Jaktfilmer
Jakt & Jägare

     Tipsa oss om nyheter!
     Skriv en insändare








Karl Hedin bojkottar vargjakten
Av Mikael Moilanen 2010-12-20


Kommentera artikeln

Rubrik


Text


Signatur



Nedanstående uppgifter skickas endast till redaktionen

Den som skriver en läsarkommentar måste ange sitt riktiga namn till redaktionen. Men den som vill ha kommentaren publicerad anonymt med en signatur har en lagstadgad rätt att få sin identitet skyddad.

Namn


Telefon


E-post



För att skydda tidningen mot skräpinlägg, måste du manuellt mata in en femsiffrig kod för att kunna skicka kommentaren.

Verifieringskod


Mata in koden som du ser ovanför:




Totalt 45 kommentarer « Visa hela artikeln
45. Vargmöte i Odensvi
Av Anders Larsson 2012-03-09 10:42

Otroligt bra föredrag av Karl , sakligt & kunnigt . Vi var MÅNGA jägare i lokalen & jag har bara hört positiva reaktioner . Tack & bra jobbat
44. Vargen skadar vår natur
Av Gurkan 2012-02-19 10:20

Snart vågar ingen låta sin hund röra sig i skogen kring tomten eller sommarstugan.
Reducera vargstammen och låt dem endast finnas norr om Dalälven.
43. varg konflikten
Av björn 2011-01-09 18:21

Kommer med ett förslag här en kompromiss :
om alla vargvänner hämtar en varg i skogen och bildar en kennelklubb med vargar och har dom som tamjur då är problemet löst.
Sen borde jägarna skaffa Älg i ladgården och tämja dem till ex. trav Älg sä det blir mer avkastning för staten...hi hi bara ett skämt men kanske borde det vara ett nytänkande i skogen... tänk er en tiotaggare tar ledningen i älgloppet... med en varg i hasarna... gud vad spännande...
42. ulven
Av björnen 2011-01-09 00:40

Är varken för eller imot varg...men jag tycker att jägarna skall ha ersättnig (betalt) för att jaga efter som det är dyra omkostnader att vara jägare.
sen tycker jag att jägare skulle ha mer kunskap om naturen...men det borde nog alla mäniskor ha,för avståndet har blivit för stort mellan naturen och mäniskan.
41. Hedins rapport från verkligheten.
Av Åke Siikavaara 2010-12-22 08:14

Detta var det bästa Moilanen skrivit på ett tag och den bästa rapporten från en verklighet som är och kommer att bli på många håll på landsbygden. Ta nu ALLA och anslut till en bojkott. Vargministern Carlgren har snart nått sitt mål med 2000 vargar och då får, som Hedin säger, många fler känna av vargrevir på sina jaktmarker och intill sina djurbesättningar, då når vi efftekt snabbare. Konsventionerna om mångfald är inte bara att göda vargar, det är också ansvar för ministern att skydda tamdjur, vilt och männinskor, mot en ny rovdjursexplotion liknande 1800-tal.
40. Skitjakt på er?
Av Nisse F. 2010-12-21 20:06

Ja nog har jakten med löshund blivit en riktig skitjakt tack vare alla importvargar. Dessa osolidariska jägare som tänker forsätta agera spratteldocka och gratis jaga varg förstör för alla oss andra! Skjutkåta osolidariska
"jägare"...bedrövligt..
39. 35
Av Larsson 2010-12-21 17:06

Läs vad Stora Ensos jaktansvarige skriver: Bojkotta vargjakten är löjeväckande! Inga problem att se var Stora står i vargfrågan.
38. Flytta vargen
Av Matte 2010-12-21 13:35

Varför inte söva och flytta hela vargrevir? Jag är helt övertygad om att Göteborg och Malmö skulle klara av 6-7 vargrevir. Även Stockholm skulle må bra av några revir till. Stockholm har ett fint strövområde på Djurgården som skulle vara perfekt för en grupp på 10 vargar. Då skulle dom idag drabbade områdena lätta på vargtrycket och storstadsborna få se varg på sin egen tomt/lekpark.
37. Håller med Karl
Av realist 2010-12-21 12:44

Genom att bojkotta jakten så kommer staten och forskarna få kontrollera vargstammen. Detta skulle innebära att vargstammen skulle sprida sig och det skulle bildas revir i omsråden utanför de, i nuläget, utsatta områderna. När ett revir har bildats ex utanför Göteborg kan forskarna rensa bort ett helt revir i ex rättvik. Ett bra sätt att fördela stammen och minska trycket i de utsatta områderna
36. 35
Av Hälge 2010-12-21 12:09

