›
Tipsa oss om nyheter!
›
Skriv en insändare
Hem
Kontakta redaktionen
Annonsering
Till Jägarnas Riksförbund
Jägarmarknaden
Jaktforum
Jaktfilmer
RSS
Aktuellt
Jaktfilmer
Jakt
Fiske
Hundar
Vapen & utrustning
Notiser
Debatt
Ledare
Genom kikarsiktet
Krönika
Förbundsnytt
Månadens Lindström
Viltliv
Böcker
Receptet
I Jakt & Jägare
Så bedöms läsarkommentarer
Flyttvargen hamnade vid Östervåla
Av Leif Andersson
2012-02-10
Kommentera artikeln
Rubrik
Text
Signatur
Nedanstående uppgifter skickas endast till redaktionen
Den som skriver en läsarkommentar måste ange sitt riktiga namn till redaktionen. Men den som vill ha kommentaren publicerad anonymt med en signatur har en lagstadgad rätt att få sin identitet skyddad.
Namn
Telefon
E-post
För att skydda tidningen mot skräpinlägg, måste du manuellt mata in en femsiffrig kod för att kunna skicka kommentaren.
Verifieringskod
Mata in koden som du ser ovanför:
Totalt 70 kommentarer
«
Visa hela artikeln
70. I centrala Uppsala
Av Foxen
2012-02-17 08:57
Det kanske är i centrala Uppsala som Lst har informerat och skapat acceptans för utsläpp av varg i Hade/Horrskog. När de planterar in en varg mitt på gränsen till ett annat län så borde det även informeras och skapa acceptans i det länet. Men Lst i Gävleborg kanske har skapat acceptans hos någon inne i Gävle. Varför begär de att vi skall följa regler och lagar när staten själv skiter i allt vad regler, kriterier, empati, demokrati, och lagar heter.
69. #65 Larsson
Av Peter G
2012-02-17 00:09
Hej! Det va ju kul att NVV med Burman i spetsen tycker att LST skall informera och förankra när utplanteringarna är på gång. Jag ringde till Lst Upsala för att få info om var ulven hade placerats.
Men trots att dom enl NVV borde ha förankrat och informerat, så visste ingen var ulven placerts, mer än att det var i området som var utpekat som lämpligt för vargflytt i norra delen av Upsala län.
Jag uppmanades att kontakta NVV för att få information.
Tillbaka på ruta ett.
Det är kul att prata med myndigheter.
68. De använder sig av kryphål,
Av Intressant konflikt
2012-02-16 10:53
precis som kriminella gör. Blir intressant att se vad de kommer att hitta på härnäst. Och hur långt det kan gå.
67. Norrut igen..
Av PAB
2012-02-16 10:41
En tjänsteman från Lst Gävleborg parkerade sin bil på tomten till en kollega till mig i söndagsmorse. Kollegan bor i Kilafors och när han konfronterade mannen och frågade vad han gjorde där så berättade han att han skulle kontrollera spår efter en ev varg. Mycket riktigt fanns där en lega som tydligen var efter just en ensam varg. Då kollegan frågade om det var flyttvargen och om den fortfarande var sändarförsedd svävade han på svaren, men sa till slut att den var utan sändare.. Under tisdagen så var det en röd/vit helikopter som flög under en lång stund söder och väster om Bollnäs. När kraft/skogsbolagen genomför flygningar meddelar de detta i radion så folk ska veta men i detta fall berättades inget.. Fundersam blir man, men riktningen är ju rätt....
66. Vargtiken
Av Sten vid Hammaren
2012-02-16 09:47
Finns det ingen på Naturvårdsverket som har det minsta av vad som kallas sunt förnuft??? Om två veckor är hon tillbaka där hon vet att det finns mat. Åldringsvård och sjukvård finns det inga pengar till men den här lekstugan finns det obegränsat med resusher till!! Ta ut skatt efter intresse!!
