Jaktfilmer
Jakt & Jägare

     Tipsa oss om nyheter!
     Skriv en insändare








Man balanserade på en knivsegg

Av Leif Andersson 2012-07-27


Kommentera artikeln

Rubrik


Text


Signatur



Nedanstående uppgifter skickas endast till redaktionen

Den som skriver en läsarkommentar måste ange sitt riktiga namn till redaktionen. Men den som vill ha kommentaren publicerad anonymt med en signatur har en lagstadgad rätt att få sin identitet skyddad.

Namn


Telefon


E-post



För att skydda tidningen mot skräpinlägg, måste du manuellt mata in en femsiffrig kod för att kunna skicka kommentaren.

Verifieringskod


Mata in koden som du ser ovanför:




Totalt 31 kommentarer « Visa hela artikeln
31. Leif till statsminister
Av jägare i vargrevir 2012-08-03 08:50

Det mest sakliga som skrivits här!!
Starta ett parti du har min röst
30. Fundering Till leif eller någon på red
Av lars 2012-08-02 12:30

Har ni försökt få denna artikel publicerad i andra media? Eftersom artikeln är mycket välformulerad och välskriven så anser jag att fler borde läsa den.
29. Mycket läsvärt!
Av Classe Bäck 2012-07-31 02:05

Tack för en saklig artikel. När man tänker efter efter att ha haft hundar i 40 år så får man massor av "a ha" upplevelser. Håller helt med att våra politiker balanserar våra liv på en knivsegg när man har återintroducerat varg och påtvingat oskyldiga risken att bli skadade.
28. Utmärkt artikel!
Av Kjell Lennartsson, Svenljungagruppen 2012-07-30 22:47

En mycket bra artikel som belyser hur extremt okunniga och naiva djurparlsledningen varit. Men den belyser även hur extremt okunniga och naiva Naturvårdsverkets tjänstemän är när man inte tar närgågna vilda vargarflockar på allvar.
27. Hundens förmåga till anknytning och samarbete med oss
Av G.S. Vanlig hundägare 2012-07-29 21:24

Tack för denna utmärkta artikel! Jag vill komplettera med en aspekt i fråga om skillnaden mellan varg och hund. De flesta hundar har – om de får rätt erfarenheter - en förmåga att samarbeta med människor och att knyta an känslomässigt till människor. Den relation som då uppstår har givetvis ett delvis annat innehåll sett från hundens sida än från människans och vi ska akta oss att förmänskliga hunden på ett sätt som blir dåligt för den och oss. Du tar upp tydliga exempel på vart det kan leda. Men våra skilda behov av varandra kan passa ihop som hand i handske, om kombinationen hund – människa är lyckosam. De genetiskt betingade förutsättningarna för detta finns hos hundar (säkert i olika grad för olika raser och individer) men inte hos vargar.
26. Knivsegg
Av Trogen läsare 2012-07-29 10:26

Om Kolmården balanserade på en knivsegg kan man med fog påstå att våra ansvariga politiker just nu tydligen helt ovetande balanserar på ett rakblad.
25. Tack för en saklig förklaring…
Av Kenneth Erikson 2012-07-29 09:41

… och bra sammanfattning Leif Andersson. Möjligen har man kunnat önska en logisk konsekvens också, men den framför vi andra gång på gång. Finns hjärnkraft borde även beslutsfattarna fatta galoppen.
24. Mycket läsvärt
Av Kolar´n 2012-07-28 23:42

Jag reflekterar vidare på denna eminenta artikel: http://michaelericson.wordpress.com/2012/07/28/rester/
23. Tack Leif
Av Kent 2012-07-28 21:30

Att Leif besitter ingående kunskaper råder ingen tvekan om. Detta har man förstått tidigare då avgrundsförespråkare ägnat sig åt att sprida lögner och förtal ang Leif.
Mer än att bemöta hans kunskaper.

Tack Leif, stå på dig.
Vi är många som uppskattar dit arbete.

22. Lasse #18
Av LACE 2012-07-28 20:02

Har du inte läst ingressen? Du har tydligen förstått att rovdjur är farliga i alla fall. Men det hade inte Kolmården. Artikelförfattaren belyser precis detta och jag förstod det.
21. Rovdjur som ideal?
Av Åke Skogevall 2012-07-28 16:20

Det Leif beskriver för vargen är väldigt likt beteendet hos ett rovdjur som sägs stå högst i hierarkin.

Vill klättra i rang!
Slickar för att fjäska och visa underordnande
– angriper opportunt för att vinna i social rang.
Bits av rädsla (för konkurrens).
Ger sig på den svagare.

De styrandes urval har skett efter bra "dådkraft" eller "mod" samt bra "nervkonstitution", och man fredar illdådare med rang i flocken.