Stora Enso bör du nog syna lite närmre i sömmarna. Är för varg så har du andra alternativ ta dem. Vill ha en vinterstam av älg på 2-3älgar/1000 ha och dessutom varg. Med den synen blir det inget kvar att jaga.
Varför inte en virkesbojkott till de bolag som är vargvänliga.
35. Tankvärt !!!
Av Många bäckar små 2010-12-21 11:45

Först : Bra Karl Hedin !
Sedan : Intressant koppling det där med virkesleveranser contra ställningstagande för eller emot varg. Där har glesbygden ett trumfkort att spela ut.Inom ekonomin gäller endast djungellagen, tänk på det! Efterlyser även jag,som brukar sälja till Stora Enso, hur detta
skogsbolag ser på vargfrågan ???
Dags att bekänna färg !! Många skogsägare skulle säkert kunna ställa in virkesleveranserna ett år utan att ramla av pinnen.
Vår näringsminister kanske skulle vakna också.
34. Ömma tår hos vissa?
Av Roligt att jaga varg 2010-12-21 11:25

Osado - lätt att säga som du gör eftersom påstående aldrig blir synat. För att på fullt allvar tro på en nollvision av varg kan väl ingen göra idag? Hur gärna både jag och säkert ni andra vill det.
Jag tycker inlägg nr 30 är klockrent.
Jag vill också tillägga att artiklarna om vargjaktsbojkott gillas på den obskyra Facebookgruppen Bevara och skydda vargen. De är helt överens med er om att varg inte ska jagas, likaså Rovdjursföreningen.
Ringer det inga varningsklockor hos er?
En död varg är en bra varg. Så kommer jag alltid att resonera, därför jagar jag dem. Plus att skinnet jag redan har på väggen vill ha sällskap. Vargar är ju flockdjur...
Skitjakt på er hängläppar!
33. Perfekt!
Av Bo-Sune Strid 2010-12-21 10:26

Bra att Karl Hedin tar ställning mot detta vansinne.Han kommer troligen att få många nya skogsägare att leverera sitt virke till hans industri för en god sak.Vi kan ju hoppas att tex stora enso gör ett uttalande och stöder Karl Hedin,så att vi som bor i Värmland kan leverera vårt virke till en industri som tar avstånd mot varg,och politiska beslut som drabbar oss på landsbygden hårt.Vi jägare äger ju trots allt lite skog,att lev till skogsindustrin.
32. Bra Kalle!
Av Hälge 2010-12-21 09:47

Det blir fortsatt kontrakt på virke till dig. Visa ni som kan att vi stödjer ett företag som törs ställa upp och säga ifrån Svensk rovdjurscirkus.
22. Jag känner en del gamla jägare som verkligen vet vad jakt var. Ingen av dem har något gott att säga om den rovdjurspolitik som förs nu. Men du som ställer upp och stödjer forskarna nv och den av regeringen fattade rovdjurspolitik med syfte att öka vargstammen, dej tror jag de gamle vrider sig i sina gravar för. Att jaga predatorer tror jag att de flesta av oss jägare gör men att bidra till att vi får det än värre, det gör inga jägare. Nåja på en del ramlar polletten ner lite senare och på några få aldrig.
31. >>> 22. Riktiga jägare jagar predatorer
Av OSado 2010-12-21 08:29

Undrar vems förfäder som vänder sig i graven? Mina skulle då definitivt göra det om de visste att man gav sig ut och jagade varg när man vet att syftet med jakten är fler vargar i skogen. Jag ska själv gärna ta ut hela min semester och all annan ledig tid för att jaga varg den dag vi får skjuta bort allihop!
30. Dream on...
Av Dalle 2010-12-21 08:24

Till att börja med är det sorgligt att se jämförelser och kommentarer om vargkött kontra älgkött.
Är det verkligen vad det handlar om?
Vad kommer att bli bättre?
Skall vi nu sätta oss ner och tjura som barnungar bara för att det inte passar, för att vi inte får precis som vi vill?

Båda jägarförbunden kämpade med näbbar och klor förra hösten för att få licensjakt på varg.
Det var många som lade ner ett jättejobb för att vi överhuvudtaget skulle få jaga varg för första gången på 50 år.
Och nu skall vi bojkotta för att tilldelningen inte passar oss?

