 270 vargar är golvet, 100 till på det så att man inte riskerar hamna under golver. Så runt 400 kommer det att vara i lång tid framöver om vi får fortsätta med licensjakt, annars kommer det att öka givetvis. Ska det då glesas ut i varglänen måste andra län ta ansvar. Jag tycker inte skyddsjakt ska tillåtas i Sörmland tills man kan visa på en fast etablerad stam. Lst får betala den stängsling som behövs. Först när kostnaden stiger kan förändringar ske.

26. Men...

2015-08-19 10:53

Han tycker ju att det skall finnas varg, men inte där -var menar han då? Ryssland? i så fall utmärkt av honom.

25. Vissa ger sig på fel gubbe!

2015-08-19 10:15

Jag förstår inte varför ni ger er på Ekstrand. Han vill inte ha något vargrevir i Sörmland. Bra! Det är hans revir. Tänk om alla politiker i andra län kunde, vågade, säga detsamma. Tolka inte in att han vill ha varg i andra län! Det blir för gnälligt då.

24. Inte Centern i varje fall

2015-08-18 16:51

Precis när jag börjat tänka att jag borde engagera mig politiskt, och då i Centern. kommer det här. Engagerad för landsbygden men med fokus på hållbar utveckling. Förstår nu att det helt enkelt inte finns något parti för mig.

23. Johan #21

2015-08-17 21:11

Då tolkade jag dig alltså helt rätt i första inlägget... Men jag "garderade med kryss" utifall 😉

22. Inte i Värmland heller

2015-08-17 21:10

Vi behöver inga vargrevir i Värmland heller

21. # 21

2015-08-17 19:01

Jodå, ditt första inlägg var träffsäkert i tonen. En äkta "kramare" kunde i värsta fall läsa den som fullt allvar.

Däremot får det nog inte bli ännu värre. I varglänen har redan den gränsen sprängts med råge och det har tagit tio år i varje nytt län att fatta vad det innebär.

Rappa på i Sörmland, siste man tar ner flaggan.

20. Men Danne,,,

2015-08-17 16:31

Jag har pratat med så många av mina grannar och arbetskamrater här i Stockholm, och det är ju precis så resonemanget går.
Vargen ses som något gulligt, exotiskt och spännande.
Sedan symboliserar ju vargen en hel del.
Ensam är stark, lite busig laglöshet.
Vargen som symbol är otroligt stark.
Majoriteten av de jag träffar i Stockholm är för en fri vargstam, och har ingen förståelse för landsbygdens problem.
Så länge det enda dom måste göra är att tycka, och inte behöva tänka, så är majoriteten för varg.
Den majoriteten är farlig i vargdebatten, för dom används av vargförespråkarna.
Men om vargen får etablera sig i Sörmland, och gärna invid och ännu hellre i storstäderna, då kommer något att hända.
Då kommer dessa personer att drabbas på olika sätt, och då kommer debatten att svänga.
Jag får ofta höra att Vargen inte är något problem i vare sig Värmland eller i Dalarna.
Det är bara i Sverige som problem med var diskuteras, hävdar vargkramarna.
Vi borde lära oss av fransmän och Italienare, för enligt vargkramarna .
Där har dom inga problem.
Ungdomar som står och säljer medlemskap för olika värnar organisationer får lära sig att det är pga inavel som vargar befinner sig nära människor och anfaller får.
Med fler vargar, minskar inaveln och därmed blir vargen skyggare och varangrepp på får upphör.
Det får dom lära sig på föredrag inför sina värvaruppdrag.
Så visst är jag lite ironisk, men det ligger lite sanning i det jag skriver.
Förmodligen måste det bli lite sämre, innan det kan bli bättre.

19. Eeh Johan Karlsson...

2015-08-17 14:46

Jag väljer att läsa ditt inlägg med en stor portion ironi, humor och en räv bakom örat, tillagd...
Annars tycker jag nog mest bara synd om dig.