65. Fakta!
Av Larsson Gävleborg
2012-02-15 22:17
Jag har talat med Burman idag! Tiken är släppt 2km nord väst om Horrskog utanför Östervåla strax söder om gränsen mot Gävleborg. Markägaren och jakträttsinnehavaren är samma person. När jag frågade om arealen kunde hon inte svara mig. Däremot fick jag fastighetsbeteckningen på marken. Efter kontroll med hjälp av fastighetskartan hittade jag marken. Ett skifte på ca 36 ha 400 m x 900 m! Enligt Burman finns inte någon minimigräns för arealen angående vargflytt! På en av många frågor av oss i närområdet svarade Burman att förankring och acceptans inte var deras ansvar utan det var Länstyrelsens ansvar.
64. Östervåla?
Av Heja Halmia
2012-02-15 20:37
Jag fick reda på idag att den släpptes i svenljuga i lördags,och hittades död i söndags.Enligt starka källor,i svenljunga.Men det skrivs det inte om allt fiffel o båg............
63. Var är hon?
Av Peter G
2012-02-15 16:24
Har någon från NNV varit ute och letat vargskit, så vi kan få reda på var hon är? Men om hon är på väg tillbaka lär vi väl inte bli informerade. Eller kanske det är svårt att hitta skiten i snön.
Men om dom tänker lukta sig fram så blir det väl problem, eftersom hela rovdjurspolitiken har börjat lukta skit. Men nu vill i alla fall jag veta. Var är hon ?
62. HAMNADE? - Låt henne vara,,,!
Av Pia DellaMonro
2012-02-15 01:18
Det är verkligen djurplågeri, att fösa runt vargar som det behagar oss - låt vargen vara där den vill vara - passar det inte de boende - låt dom lösa problemen själva - Inga problem! VI LÖSER DET, Utan inblandning, tack! För den, (inblandningen), har ju inte varit så effektiv hittils
61. Världsfrånvänt är helt rätt!
Av Pia DellaMonro
2012-02-14 18:51
I andra länder, typ Afrika, Indien, ,mm där skyddar man människan. Till och med mot det otrotningshotade lejonet! Inget snack om något annat! Kan man inte flytta farliga djur till nationalparker, vilket är det i särklass vanligaste, skjuter man dom helt enkelt om dom skadar eller är ett direkt hot mot befolkningen ,Människans liv går först. Vad gör vi svenskar ?
Vi ber människor skydda sig och sina djur med stängsel, samtidigt som vi flyttar runt vargen tills vi kanske inser att vargen vet vad som är bäst för honom/henne - oavsett vilket - går vargen tillbaka där den känner sig hemmastadd.
Vargen är inte utrotningshotad, -men den ska ändå få leva fritt, skyddad, på bekostnad av vår trygghet, vår rädsla om våra husdjur och vår näring, det vi lever av. Det är till och med osäkert om man törs försvara sig, om man får in en varg i trädgården - Man bör i så fall snabbt kalkylera med en överhängande risk för staff- fängelse typ två år.
Vad håller vi på med???
60. Helt jävla världsfrånvänt!
Av Gunilla
2012-02-14 09:54
Kvalifiserat djurplågeri är det att flytta vargtiken gång på gång! Låt dom vara dör dom ut så dör dom ut inget vi kan göra åt. Tycker att dom som vill ha varg kan betala vad det kostar med spårning och flytt av varg och inte vi andra som tycker att naturen skall få sköta sitt. Dessutom MÅSTE vi ha rätt att freda våra djur det är väl bara en tidsfråga tills en människa blir skadad. Då kan man ju hoppas att det blir just du som till varje pris vill ha varg. Det fanns dinosaurer också förr ingen saknar väl dom!! Fan vad trött man blir på detta slöseri med pengar sen finns det inga pengar till sjukvård skola barnomsorg mm.
59. Tillstånd?
Av Miss
2012-02-14 09:01
Fanns det tillstånd av markägare eller jakträttsinnehavaren för utsättningen av vargen?