OK, då får vi också antagligen vad vi förtjänar.
Det brukar vara så i dom flesta sammanhang, man får vad man förtjänar!
Så sitt nu inte och gnäll när tilldelningen blir 0 nästa vinter och vi kanske har 60-70 vargar till.

Flertalet kommer att etablera sig i samma områden där vi har problem i dag, hur blir er jakt och hantering av frigående boskap drabbade av detta?
Blir det bättre tror ni?

Kommer staten att flappa runt i helikoptrar och skjuta bort problemet åt oss tro ni?
Kommer det att drabba annan jakutövning på ett positivt sätt både kortsiktigt och på längre sikt, skulle inte tro det va?

Det bästa vi kan göra nu är att se till att hålla vargen på en rimlig nivå och att göra den skyggare.
Det kan vi göra genom att jaga den.
Detta uppnår vi INTE genom att strunta i att ge oss ut, det behövs ingen doktorsexamen för att begripa det.
För er som tror något annat, dream on...ni får en krokig väg att vandra, och ni konstruerade den alldeles själva.
29. Rätt eller fel ?
Av jägaren 2010-12-21 07:17

Är det rätt att bojkotta vargjakten?
Om vi jägare skulle bojkotta vargjakten så, innebär detta att vargstammen ökar ytterliggare något, inte mycket men dock. Skulle vi bojkotta vargjakten i flera år framått så skulle 1000 vargar snart vara ett faktum. Och vad händer då?
Regeringen och naturvårdsverket lyssnar inte på oss som bor i vargriket, det är tydligt, och skall vargälskarna bestämma över oss som bor med vargen så innebär det diskriminering.
Man säger dessutom att vargen bara passar i mellersta sverige, ska vi ha varg så ska den också få leva vart den änn går, inte bara mellansverige. Problemvargar skjuter de lite varstans, men vad är en problemvarg? Jo, det är en varg vilken som hellst som går på ett olägligt stycke mark.
Nu är det så att vi jägare vet hur mycket varg det finns i sverige, oavsett vad experter och dylikt säger.
Så att hålla sig till 210 vargar har redan spruckit, även om vi nu går ut och skjuter 20 vargar.
(Meningslöst)
Här jag bor så har vi flera vargrevir, och i den ena flocken så är det 18 vargar, jag vill inte möta den flocken om jag går utan bössa i skog och mark, för om du möter en varg i skogen så är den inte rädd för dig, tvärtom, den står och ser på dig nyfiken som den är.
Vad händer då när det är 18 vargar som du möter?
Ja, ju fler ju farligare.
Detta förstår inte vargälskaren som bara ser de fina vargarna på tv.
Med andra ord så finns det tyvärr bara ett sätt att lösa vargproblemen gå ut och jaga varg och när jakten är slut, fortsätt jaga varg. Dystert men sant.
28. Roligt att jaga varg?
Av Calle Seleborg 2010-12-21 06:33

Min gode vän Valerius Geist som skrivit ett dussin böcker om vilt och viltvård uttrycker det enkelt.
Det du skjuter äter du.
Ja, du kan jaga skadedjur utan att äta dem när det finns en mening.
Du är att jämställa med de som åker på ett gods och skjuter några hundra knappt flygfärdiga fasaner. Men blanda för guds skull inte ihop det med jakt. Att skjuta varg eller något annat djur för skojs skull är totalt meningslöst. Det är våldtäkt på vår fauna.
27. 22?
Av St S-E 2010-12-21 00:13

Jag vill inte gå in och kritisera andra jägare för deras åsikter, men,
En jägare som jagar predatorer, jagar med ett mål, om att skapa förändring.
Den debatterade vargavlivningen som vi anses, ska ställa upp på, spelas i kulisserna av motspelare som vill att vi ska spela deras spel. I bla Ryssland där jagas det varg, i Sverige så ska vi jägare göra skitjobbet åt myndigheterna och sedan få fan för det. Vi anses ska ställa upp på att avliva x antal vargar, för att Sverige ska stärka en vargstam, som bara orsakar problem för personer som har sin existens i och runt djurhållning och jakt. Och det på i förhållandevis riktigt små begränsade arealer jämfört med nordamerika och öststaterna.
Så att riktiga män jagar, det håller jag med om, men riktiga män gör inte skitjobbet åt överheten.
26. Riktiga Jägare jagar Predatorer
Av Tobbe 2010-12-20 23:11

