Alpha 10 går enkelt att para ihop med ett antal andra produkter från Garmin, samt med smartphones och andra digitala skärmar.
Foto: Peter Ekeström

Liten och smart – men saknar karta

Nu har en ny handenhet i Garmins serie av hundpejlar landat: Alpha 10. Den är liten, smidig, robust och fylld med funktioner. Dessutom har den en avundsvärd batterikapacitet. Men en detalj saknas som skapar en uppenbar tveksamhet, framför allt hos hundförare, när det är dags att köpa en ny pejl. Alpha 10 har ingen karta.
Foto: Peter Ekeström
Alpha 10 är robust och mycket tålig. Karbinhaken gör det enkelt att hänga enheten i bältet eller jackan. Para ihop Alpha 10 med en av Garmins klockor och se avstånd och riktning till hunden där.

+

  • Smidig och lätt enhet som är överraskande enkel att använda.
  • Går att koppla ihop med de flesta moderna enheter från Garmin, samt med smartphones och surfplattor.
  • Kompatibel med Garmins smarta klockor.
  • Klarar att följa 20 hundar samtidigt.
  • Mycket bra batteritid.
  • Relativt lågt pris jämfört med Garmins ”stora” hundpejlar.

-

  • Alpha 10 har inte kartfunktionen. Ett stort minus för hundförare.

Slutsats

Hur jag än vrider och vänder på saken är det svårt att förstå varför Garmin lanserar en handenhet, ett sätt att spåra hundar, som saknar karta.

Tanken måste vara att erbjuda passkyttar en relativt billig enhet där man ser riktning och avstånd till jagande hundar. Det är också enkelt att markera annat i terrängen, som exempelvis var man lämnar bilen på väg ut till pass. Med hjälp av pilar hittar man tillbaka. Alpha 10 är som en digital, modern kompass med en lång rad funktioner och smarta finesser.

Men att den här nya pejlen blir en storsäljare bland landets hundförare är ytterst tveksamt. Vi har vant oss vid att använda kartor i våra handenheter. Den känns faktiskt, ur hundförarens synvinkel, som ett steg tillbaka. Trots alla smarta funktioner.

Det råder ingen tvekan om att Alpha 10 har allt som en jagande hundförare behöver, utom kartan. Det måste utvecklarna hos Garmin vara medvetna om, alltså kan inte målgruppen den här gången vara hundförare. Marknadsföringen borde därför rikta in sig på passkyttar, eller friluftsmänniskor som har nytta av en riktigt avancerad kompass.

Att Garmin skulle presentera en nyhet den här säsongen visste många. De flesta väntar fortfarande på en riktig nyhet som tar klivet framåt.

Peter Ekeström
Fler artiklar