58. Klart på väg norrut
Av En som jagar
2012-02-13 19:07
Ska bli inressant och höra förklaringarna denna gång från Vargfan är väl redan uppe hos renarna Hoppas lapparna gör sittt jobb. Den är ju inte märkt ;-)
57. Såg fel
Av Foxen
2012-02-13 09:24
Jag ber om ursäkt, det var förra vändan de skrev om att hon var i Gästrikland. Fast hon hade ju aldrig varit i Gästrikland. men som sagt fel av mig.
Lik 17 så var helikoptern i farten, det är 100% säkert.
56. Synobs
Av M.A
2012-02-13 07:20
En familj vistades på en sjö i Österfärnebo då hon dök upp ca 15-20 meter från dom.Dom trodde först att det var en hund eftersom hon hade någonting runt halsen??,sa dom.Hon var gul och såg ut som en hund tyckte dom.
55. Med lite tur
Av per
2012-02-13 06:43
Så hamnar den stackars tiken bland sina art fränder uppe i himmelen. Tycker så synd om henne sövs skickas iväg land o rike runt , skärs upp i bröstet får skabb av sändaren. Hur kan dessa varg älskare tycka detta är bra. Hoppas någon bamhärtig atr hand om henne.
54. Sluta tänka fel
Av Per
2012-02-13 05:11
Ett av dom vanligaste noj-argumenten som kommer upp i sådana här sammanhang är helikoptarar som syns under "mystiska omständigheter".
Jag har varit med länge och sett och hört dessa argument men jag vågar påstå att dom allra flesta helikopterobsar är av samma kaliber som UFO rapporter.
För er egen skull, för att ni inte ska upplevas av andra som nojiga är mitt tips att kontrollera med närmaste trafikledartorn (Luftfartsverket) om vad det är för trafik ni kan ha observerat, dom har varje flyguppdrag registrerat.
Så slipper alla gissa och vi får klarhet i vad som sker.
Var inte orolig över att jag skulle vara kritisk till era misstankar, jag är i sak helt på förnuftets sida dvs inga vargar i skogen men att gissa och fabulera ger ingen respekt hos någon, det verkar bara förvirrat och som sagt jag vet vad jag talar om.
Men sluta inte tänka kritiskt och vara misstänksam men var misstänksamma på ett sunt sätt så blir det bra!
53. Garanterat
Av Tyskterrier
2012-02-12 20:20
springer hon omkring med ett nytt halsband om halsen,och dyker hon upp i renland igen så kan de hävda att det inte är samma varg utan en de märkt under året,"flyttiken" har ju ingen sändare...
Och så kan de flytta henne igen,
samtidigt slipper de informera var hon uppehåller sig...troligen har hon även en i brösthålan,som de inte vill att nån skall veta om.
52. Varför finns det inget förtroende för NVV
Av Foxen
2012-02-12 19:45
Ja jag vet inte vad man skall tro.
De har ingen pejl på tiken säger de.
Men det kryssar helikopter sent på en fredagskväll utan strålkastare över skogen. Varför skulle NVV vilja göra det? Varför skulle någon annan vilja göra det?
Det är inte så konstigt att man kopplar det till vargen som släpptes några dagar innan någon mil söderut. Vargspår norrut från älven, rykten om synobsar dagen innan. Idag söndag 12/2 kan man läsa i GD att vargen nu har passerat Gästrikland (släpptes i Uppland)
http://gd.se/nyheter/sandviken/1.4280734-finsk-rysk-varg-besokte-gastrikland
placerad under Sandviken i GD (Årsunda/Trösken ligger i Sandvikens kommun)
Hur 17 kan de veta det utan pejl??????????????
Jag skulle vilja veta om det är NVV som ljuger oss mitt upp i ögonen om vad de gör i mörkret bland byarna. OK det kan finnas flera orsaker till varför de flyger en helikopter i mörkret en sen fredagskväll, men militären har sådana sparkrav så jag tror inte det är militären. Skulle det vara polisen så borde de ha strålkastare och att det skulle skrivas i media om det har hänt något, skogsägare är helt uteslutet, kraftbolag är också helt uteslutet. Vilka var det då?
