Jaktfilmer
Jakt & Jägare

     Tipsa oss om nyheter!
     Skriv en insändare








Dansk svinjakt blev tjurig
Av Marie Pott 2012-08-31


Kommentera artikeln

Rubrik


Text


Signatur



Nedanstående uppgifter skickas endast till redaktionen

Den som skriver en läsarkommentar måste ange sitt riktiga namn till redaktionen. Men den som vill ha kommentaren publicerad anonymt med en signatur har en lagstadgad rätt att få sin identitet skyddad.

Namn


Telefon


E-post



För att skydda tidningen mot skräpinlägg, måste du manuellt mata in en femsiffrig kod för att kunna skicka kommentaren.

Verifieringskod


Mata in koden som du ser ovanför:




Totalt 17 kommentarer « Visa hela artikeln
17. Highland Cattle!
Av John 2012-09-02 11:38

AnderS, det finns exempel på tjurar med en levande vikt på 1000 kg!
Men vanligast torde var 700-800 kg för tjurar, 500-600 för kor.
I övrigt håller jag med "Thomas i Sala" i hans skrivning.
16. Bra sammanfattning där,
Av Intressant konflikt 2012-09-02 11:16

din första mening, AnderS.

Om man tror på innehållet i Östran, så var tjuren Aberdeen Angus, och de kan vara tunga fast de är kompakta. Tror att uppfödaren satsar på en kullig, vädertålig avkomma som ändå får bra slaktvikter. De där cykelstyrena är obehagliga (men kanske blir en fördel när vargen kommer dit). Han/hon blev nog riktigt förbannad när djuren blev skjutna, eftersom polisen fick ärendet.
15. ¤14
Av AnderS 2012-09-01 17:35

Du har helt rätt om man stoppar den massiva utfodringen upphör svinen att vara ett problem o kvarstår som ett trevligt jaktobjekt. Stammen skulle visserligen minska drastiskt men ekonomin hos utfodrarna skulle stärkas. En sak som förvånar mig är att det finns Highland Cattle som väger 800 kg.
14. Letar man lite mer...
Av Intressant konflikt 2012-09-01 13:25

...så verkar det som att det var både Aberdeen Angus och Highland Cattle som fälldes. Och markägare och djurhållare var inte samma person. http://www.ostran.se/NYHETER/Kalmar/Skoet-tjur-och-kviga-trodde-det-var-vildsvin
Men det är många olika bud på vad han sköt, beroende på vad man läser för tidningsartiklar, så det var inte bara jägaren som såg fel på art.
Nej AnderS, åtlar bland tamdjuren gör man helst inte. Det jag menade var att säljer man jaktresor på vildsvin till sin mark, har man nog sett till att det finns svin där och att veta var de håller till också.
Det effektivaste för att få ner svinstammen måste trots allt vara att stoppa den enorma fodring som sker samt att låta lokala, oftast unga, jägare få jaga billigt eller gratis. Och att det inte blir korttidsjakt, utan att samma personer håller efter svin, räv, grävling och kråkfågel i samförstånd med de som jagar älg, rådjur, hare och någon enstaka gris på markerna.
13. Ta fel?
Av Jägarn-57 2012-08-31 22:08

Hur kan man som jägare ta fel på en gris och en tjur på 800 kg? För mycket Gammeldansk, eller? Skjut inte om du inte är SÄKER!
12. Danskara
Av En dansk jägara 2012-08-31 16:58

Det er heldigvis langt fra alla danskere, der på jagt foretager sig sådan en beskämmende skydning.