Det var den sociala delen. Man kan även undra om försörjningsstrategi skiljer så mycket i nuvarande ideologiska strömningar.

Varianter i beteende för olika rovdjur finns förstås. Man kan ju undra över hyenors och asgamars flockbeteende också.

Kanske vi skulle byta ut vargen mot myran eller biet som förebild, för att bygga ett bättre samhälle?
20. En som vanligt
Av Lokungen 2012-07-28 16:06

Utmärkt artikel Leif. Här visar du upp en kunskap jag inte visste att du hade, när det gäller hundar. Återigen mycket bra synd att inte fler få ta del av den i riksmedia
19. Bra Leif!
Av Roger Engstrand Bettna 2012-07-28 14:46

Tack för den fina artikeln!
Den borde alla riksdagsmän, forskare, kramare, fårägare och andra berörda få ta del av.
18. Vad vill han?
Av Lasse 2012-07-28 12:38

LA redovisar sina synpunkter. Förstår inte syftet för ingen har väl någonsin hävdat att rovdjur är ofarliga - inte ens hundar som domesticerats i tusentals år, i varje fall om de sköts fel. Det är en himmelsvid skillnad mot de rovdjur vi har i det fria som undviker människan. Det känner ju alla till så vari består polemiken om nu en sådan finns.
17. Skönt
Av per 2012-07-28 10:58

Bra skrivet, nu är det väl bara djurvän o kokillen som tycker vargen är helt ofarlig
16. Fortsätt att gräva !
Av Pensionerad kommissarie 2012-07-28 10:37

Rakt igenom en bra och nyanserad artikel.Fortsätt gärna Ditt "grävande".
Beträffande den pågående polisutredningen så hyser jag knappast några större förhoppning om någon djupgående och genomlysande undersökning som lyfter fram ev. ansvariga för den mycket tragiska utgången vid hägnet?
15. Du e
Av Kontaktman 2012-07-27 22:18

för d,,,,a bra Leif.Men va hjälper de om det e vi på hemsidan som läser detta.Kommer artikeln till våra folkvaldas kännedom?
14. bara att instämma
Av fårbonde i norra värmland 2012-07-27 21:32

för oss hundägare en intressant artikel, skicka den till rikdagsmännens mailar och låt oss hoppas att de läser fakta för en gångs skull.
13. EJ BIOLOG
Av Leif Eriksson 2012-07-27 20:55

Har hundar sen 20 år har förstått att dessa varelser försöker att klättra på stegen om man inte tar ner dem på jorden medels åthutning direkt.Att nappa vargar tar inte bort deras innstinkt.
12. Glömde lite
Av Siggan 2012-07-27 20:46

När Grönklitts Djurpark i Orsa började med vargar hade man dom i samma hägn som björnar. Det fungerade inte - björnarna klarade sig inte mot vargarna!!

Har undrat varför obduktionsresultatet från den dödade djurskötaren dröjer. Är det besvärande med sanningen för Kolmården? Ingen mens eller annan "sjukdom"?
Hörde på TV igår att vargarna skulle få vara kvar men utan kontakt med människor.

Till Censur kan jag nämna att jag tipsade Expressen att skriva om alla vargdrabbade fåren i juni. Det var ju så många på kort tid. MEN ICKE! Helt klart censur på det.

Visst kan också våra husdjur bli farliga om inte ägarna sätter sig i respekt från början.
Det har jag sett hos både hundar och inte minst hästar.

11. Applåderar artikeln
Av Tyskterrier 2012-07-27 20:04

det är synd att de som styr och ställer med våra vargar inte har
ett uns av denna insikt...
10. Stående ovationer till Leif andersson.
Av SMSL 2012-07-27 18:11

Otroligt bra arbete du gjort i denna artikel,Jag är djupt imponerad leif.

Det var väl inte så långt ifrån ett " Pulitzer Pris" nu Leif..? -:)
9. Kolbårdens balansakt
Av Björn Hörberg Fårbonden 2012-07-27 17:33

Mycket bra skrivit Leif!
Djur är djur och inga människor och skall hanteras med respekt. Den överutbildade så kallade expertisen har mycket att lära.Ju mer man läser och inte kopplar det ihop med praktik så blir det fel.
Undrar om dessa så kallade experter tar till sig dina synpunkter?
Min fundering i detta sammanhang är att nu måste resultatet av obduktionen av parkarbetaren komma fram. Och det av skälet att ledningen för Kolmården måste ställas inför ansvar för det inträffade. Där har man medvetet eller omedvetet utsatt vanliga människor livsfara och efter olyckan låtit påskina att detta nog berodde på att den förolyckade uppträdde fel. Eller hade blivit sjuk. Sjukan ligger nog hos parkledningen istället.
Polisutredningen såväl som arbetsmiljöverkets utredning måste komma fram.
Detta vansinniga hanterande av vilda djur måste upphöra.
Är djurägare sedan barnsben och vet att även våra tamdjur kan ställa till problem om inte respekten för dem finns.
8. Bra artikel
Av Censur 2012-07-27 17:19