De skiter i de krav de har på att ha acceptans hos befolkningen före utsättning av varg, de skiter i förebyggande åtgärder, de skiter i att länstyrelsen har sagt NEJ, de skiter i att viltförvaltningsdelegationen har sagt NEJ. De kör ner vargen och släpper den bara, utan att bry sig lagar och restrektioner. Hur många gånger har det gjort så?????????
Hur kan det kunnat blivit så att NVV har skapat sig en bild hos befolkningen som motsvarar KGB. Varför litar vi inte på våra myndigheter. Det är NVV som själva har skapat denna bild om sig själva att vara en grupp egenkära individer, som gör vad som helst för att få utlopp för sina privata intressen ilag med Lst. Hur har rekryteringen blivit gjord till dessa tjänster tro.
51. till 49
Av lass
2012-02-12 13:16
måste ha vänt i årsundatrakten flög söderut över trösken mot trekanten inom denna tidsrymd. Använd er av smsgrupp
50. Till K.A.S. Inlägg 45
Av G.S. Vanlig hundägare, ännu ej drabbad.
2012-02-11 22:41
Tack ska du ha!
Signaturen G.S. är ju kanske väl ospecifik vilket gör det lätt att någon annan råkar välja samma. Jag tänker därför från och med nu komplettera med några ord som jag använt en gång tidigare och som har att göra med mitt egenintresse i vargfrågan, det som jag mest skrivit om, nämligen att även den vanliga, icke-jagande hundägaren får en negativt förändrad situation om han/hon hamnar i vargrevir.
49. Mörkerkörning!
Av Foxen
2012-02-11 19:21
Lars #47
ca 22:00 igår fredag 10/2 flög en helikopter i mörkret ca 1-2 mil NV om Hedesunda (mot Trösken). Men det kan ju vara Bergvik som är ute och kollar vindfällen i mörkret kanske.
Man blir lite nojig när det surrar helikoptrar i mörkret. Tittar de om det är folk som snurrar på skogarna? Skrämmer de tiken om hon uppehåller sig för länge runt boskapen? (hon är ju som bekant mycket rädd för helikoptrar nu för tiden) Men samtidigt så skall de ju inte veta vart hon är nu när hon inte har någon pejl, eller?
48. Andra gången
Av En som jagar
2012-02-11 17:02
För 10-12 år sedan släpptes en varg i Sevallbo,en halvtam som sprang runt utan rädsla för människor,som tur var kom den i vägen för en långtradare(chauffören fick dagens ros i tidningen) Den nu utsläppta flyttvargen är enl obekräftade spårningar på väg norrut mot sina renar När ska vansinnet ta slut???
47. Enligt
Av Lars
2012-02-11 15:07
Rykten ska hon vart synlig strax väster om hedesunda igår. Nån som vet mer?
46. Ekonomi
Av N.S
2012-02-11 10:28
Var kommer alla pengar ifrån????
Vi hör jämt och ständigt att det måste dras in på skolor, äldrevård och sjukvård pga att det inte finns pengar. Helt plötsligt finns det tydligen obegränsat med pengar som regeringen kan ösa över det här, helikoptrar, skotrar, veterinärer plus en massa annat folk, känns som att dom skottar grus med en grep helt plötsligt pengarna tar aldrig slut. Dom boende i närområdet är vi informerade om detta jag har då inte hört något! Är det så att dom inte berättar var vargen ska släppas för att vi inte ska hinna ta in djur och fixa staket till hagarna så varg stackarn inte ska behöva jobba så hårt för maten.
45. Inlägg 26
Av K.A.S.
2012-02-11 09:46
Till nr. 26
Ber om ursäkt, visste inte att den sign var upptagen. Jag byter.
44. Sändare
Av Skade
2012-02-11 09:45
Det är ju ganska uppenbart, om man studerar bilderna ifrån ÖP i samband med sövningen, att dom varit in i bukhålan på henne. Ganska klart syns ju blodet på bilderna.
Och sammanfattat med #41:s länk så får man nog anse att NVV ljuger oss rakt i ögonen.
Berörda myndigheter verkar inte känna några gränser för deras betende.