18. Våga bevara den Sörmländska vargen

2015-08-17 14:06

Vargen har varit utrotad i Sörmland i över hundra år, men nu är den äntligen tillbaka.
Låt den få leva och oss sörmlänningar få njuta av ytterligare ett djur som bodde här, långt före människan.
Människor klagar över att rådjuren är för många, att vildsvinen bökar sönder.
Med vargen kommer ju lösningen naturligt.
Tänk att kunna få se en vargfamilj ligga och mummsa tillsammans vid resterna av en självdöd älg.
Se vargen som en biodynamisk renhållningsarbetare, som håller bort alla självdöda kadaver, som fyller våra Sörmländska skogar.
En dag kanske dom kommer till huvudstaden, och att vi då kan på självaste Djurgården, få se unga vargar leka tafatt, med de kungliga fåren.
Att kunna gå ut i skogen vid Tantolunden, och kunna se frilevande vargar, som lever helt i harmoni med naturen.
Att tillslut kunna öppna grindarna till alla burar till Skansens alla inspärrade djur, och låta dom få leva i frihet och harmoni med varandra.
Vi måste alla kämpa för att låta vargen etablera sig i Sörmland, där vi alla som älskar den orörda naturen bor. Vi som känner och vet, men av ekonomiska och bekvämliga skäl tvingas bo och arbeta i storstaden.
Vi som sett så många djurprogram, kan nu äntligen få vårat eget lilla Yellowstone, precis invid höghusknuten.
Om vargarna inte får vara i Värmland och Dalarna, låt dom då komma till oss i Sörmland, där gör vi ingen skillnad på djur och djur.
Hos oss får alla djuren leva i fred och harmoni, hos oss är vi alla lika.

17. Håkan " NIMBY " Ekstrand har talat. Ughhhh . !!

2015-08-17 10:01

Naturligtvis skall väl sörmland också inneha naturens såkallade skönheter helst så många som möjligt " Vargen " .
Eller hur va de där nu , skulle sörmland bli ett undantagsfall menar du Håkan ??
Ni har verkligen målat in er i ett hörn, de är nog dags att ni i sörmland får ta konsekvenserna av ert handlande , för de är ju så om man vänder andra ryggen åt , att den dagen ni verkligen behöver hjälp - tror i då att någon kommer att stötta er?
Jag tror inte det, utan ni kommer tvärsäkert få en motsatt respons.
Den dagen du Håkan Ekstrand går ut med att " NU FÅR DET VARA NOG MED VARGERIET I HELA SVERIGE " Den dagen kommer du att ha fullt stöd från många av oss.

16. Äntligen igen

2015-08-17 09:14

Har absolut förstående för den kritik som framkommer mot Håkans uttalande . Men jag vidhåller dock att bara det att han vågar gå ut och ta strid för sin region är positivt. Vilken politiker i mitt län Värmland vågar göra det samma, inte har jag sett eller hört någon i alla fall. Väntar med spänning på att detta ska ske. Ingen på landsbygden eller på något annat ställe heller för den del är i behov av några vargrevir. Nolltolerans enda vägen.

15. Röstfiske

2015-08-16 18:56

Det är nog det värsta jag har hört från en centerpolitiker (Håkan Ekstrand), varg ska Svergie ha men inte i Södermanland, utan han tyckte att dom skall finnas i Dalarna och Värmland. Maken till röstfiske får man leta efter!

14. VARPLAGAN

2015-08-16 18:24

For varje manad som gar blir Vargplagan allt storre i Sverige, se exempelvis alla
nedanstende kommetarer som relevanta exempel. Skulle vilja foresla en Protestmarsch i Stockholm under hosten. Varken Lofven eller Romsson har visat
nagon duglighet att losa problemen med varg i Sverige.Tror att en Protestmarsch
kan fa stort genomslag, bade i Sverige och i utlandet. Vi maste ha ratt att leva som
forr och inte vara radda att traffa en, eller flera , vargar bakom knuten.

Kommer att folja upp intresset for en Protestmarsch och kontakta relavanta peroner
om intresse finns.