Du låter som en vargkramare, du är inte en jägare!! Isåfall skulle du förstå varför man ska bojkotta Vargjakten... Vi sorgliga kycklingar som inte har någon verklighets uppfattning.. Vi är dom som har en verklighetsuppfattning, det kommer nog du förstå så småningom... Om inte så har du mycket att lära av dina förfäder....
25. Inlägg 22
Av Marcus 2010-12-20 23:10

Glöm inte och posera fint med bytet framför Dalademokratens, Aftonbladets etc journalister, och glöm inte att kommentera det där om förfäder och rovdjursföreningar, det gillar pressen. Stäng inte av mobilen det kan ju komma ett viktigt SMS. Förbered familjen på att gaphalsarna/journalister kan ringa när som helst på dygnet och tjafsa. Har själv skjutit varg, men rekomenderar Robinsson eller Bonde söker fru om du är ute efter att bli kändis.
Lycka till med årets största jakt jippo och naturupplevelse, själv föredrar jag kyckling.


24. Rätt inställning Karl
Av Mats Torparn 2010-12-20 23:07

20 vargar mer eller mindre spelar ingen som helst roll med det bestånd vi nu har. Dessutom är det förknippat med stora personliga risker och otrevligheter. Man kan bli åtalad för nästan vad som helst och dessutom kommer aktivisterna att smyga omkring i buskarna.
23. Är det gott med vargkött nr 22
Av Roland 2010-12-20 23:02

Sign"Tycker det är roligt att jaga varg"?
Själv föredrar jag älg och rådjurskött.
Det är ingen F*N som snart kan bedriva löshundsjakt pga vargen i varglänen. Så ut och jaga varg du, sen skriver du och berättar hur du tillagar den.
Appråpå våra förfäder dom jag kände, ja de vrider sig i graven av denna dårskap att återigen några bestämmde sig för att återskapa denna mördarmaskin igen, som tamef*n inte gör någon som hellst nytta i naturen, bara död och förintellse i dess väg.
22. Riktiga jägare jagar predatorer
Av Tycker det är roligt att jaga varg 2010-12-20 22:15

Äh - ni som skriker om bojkott hade i alla fall inte gett er ut för att jaga varg. Det är för svårt och obekvämt för att passa er. Era förfäder vänder sig i sina gravar när de hör att ni jägare (?) är överens med Rovdjursföreningen att vi inte ska jaga varg.
Jag tycker ni är sorgliga kycklingar utan verklighetsuppfattning och jag välkomnar ert beslut att inte åka till skogs 15 januari För ni bara tar ändå bara plats för oss jägare som klarar av och vill jaga varg.
21. Tack Karl Hedin!
Av Hans Karlsson 2010-12-20 20:52

Du har helt rätt, bojkotta vargjakten den är fullkomligt meningslös med nuv. tilldelning.
Du har skjutit många älgar och jag förstår att Du uppskattar älgen lika mycket som jag, det är det absolut fönämsta viltet vi har och borde skötas mycket bättre än vad som görs. Du är stor skogsägare men vill ändå ha älgen kvar det är starkt gjort och Du vet älgens verkliga värde. Låt som sagt flera få känna på vargproblemen och kostnaden för den, då kanske man inser att våra förfäder inte var så dumma.
20. Och vi som bara har 210 vargar!
Av Nisse F. 2010-12-20 20:46

Minst 69 döda vargar. Minst 29 vargrevir. Vargstammen fortsätter öka. Och vi som bara har 210 inavlade vargar i Sverige.
19. Hatten av!
Av Peacoch 2010-12-20 20:29

100 % sympatier från min sida.
Låt staten jaga sina egna vargar.
Riksdagsbeslutet gäller ändå, max 210 st av eländet.
Vägra trafikeftersök. Tvinga polisen att göra detta.

Sammantaget får vi belyst hur mycket pengar våra insatser sparar åt samhället!
Å du, de e inte lite vi pratar om!