Helt enkelt man skäms att vara skattebetalare i sådana samband, tyvärr inget man kan välja(om man vill eller inte).
43. så här gör dom på Järv
Av ripan
2012-02-11 09:32
SÅ HÄR STÅR DET ITEXTEN FRÅN NATURVÅRDSVERKET
Fram till och med 1995 försågs de fångade järvarna med VHF-halsband (vuxna)
eller sändare som limmades fast i pälsen (ungar). Sedan 1996 förses fångade järvar
med en VHF-sändare i bukhålan vid en operation som utförs av en veterinär i fält. I
samband med fångsten tas ett antal kroppsmått, en tand för åldersbestämning, samt
blod-, hår- och vävnadsprover för genetiska och veterinärmedicinska studier.
Dessutom märks järvarna med mikrochips, öronbricka och en tatuering på insidan av
läppen.
42. Varg???
Av Stockholmaren
2012-02-11 01:23
Titta noga på denna bild. Är det så här vargar ser ut??? Nu får ni ta och ge er. Detta djur skulle inte en djurpark i världen vilja ha i sitt varghägn. Garanterat. De skulle bli utskrattade.
41. ..ulver i mossen..
Av ...Otur när jag tänkeer.....
2012-02-10 23:50
..det är något rosa skimmer över den här händelsen, det är för bra för att va sann, å vad ska vi tro, ett de sagt sanningen? Eller att de har nå trumf i skjortarmén...
Det finns teknik som gör det möjligt att spåra lax, i sin vandring...
..å det skulle inte förvåna mig om det har installerat en sändare som de använder på järv,...
..så de är så att de har hundra % koll på'na...
Så håll igen spekulationerna om var hon är, för det vet de....
Läs denna info, å bilda er en uppfattning...
http://www.naturvardsverket.se/upload/10_Forskning/slutrapporter%20Viltv%C3%A5rdsfonden/J%C3%A4rvprojektet_Slutrapport%202008.pdf
40. Håller med #39
Av Gråhundsägare
2012-02-10 21:24
visst är buken blodfärgad på den bild hon ligger på höger sida och någon antar jag skruvar bort halsbandet. Så varför skall det inte gå att lägga in en sändare i bröst/magregionen på en varg när det fungerar på björnar jag är lekman så inte vet jag det har ju talats om att vissa vargar har sändare i magen så.....tror inte NVV kör med helt öppna kort..och inte så konstigt att man tror det som dom kör över oss svenskar
39. Tv bilder
Av per
2012-02-10 20:55
På bilder som visades i tv fredag var tiken blodig på bröstkorgen
38. Flyttvarg?
Av Bia
2012-02-10 20:28
Klart som korvspad att hon går tillbaka norrut. Hon släpps ju mitt i andra vargrevir. De tål väl främmande vargar lika lite som hundar i sina revir. MEN det kanske är så att NVV har gett upp och hoppas att de andra vargarna ska ta hand om henne! Enda områdena som inte är upptagna av revir är väl bara Samernas. Det är ju bara det att jag kan tycka att markägarna (som oftast inte är samerna) ska få bestämma om de vill ha ett vargrevir på sin mark, även om samerna har sina djur gåendes där.
37. dyrt
Av håkan o dogge
2012-02-10 19:58
tänk vad det kommer att kosta. när myndigheterna kommer att vilja att ta bort ulven. mycket mycket pengar
36. Lång tunga
Av Undrande
2012-02-10 19:44
Veterinären säger att vargtikens våtexem kan ha uppstått genom att hon slickar sig på pälsen. Är det normalt att vargen har så lång tunga att hon kan slicka sig på halsen under sändarhalsbandet?
35. Ska vi tro på de?
Av Swingen
2012-02-10 18:33
Är det säkert att dom släppte rödluvan där dom säger?
Hon kanske är släppt på helt annan ort än dom säger för att sedan hitta "spillning" i Småland eller nått och så säger dom att hon vandrat söderut fast hon kanske är släppt på bron till Danmark.
Tror vad jag vill om detta.
34. förlåt mig, men....