Skogsmannen

13. Eftersom Håkan är...

2015-08-16 18:23

...lokalpolitiker så kan han väl knappast tala för andra län! Jag är rätt säker på att Håkan om han fick bestämma gärna hade talat för hela Sverige med samma budskap! Man kan väl hoppas på att han föregår som gott exempel och att andra lokalpolitiker i drabbade län (snart hela Sverige) snart oxå Vågar stå upp o göra som han och protestera!

12. Äntligen

2015-08-16 16:26

en politiker som vågar gå ut och stå upp för de drabbade och deras framtid, och som insett det som håller på att ske med vår landsbygd.Ok, jag vet att han är lokalpolitiker i Sörmland och att problemen närmar sig Stockholm så kanske det var lite väntat. Men varför vågar ingen politiker i Värmland, Dalarna och Dalsland gå ut på samma sätt och visa att nu får det vara nog. Vi behöver inga vargrevir där heller. Väntar med spänning på om någon vågar ta rygg på Håkan i Sörmland. Gott att någon politiker vågar visa vägen och inte verkar rädd för de påhopp som tveklöst kommer från varghuliganerna. Stå på dig Håkan, du har mitt fulla stöd.

11. Goder morgon Ekstrand

2015-08-16 16:26

Ånej, du. Nu är det din tur att hälsas Välkommen Till Verkligheten. Ni får ta mig tusan vara med och dela på problemen.

Eller går det bra så länge som inte går över länsgränsen? Det bor folk i stora delar av landet skall du veta.

Visst är det så att man inte förstår ett dugg förrän man själv har dem inpå knuten. Det känns så annan stans och långt borta.

Berätta gärna vilka län det är som du tycker BEHÖVER varg. Peka gärna på vad du hittills har gjort för alla de länen och berätta varför just vi skall hantera vargstammen. Och hur.

10. Hm

2015-08-16 16:25

De är väl där nere dom ska va, mycke vilt å miljömupparna kan kolla spår.

9. boende i Närke

2015-08-16 16:25

Håller med om att det blir problem med varg. Det kan vi som bor här intyga. Men så länge det är beslutat att det ska få finnas frilevande varg söder om renbeteslänen så får nog alla län ställa upp och inhysa ett antal revir. Ingen ska kunna frisäga sig sitt solidariska ansvar/skyldighet. Vi som levt med varg vet vad problemen blir. Nu när vargen etablerat sig i östra landskapen så är det bara för er att gilla lä get. Eller? Nej till frilevande varg.

8. Nästan rätt!

2015-08-16 16:25

Håkan tänker nästan rätt men vågar inte riktigt kliva utanför lådan!
Att säga att vi ska ha en vargstam i landet men bara inte på min bakgård gör att han säger att någon annan, men inte jag och de mina, ska bära bördan.
Ta klivet fullt ut och säg att vi kan inte ha någon som helst frilevande varg i landet så är det helt rätt tänkt.
Annars så får han ställa sig upp och peka med hela handen och säga vilka människor och vilken landsända som inte är lika mycket värda som Sörmland och Sörmlänningarna är!
Han har förmodligen aldrig följt vargdebatten och problematiken kring varg och nu när närstående drabbas så vaknar han. Problemen är lika stora oavsett var i landet vargen befinner sig, det är det han måste inse och förstå!

Nollvisionen den enda rätta.
VVV.

7. I snart 40 år

2015-08-16 16:25

har vi haft vargen i Värmland med all dess negativa verkan på gröna näringar samt påverkan på människors dagliga liv med ständig oro och osäkerhet på grund av vargens närvaro och rädslan att hela tiden fråga sig är det jag som står på tur att bli drabbad av vargens framfart så jag ställer frågan till Håkan Ekstrand (som representerar ett parti där jag har mina sympatier), du anser att ni inte kan hysa vargrevir men tycker att vi i Värmland Dalarna kan ha några revir kan du då inte inse att vi före årets vargjakt var berörda av 30 revir i Värmland och efter jakten som var numerärt försumbar har vi fortfarande efter årets kullar ännu mer varg i länen tycker inte du det är dags att vi i Värmland och Dalarna får en snar reglering och avlastning då vi i Värmland idag har mellan 200 till 300 vargar efter årets kullar och det är lågt räknat ändå tycker du att vi skall hysa några av dessa skadedjur tillsammans med Dalarna är det inte dags att Värmland och Dalarna med flera län som hittills måst hysa detta skadedjur avlastas från detta OK!
Man skall inte behöva bära med sig ett järnrör till försvar pga av vargens närvaro när man kvälls rastar sina hundar under den mörka årstiden. Detta Håkan Ekstrand är ett typiskt "NIMBY" syndrom som du uttalar försök istället att jobba för en minimering av vargstammen över hela landet och ja, jag kan förstå att varg inte passar in i ert område men det gör den inte heller i Värmland och Dalarna med flera län.