18. tack
Av trollkaren oz 2010-12-20 19:39

detta var det bästa som sagts å skrivits om varg.hädan efter kommer vi att kräva att företaget köper alt byggmaterial av hedins trä.ps det är ett av de tre störst i landet.jag önskar dig å din familj enn rigtigt god jul o gott nytt år
17. Härligt!
Av Gävleborgsjägare 2010-12-20 19:39

Trevligt att en viktig markägare törs säga sin mening i frågan. Hoppas nu att fler föjer efter.
Borde inte vara så svårt att räkna ut att det blir svårt att förvalta och hålla klövviltet på en "lagom" nivå med varg i skogen. Det är svårt att komma överens med vargen om ett lagomt uttag av viltet över hela reviret. Klövviltet kommer att svänga okontrolerbart i antal utan en stabil förvaltning.
16. Vargjägar´n
Av Marcus 2010-12-20 19:08

Vad är ditt syfte med att jaga varg?

1)Kommer viltbeskattningen kunna höjas för klövvilt?

2)Kan hunden jaga lös utan risk för angrepp?

3)Ökar allmänhetens förståelse för jägare/minskar jakthatet?

4)Minskar antalet vargar på en 5-års period?

5)Kommer vargangreppen minska på tamboskapen?

Om det blev övervägande nej-svar förstår inte jag din logik.
15. Eie nr 4
Av jägare 2010-12-20 19:08

Där sa du något.Nästa steg för oss jägare som betalar stora arändeavgifter är att pressa ner dessa priser.Där jag jagar höjde korsnäs arändeavgifterna inför jaktåret 10-11 med 21%.Hur kan vi gå med på det? Kanske för att dom som förhandlar med korsnäs köper något skifte av dom ibland?
14. TUSEN TACK KARL HEDIN
Av Finnstövare x 2 2010-12-20 18:43

Det bästa jag har läst på denna hemsida hitills. Det värmer mitt jägarhjärta.Hoppas att flera stora markägare har samma styrka att stå för samma sak.Det finns i alla fall hopp för framtiden om fler vore som Karl Hedin. GOD JUL och GOTT NYTT ÅR från en Finnstövarägare i Värmland.
13. Sorgligt
Av Självklar vargjägare 2010-12-20 18:38

Beklagligt att en förmodat upplyst man som Karl resonerar på detta sättet. Tror han på fullaste allvar att efter att ha släppt upp vargstammen till 1000 vargar att vi ska få skjuta bort alla!? Vakna upp ur koman å inse att den enda vägen för att få ha så få vargar som möjligt är att ge beslutsfattarna möjlighet att ta beslut om det. Så in med nya vargar så att vi ges en chans att hålla populationen låg! Bra att dessa gaphalsar stannar hemma på vargjakten så att de som verkligen kan kalla sig jägare får sköta jakten. Go SJF och ut och jaga varg för helv-e!!
12. Tack Karl Hedin!
Av Nisse F. 2010-12-20 18:23

En av dina nöjda kunder som blev
ännu nöjdare! Tack o God Jul o Ett Gott Nytt År.
11. Tack
Av Hans-Ove Hansson 2010-12-20 17:41

Har redan fått en julklapp av Karl Hedin idag. Tack för den K H. Men den här artikeln väger upp varenda julklapp jag får denna jul. Äntligen en stor skogsägare med lite annan syn på klövviltet och vargen!! Jag tycker varenda företagare som drabbas av detta vansinne ska göra sin röst hörd och visa på alla negativa sidor vargen ger, och hur omsättningarna minskar i takt med vargens utbredning och ökning. Ja låt dom sprida sig en gång för alla så att skadorna och problemen ökar i hela landet. Då, först då, har vi vad jag kallar förhandlingsläge. Ingen ska tro att myndigheterna har så mycket pengar så det räcker till skyddsjakt på alla som behövs avlivas. Nej då kommer dom med skeden i vacker hand och ber snällt jägarna om att sköta detta, och då mot betalning så klart. För varför ska vi sköta denna kostsamma jakt gratis till Naturvårdsverket och LST? Vi har inte bett om varg!
10. Vi får hoppas
Av John E Mårdner Lycksele 2010-12-20 17:26

att det är flera skogsägare och skogsbolag som stöder Hedin.

För Norrlands del gäller det att Sveaskog, HolmenSkog, SCA,Graninge, Martinssons Trävaru mnfl börjar inse vad som på väg att hända med den svenska älgjakten i deras skogar. Ingen vettig förvaltare eller skogchef vill se sina viltbestånd i bolagens skogar raserade. Hur går det med viltvården och den jaktliga ekonomin för bolagen om viltstammarna raseras p g a varg.