Av Fälken
2012-02-10 18:05
Va fan anser EU om att vi inte gör eftersök på skadat vilt??? Måste väl ha synpunkter på det också? Vore väldigt intressant att få ta del av deras otroligt kompententa synpunkter på när annat vilt får lida. Är jag fel ute, eller borde inte något smartarsle även ha synpunkter på den pågående bojkotten???
33. Inget virke till Stora Enzo
Av P-O
2012-02-10 18:02
Vi får väl hoppas att ingen säljer virke till Stora Enzo efter det här.
Det borde väl vara ett bra sätt att visa att sånt här inte accepteras av oss på lansbygten
32. Vet ingenting
Av Anki
2012-02-10 17:42
Vi vet ingenting och skall inget veta, jag tycker allt börjar låta som en dålig saga som skall berättas för våra barn o barnbarn. Hur NVV lekte, flyttade med "vargar" runt i Sverige.Europas dyraste lekstuga.
31. Måste bli ett slut!
Av Yngveax
2012-02-10 16:23
Lägg pengarna på något annat tex. åldringsvården! Skjut alla vargar tycker jag, det kostar skattemedel!! Verkar vara en ren lekstuga!!
30. HA HA HA
Av Lokungen
2012-02-10 16:19
Släppet ska ha skett vid Sevallsbo utanför Östervåla i spårsnö utan sändare.Om hon inte försvinner från den trakten i expressfart blir hon inte gammal. Är det Stora som äger marken så ligger det helt i linje med deras tidigare agerande. Inga privata markägare säljer väl skog till dem hädanefter hoppas jag, inte vi i allafall. Nu har vi förvisso bojkottat dem lång tid till förmån för Calle Hedin som har en betydligt sundare inställning till varg och oss i glesbygd.
29. Misstro!
Av Brinde
2012-02-10 16:02
Jag tror inte ett skit på att tiken saknar sändare. Finns ingen anledning att ta bort sändaren på Sveriges dyraste och viktigaste varg. Jag kanske ändrar uppfattning och jag får se en film där hon springer iväg utan sändare, men inte annars! Mitt förtroende till NVV och LST är bottenlågt!
28. Bojkotta
Av lars
2012-02-10 15:56
Bergvik skog. De har gett sin tillåtelse till detta tokeri. Bra att veta vilken "sida" se står på. Stora Enso och Korsnäs alltså. Sälj inget virke till dessa...
27. Vem äger marken
Av Assa
2012-02-10 15:53
där tiken släpptes? Är det på privat mark, utan markägarens medgivande, så skall berörda ansvariga anmälas. Det skall finnas medgivande för att sätta ut varg på privat mark
26. Nr 18 - Du har råkat ta min signatur - eller är det tvärtom?
Av G.S.
2012-02-10 15:51
Jag har då och då kommenterat här under signaturen G.S. Inte så länge, jag skulle tro att det är sedan senhöst 2011. Om du inte anser att du kommenterat under den signaturen före mig så kanske du skulle kunna byta?
Annars blir det jag som får byta.
25. Bilder?
Av Foxen
2012-02-10 15:38
Varför finns det inte en ända bild på tiken vid det här släppet tro.
24. Arbetsmarknad
Av Smålandsjägaren
2012-02-10 15:27
Nu handlar det bara om en enda varg och hur många den sysselsätter måste ha gått upp för regeringen. Säg att 5-10 personer har arbetat med detta från och till. Detta blir bra för helikoptertransporter, bilar, spårare, elektroniktillverkare, veterinärer m.fl. m.fl. och så olika chefer i mängder och så nätverk för all samordning och givetvis sammanträden i all evighet. De styrande i miljö- och landsbygdsdepartementet skapar ju på detta sätt "gröna jobb" vilket är helt fantastiskt. Multiplicera med några tusen vargar och den sanna lyckan kommer att inträffa beträffande arbetslösheten - även ungdomar kommer säkert att anställas. Då kan man omgående skrota "matlandet Sverige" eftersom ingen mat produceras. Detta är inget problem eftersom vi kan köpa billig mat i utlandet - om det finns någon. Slutet vet vi inget om på detta experiment med det kan bli en förskräckelse utan slut !