6. Skönt med politiker som talar klarspråk

2015-08-16 16:23

Vargfrågan är lokal. Vargen ställer till problem där den har revir oavsett om det är i ett tättbefolkat område eller glesbefolkat. Problemet uppmärksammas mer i ett tätt befolkat område typ Gnesta, men befolkningen i Fredriksberg tex har samma problem. När skall våra rikspolitiker fatta det. Man säger " all business is local" i affärsvärden. Jag säger " all problems are local" när det gäller varg

5. Egoist

2015-08-16 16:23

Egoist vem tror han vill ha vargrevir där man bor eller jagar. Ska vi ha varg ska alla ha det och njuta av det. Men jag kan tycka att dom som vill ha varg kan betala för det och vi som inte vill ha varg slipper det.

4. Så skulle det va...

2015-08-16 16:22

...i hela Sverige! Vargen eller våra hybrider gör ingen som helst nytta i vår natur var dom än finns, dom ställer bara till lidande o elände för både tama o vilda djur! Dom har precis som fästingar, knott o annat sattyg ingen funktion i vår natur!

3. Vi är där nu...

2015-08-16 16:22

Jag och flera med mig har kommenterat detta mängder med gånger - det kommer en tid när det inte finns utrymme för fler vargar i Värmland och Dalarna och då kommer vargstammen breda ut sig till Sörmland, Småland, Skåne och alla andra län/landskap (undantaget de län/landskap där rennäringen finns i stor utsträckning).
Och nu är vi där... nu kommer det eskalera fort med många fler attacker på tamboskap än det vi ser idag. Det kommer tyvärr bli otroligt mycket värre än de senaste attackerna inom Sjundareviret och Gimmenreviret.

Och ingen kommer kunna stoppa detta vansinne heller då det heller inte finns någon acceptans hos Svenska folket för en massavskjutning av de vargar vi har p.g.a politiker, press, värnarsidan m.fl gjort ett "bra jobb" med att skönmåla vargen och sågat alla som lyft denna fråga genom åren.
Och skulle Svenska politiker mot förmodan ändra uppfattning, så sätter EU stopp för jakt då man bestämt att Sverige ska bli "re-wildat". Och för EU böjer sig alltid de Svenska politikerna...


Så om 1-2 år kommer katastrofen vara ett faktum (eller ännu större om ni så vill). Så vad gör vi som trots bespottning och hot m.m. vet att vargstammen måste decimeras kraftigt? Finns det ingen som kan ena jägarorganisationerna, LRF m.fl? Kan inte JRF (med Solveig Larsson i spetsen) sätta sig ihop med representanter från LRF m.fl och sätta tryck på regering och riksdag på något sätt? Det behövs något form av uppror, läs: fredligt sådant naturligtvis, för så här kan det inte fortsätta!

Tack för ordet!

2. Problem....

2015-08-16 16:22

är det ju överallt med vargen, skogen är tom på älg på vissa ställen, men sörmlands godsen kan ju ta mot en 2-3 revir gott om vilt där än

1. Behöver inte

2015-08-16 16:21

Det mest korkade jag hört, vi behöver inte varg i värmland heller, så ska det finnas varg i sverige så är sörmland mönsterstället. En stor del av makteliten bor ju där, så jag gissar att beviljade skyddsjakter kommer att stå som spö i backen.

  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsBearplay AB
  • AnnonsZaim
  • AnnonsGyttorp Norma
  • AnnonsFähallen Jakt AB