Men alla bör sikre sig, at vide hvordan og vad man skyder på innen man trykker lös i mörket.
11. #7
Av AnderS 2012-08-31 16:10

Jag har inte en susning om vad som hänt mer än vad som skrivs på nätet men tror inte att varken du el jag valt att åtla en hel del på marker som det betar tamboskap på. Om du däremot väljer hjälp skydda dina grödor kan det kvitta om jägarna är från danmark el sverige. Jag kallar det dock inte hjälp om du som markägare tar betalt. Jag väljer antingen sälja jakter och acceptera skador el tacksamt ta mot erbjudande om bekämpning av ohyran. Tveksamt om det finns någon koppling mellan betalförmåga o kompetens, tror nog att det i så fall oftas är det omvända.
10. Detta...
Av christer 2012-08-31 16:00

...är också en anledning att utländska jägare ska ha en jaktguide med sig när dom jagar i sverige
9. Mysko jakt
Av Intressant konflikt 2012-08-31 14:55

Eftersom det är tillåtet att skjuta tamboskap i hägn, så verkar det som att de blev lite osams dessutom eftersom det inte löstes på plats. Dansken ville kanske inte betala fällavgiften för Highland Cattle...
8. Verkligheten.
Av AnderS 2012-08-31 13:29

Vet att en av de tidigare hästskyttarna på svinjakt är svensk o innehar jägarexamen så bara ett riktigt dåligt argument att jägarexamen hade hjälpt. Har inte sett någonstans att denna skytt bar kostym o var rik, finns många seriösa danskar som jagar i sverige utan att tillhöra socialgrupp 1. Men Thomas har kanske mer info än vad som är skrivet i medierna?
7. Inte riktigt så AnderS
Av Intressant konflikt 2012-08-31 12:45

Den markägare som arrangerar en jaktresa från Danmark för att det skall skjutas svin har nog inte haft omtanken om grödorna i första hand. Har ingen aning om fallet, men gissar att han åtlat en hel del och vägt kundens betalningsförmåga högre än kompetensen.
6. Penningkåt
Av Thomas i Sala 2012-08-31 12:25

Som tidigare sagts markägarna skriker att grödorna blir förstörda och i nästa andetag ska de ha betalt om någon ska sitta och vaka på nätterna. Rika kostymnissar är i mina ögon inte jägare och har oftast inte skogs eller naturvana. Markägarna måste tänka om och flirta med unga jägare som garanterat har både ork och jägarexamen.
Detta leder till att vi jägare får dåligt rykte, jobbarkompisarna skrattade och visade artikeln på aftonbladet idag. Synd.
5. en enkel fråga
Av Mahu 2012-08-31 11:53

Svenska jägare måste ha tagit jägarexamen för att få bära vapen vid jakt i Sverige.
Vilka krav på utbildning finns det på utländska jägare på jaktsemester i Sverige?
4. Verkligheten
Av AnderS 2012-08-31 11:27

Ännu en jägare som visat att det inte bara är att upplåta sina marker för att få hjälp skydda grödorna mot svinen. Jag undrar hur stort mörkertalet med felskjutningarna är.
3. Inte lämplig
Av Daniel 2012-08-31 11:15

Denna person är definitivt inte lämplig som jägare. Finns inga ursäkter som jag kan komma på som ursäktar detta.

Enl mig skall denna person -inte- ha vapen. -Inte- få jaga någonstans i världen.
2. Markägaren...
Av Björn 2012-08-31 10:43

...borde väl försäkra sig om vad för folk denne släpper ut på sina marker. Helt utan ansvar kan väl inte en jaktarrendator ha. Det är så man skäms för andras vägnar.
1. Biologi
Av Dieselpower 2012-08-31 10:24

Kanske borde dansken ha tittat i en bok för förskolebarn, som visar bilder på de olika djuren som finns i vår natur. Mitt barnbarn på fyra år kan skilja på en tjur och ett vildsvin. Undrar om han skall sätta upp tjurskallen på väggen som trofé?
Dela |

Mest kommenterade denna vecka

webvoter-omröstning
Laddar du din egen ammunition?

Ja
Nej

    Se resultat




Länkar

Jägarnas Riksförbund - Landsbygdens Jägare

På G Extra

Statligtjaktkort.se

Jägarnas Blogg


Jägarmarknaden












Alternative content





Jakt & Jägare
Slottsgatan 21
722 11, Västerås
Telefon: 021-14 78 50
Fax: 021-14 73 50
E-post: jakt.jagare@jrf-lj.org
Ansvarig utgivare: Anders Ljung, utsedd av Jägarnas Riksförbund.
anders.ljung@jrf-lj.org
Producerad med Textalk Webnews