Ett förslag vore att sälja ut denna verksamhet till privata företag men risken är ju då att vanvård kan förekomma.Men med täta inspektioner av djurskyddsinspektörer i kommunerna kommer man till rätta med detta.
23. ..till vilken nytta...
Av Sven Eriksson
2012-02-10 15:23
http://
www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2012/02/Ilska-och-uppgivenhet-i-Heby-1.19653
/
Det räcker inte med att bli förbannad där!
Jublar de i "svenjunga" ?
http://www.navenibordet.n.nu/avsiktsforklaring
22. DJURPLÅGERI
Av inge johansson
2012-02-10 15:20
Det är vad dom sysslar med på nvv slöseri med skatte medel.
21. Keps
Av Leif Eriksson
2012-02-10 15:10
Blir det någon kepstävling den här gången och vem vann den förra?
Redaktionell kommentar:
Vi funderar på det. Närmast ligger väl de som gissade på att tiken skulle gå tillbaka igen. Att det skulle bli en tredje flytt var så fantastiskt att ingen tänkte på det...
20. Hon är snart hemma
Av Ante
2012-02-10 14:42
Hon är snart hemma bland renarna och sen är det bara en tidsfråga innan hon är borta och alla miljoner är kastade i sjön.
19. No. 10
Av Västmanlänning
2012-02-10 14:29
"Vi" är NVVs personal. Det här är deras lekhage och får den här vargen valpar så blir det garanterat tårta hos NVV. Intressant hur dom ska kunna avgöra det här om det inte finns någon sändare. Jag tror att sändaren finns men inte på något halsband eftersom stackarn har exem.
18. Djurplågeri
Av G.S.
2012-02-10 14:28
Hur många fler vargar har skavsår, våtexem efter halsbandet? Jag är starkt kritsk till Naturvårdsverkets agerande. Dels genom att jaga henne från helikopter flertal gånger för att söva och flytta henne samt jaga henne med skoter, dessutom sätta på halsband som gett henne problem. Det är kanske tid för att anmäla Naturvårdsverket och även rovdjursföreningen som tycker det är o.k. för djurplågeri. Man kan inte beskylla dom och rovdjursföreningen för att vara djurvänner i alla fall. Personligen är jag starkt emot att ha varg i närheten av bebyggelse, vargen och övriga vilda djur ska ha rätt att finnas, men dom ska finnas där dom hör hemma.Vargen hör hemma i vildmarken. Varför fjäskas det för samernas renbetesområden? Tycker man från statens sida att några hundar, får eller andra husdjur får "gå åt" så får väl samerna (som många ändå bor i vildmarken)även dom räkna med att det går åt några av alla deras tusentals renar.
17. undrar varför........
Av PLi
2012-02-10 14:13
Varför togs sändaren bort egentligen?
Jo, för att dom inte vill att det här fiaskot uppdagas lika fort som sist. För en sak är kristallklar:
Den går tillbaka igen!
16. Roligt för Östervålaborna
Av Christer F
2012-02-10 13:36
Men ville dom verkligen ha henne eller har Nvv handlat på eget bevåg igen? Varför denna panik med att få ut vargar i landet som dom flesta inte vill ha. Dom som påstår att vargen skulle öka den biologiska mångfalden har helt fel.
15. Rättelse av Ramona Burmans uttalande
Av Rätt ska vara rätt
2012-02-10 13:32
Ramona påstår att radiosändare som läggs i buken är för stora för vargar. Helt fel! Dessa har använts till lodjursungar med en kroppsvikt på endast ngt kg. Då används dom just för att lodjursungarna är för små för att få halsband.
14. Säker som en brevduva
Av Mats Eriksson
2012-02-10 13:28
Nog tror jag att det var sanning detta med hudirritationen och att det var orsaken till att sändaren plockades bort.