Nå men vilka grupper är det då som vill ha varg?-Forskarna,Rovdjursföreningen, Svenska Jägarförbundet kanske i någon mån Svenska Turistföreningen och några till av de vargälskande grupperna som bor i sina fågelholkar i städerna.

Den svenska Jägarkåren borde sannolikt vara en maktfaktor som styrande myndigheter måste respektera och lyssna till.

För den svenska Jägarkåren borde sanningen vara solklar vid det här laget. Svenska Jägareförbundet är ingen renodlad jägarorganisation som står bakom och stöder den svenska jägarkåren. Svenska Jägarförbundet är en halvstatlig angelägenhet.

Därför uppmanar jag till en bojkott av Svenska Jägreförbundet, anslut er till Jägarnas Riksförbund så att vi får en stark Jägarnas organistion.
Idag har jag blivit nedringd av människor från Dalarna o Värmland som efter ha läst min debattartikel i Västerbottens Folkblad, ställer frågan, - stöder Ni Norrlänningar oss i kampen mot det vargvansinne som pågår i våra län. Självfallet svarar jag JA på den frågan. Vi är många Norrlänningar som sympatiserar med Er och vi befarar att vi kommer att råka ut för samma helvete som Ni, om vi inte på allvar sätter stopp för vad som pågår med vargetableringar i Norrland.
Trovärdigheten för Svenska Jägareförbundet måste nog anses förbrukad.Fråga varglänens invånare i glesbygden.
9. Bra!
Av Kjell Dahlin 2010-12-20 16:51

Jag lyfter på hatten Kalle!
8. Den springande punkten!
Av Per H. 2010-12-20 16:23

Han sätter verkligen fingret rakt på den springande punkten! Det ingen verkar ha tänkt på är landsbygdens ekonomiska utveckling och vad vargen gör med den!
Det är trots allt riktiga jobb som skapar välfärd och förutsättningar för en framtid för dagens unga med tak över huvudet och mat på bordet. Inte några flummiga jobb som vargguider!
De som tror något annat lever i en rosaskimmrande drömvärld och man kan verkligen ifrågasätta deras omdöme!
7. Håller helt med!
Av Västmanlänning 2010-12-20 16:19

Håller helt med Hedin i det han säger, ingen borde ställa upp på denna vargjakt!
Västmanland har fått en varg i tilldelning, det är ett rent skämt.
6. Ska forsätningsvis
Av 2 D 2010-12-20 16:07

Göra så mycket affärer som möjligt med alla hans företag.
5. Äntligen en rakryggad person med pondus!!!
Av Chasseur sans frontière 2010-12-20 16:03

Heja
Karl Hedin, du har min röst som statsminister...
4. Vargeländet
Av Eie 2010-12-20 15:54

Det är rätt men vi borde gemensamt alla jaktarrendatorer i varglänen bara betala 10 % av dagens arrende så att markägarna också drabbas och börjar påverka beslutfattare
3. ställ inte upp
Av ripan 2010-12-20 15:49

Den som nu ställer upp på vargjakten är en förrädare och svikare, se nu till att det snabbt går överstyr, tar inte många år med den reproduktionstakt som vargen har.
2. Klok man
Av Thjelvar 2010-12-20 15:42

Ovanligt förnuftigt och klarsynt. Tyvärr är det alltför sant.
1. Bra Hedin!
Av Per Jonsson 2010-12-20 15:26

Äntligen dyker det upp ett namn med lite tyngd bakom inom jägarkåren och uttalar sin åsikt om vargjakten. Även om jag själv inte jagar, så har mina åsikter hur problemen för hur drabbade människor ska få hjälp med vargen varit samma som karl Hedin har. Skjut bort hela revir och sluta med detta tramsande med att en varg ska bort här och en annan där. Detta är ju bara löjligt och retar upp folk ännu mer.
Dela |

Mest kommenterade denna vecka

webvoter-omröstning
Laddar du din egen ammunition?

Ja
Nej

    Se resultat




Länkar

Jägarnas Riksförbund - Landsbygdens Jägare

På G Extra

Statligtjaktkort.se

Jägarnas Blogg


Jägarmarknaden












Alternative content





Jakt & Jägare
Slottsgatan 21
722 11, Västerås
Telefon: 021-14 78 50
Fax: 021-14 73 50
E-post: jakt.jagare@jrf-lj.org
Ansvarig utgivare: Anders Ljung, utsedd av Jägarnas Riksförbund.
anders.ljung@jrf-lj.org
Producerad med Textalk Webnews