Läser och faschineras av dom många sanningarna i denna artikel.Tyvärr kommer den endast att publiceras i media för redan frälsta mot nuvarande rovdjurspolitik.Ett stort konststycke vore att få den publicerad i riksmedia(AB,Expressen)men det kommer inte att hända.Dom har ett mycket effektivt filter mot sådant här.Göre dig ej besvär om du inte står på vargens sida.
7. Utmärkt krönika
Av Siggan 2012-07-27 17:08

Du skriver så otroligt initierat och klokt om hundar och vargar samt jämförelser mellan hund och varg, där många vargälskare felaktigt sätter likhetstecken.

Det scenario du beskriver med häst och ryttare har ju redan varit ytterst nära att inträffa. Bl a fick ju en ung ryttarinna sätta av hemåt i fullt sken med en varg efter sig. Hon klarade det tack vare att hon var så pass skicklig.

Satt och tittade tillbaka på vargfaktas nyhetssida. Där fanns en bild på en kvinna som var svårt biten i underarmen av varg i Kolmården för nästan exakt ett år sedan. Hon rekommenderade ingen att gå in till vargarna. Redan då!

För övrigt var det SKRÄMMANDE hur många djur som dödats och skadats under bara ett år. Och så många människor som råkat ut för mycket hotfulla och närgångna vargar.
Jag har ju läst om det tidigare men kom inte ihåg ALLA händelser.
6. En mycket bra artikel
Av Sixten Johansson 2012-07-27 15:57

Personligen instämmer jag till fullo i Dina slutsatser. Jag tror att de flesta jägare med hund håller med. Det är bra att bekräftelsen kommer att vargprojektet på Kolmården var avsett attt bädda för en vargetablering i landet, något jag själv varit övertygad om. Leif Du gör ett viktigt och mycket bra arbete för att få människor att inse vad vargar är. Jag är glad att Du skriver för tidningen Jakt&Jägare
5. Läs och begrunda..
Av Jan Bratt 2012-07-27 15:47

Mycket intressant och välskrivet av Leif Andersson, här finns mycket att lära. Om man så önskar, vilket jag inte är säker på att alla gör.
Rovdjursvänner har som regel sin egen filosofi där märkliga personer hyllar det vänliga rovdjuret till religiösa nivåer och tror sig veta bäst.
4. Så otroligt sant!
Av Tarja 2012-07-27 15:02

Denna artikel är så väl- och tydligt skriven och tar upp precis de beteenden som kan (kommer att) leda till nya tragedier om man inte börjar ta vargarna på allvar! Hoppas att många av vargkramarna läser detta!
3. Stämmer bra.
Av Harmagedon 2012-07-27 14:53

Mycket bra skrivet. Tack.
2. Mycket
Av Dieselpower 2012-07-27 14:44

bra skrivet. Det hela stämmer till eftertanke, dock är det inget som biter på de mest rabiata kramarna, men syftet är väl inte att övertyga dessa. Skrämmande framtidsvy, men tyvärr måste nog det hända något liknande frö att övertyga de som bestämmer.
1. Vem vill bli uppäten levande
Av Deer Hunter 2012-07-27 14:29

En mycket bra artikel. Jag saknade bara en sak. Vargarna äter på sitt byte levande så länge bytet klarar att leva med att köttstycken rivs bort i från kroppen. Se länk:
Eaten Alive
www.youtube.com
This is a graphic video of wolves eating a mule deer to death. This is from Yellowstone National Park in Lamar Valley, Alpha female 06 and Alpha male 755. Fi...

Bra att Leif klarar att erkänna att han lurats av djurparkerna.

Frågan är när skall hela journalistkåren erkänna att låtit sig vilseledas i rovdursfrägorna av "Projekt varg" och djurrättsaktivistenas vargpropaganda?

Kommer erkännandet då nästa människa blir levande uppäten?
Dela |

Mest kommenterade denna vecka

webvoter-omröstning
Laddar du din egen ammunition?

Ja
Nej

    Se resultat




Länkar

Jägarnas Riksförbund - Landsbygdens Jägare

På G Extra

Statligtjaktkort.se

Jägarnas Blogg


Jägarmarknaden












Alternative content





Jakt & Jägare
Slottsgatan 21
722 11, Västerås
Telefon: 021-14 78 50
Fax: 021-14 73 50
E-post: jakt.jagare@jrf-lj.org
Ansvarig utgivare: Anders Ljung, utsedd av Jägarnas Riksförbund.
anders.ljung@jrf-lj.org
Producerad med Textalk Webnews