Tragiskt bara att man tog beslutet. De borde väl veta att hon lika säkert som brevduvan letar sig "hemöver"
13. Haha
Av RK
2012-02-10 13:22
nu kan man inte plantera ut avföringen före vargen. Vilket har hänt. Verkar desperat när man går emot all forskning som säger att det inte går att flytta vargar.
12. Stolleprov
Av Ann-Marie
2012-02-10 13:16
Jag bara undrar? Dom som har lön genom skattepengar är dom helt ansvarsbefriade för sina handlingar!Det verkar ju inte finnas sunt förnuft hos dom heller !Bara stollar som har fått nån fixide.. Har verkligen inte lust och vara med och avlöna dessa..
11. Utan sändare
Av Ingegerd
2012-02-10 13:00
Varför visas ingen bild på henne utan sändare?? Det har ju visats många andra bilder med sändare.
Hur menar NVV att detta ska vara trovärdigt. Usch o fy för myndigheter.
10. Hm
Av lars
2012-02-10 12:50
"Vi hoppas att tiken hittar en hanne och att de får valpar i vår, förklarar Ruona". Vilka vi,undrar jag. Vilka är vi? Räkna inte in mig, jag är bara med och betalar. Herregud vilken lekstuga. Dessa pengar som är nerplöjda på denna varg hade räddat livet på tusentals barn i Afrika. Men det är klart att denna varg är viktigare än människoliv. Nåt har gått snett i skallen på folk som arbetar på naturVÅLDSverket...
9. Gicklas
Av Kolar´n
2012-02-10 12:32
Länsstyrelsen har mycket personal som samlar vargskit mest hela tiden, så det är nog inget problem. DNA-analyser av spillning pågår ständigt. Mer intressant vad det kostar...
8. gicklas
Av kokillen
2012-02-10 12:30
Jag tror inte vi behöver bekymra oss över det med största säkerhet går hon hem till Dalarna och eftersom hon är gul är hon lätt att känna igen och om jag gissar rätt så är det skyddsjakt som gäller denna gång mitt tips är att hon är död inom en månad.
7. va tänker ni på
Av jägare me hund
2012-02-10 12:21
ska det in mer gråben det är ju inte långt till skultuna reviret
släpp ut dom på djurgården eller i brysel
6. kokillen
Av gicklas
2012-02-10 12:08
ja, den metoden finns nog med dna..frågan är väl vem som ska hitta avföringen..blir som att leta efter ett hårstrå i globen..
5. gicklas
Av kokillen
2012-02-10 11:13
Dom går väl på DNA-prov på spillningen.
Det kan man göra på kossor åxå om nån blir "tjuvbetäckt" och man vill veta var den kommer från men då skickar vi inte in koskit utan några hårstrån istället.
4. Hur ska vi nu
Av -Lotta
2012-02-10 10:56
veta hur fort hon tog sig tillbaka till renbeteslandet?? Det var nog det som man ville undvika att förmedla. OM man inte vet att flytten var värdelös även denna gången så kan de ju fortsätta att flytta vargar som springer tillbaka till ursprungsplatsen
3. Ja
Av David
2012-02-10 10:48
med den farten är hon nog snart tillbaka hos renarna.
2. Det var bland det mest...
Av gicklas
2012-02-10 10:29
...tokiga jag läst,spillningsanalyser för att få reda på om det är rätt varg, så skicklig är ingen person i världen på att skilja olika vargars avföring åt.. varför vill man få det att låta som att man har full kontroll år ut och år in..men hon kanske äter enbart doggy eller liknande...bedrövligt det här 1.5 miljonerssvindleriet...och psyktestet av ett enskilt djur
1. Hemlängtan
Av kå
2012-02-10 10:21
Se positivt på flytten ,nu har hon inte så långt hem.
Ser med spänning flytt nr 4
Dela
|
Mest kommenterade denna vecka
webvoter-omröstning
Har du en hund i ditt hushåll?
Ja en i familjen
Jag har egen hund
Nej
Se resultat
Länkar
Jägarnas Riksförbund - Landsbygdens Jägare
På G Extra
Statligtjaktkort.se
Jägarnas Blogg
Alternative content
Skapad med Textalk Webnews