Foto: Peter Ekeström

Fantastisk teknik kräver finlir

Det råder ingen tvekan om att leverantören Pulsar just nu ligger i framkant när det handlar om termisk teknik anpassad för jakt. Kikarsiktet Thermion 2 XP50 är ett tydligt exempel på det. Men en så exceptionellt avancerad teknik ställer samtidigt krav på användaren. Det här är ett värmesikte för den som gillar menyer och finlir.
Foto: Peter Ekeström
Pulsar Thermion 2 XP50 ligger just nu längst fram i ledet. Faktum är att det senaste kikarsiktet i serien Thermion är nästan dubbelt så bra på att läsa värmestrålning som föregångaren.
1. Med hjälp av färgpaletten går det att leta sig fram till den färgskala som ger den bästa bilden beroende på omständigheter som exempelvis väder och luftfuktighet. Det här är ett vildsvin i färgskalan ”ultramarine”. 2. Samma gris i ”violet”. 3. Ibland vinner man skärpa i färgskalan ”black”. 4. Med färgskalan ”rainbow” inklickad syns ibland extra tydliga skiftningar i den värme som viltet avger.
Leta efter siffran 2 i namnet. Föregångaren ser likadan ut, heter likadant och kostar lika mycket, men är inte lika tekniskt avancerad.
Knapparna är tacksamt få och menyerna är relativt enkla att förstå sig på. Det interna batteriet laddas med sladd. Samma sladd tankar också bilder och filmer ur det interna minnet.

Länk till testet av Pulsar Thermion XP50 i Jakt & Jägare #12.2020.

+

  • Förmågan att läsa värmekällor i detalj.
  • Mycket bra bildåtergivning.
  • Enkla menyer.
  • Ratt och reglage är enkla att hantera. Går efter lite träning utmärkt att jobba i menyn i mörker utan att ta blicken ur okularet.
  • Bild i bild-funktionen.
  • Lång batteritid, tack vare två olika batterier.
  • Smidigt format i 30 mm tub.

-

  • Namn, utseende och pris är förvillande lika föregångaren som inte håller samma extremt höga tekniska kvalitet (se test av Pulsar Thermion XP50 i Jakt & Jägare #12.2020).

Slutsats

Mörkerhjälpmedel, både digitala bildförstärkare och termiska produkter, har funnits i några år. Tekniken har stegvis blivit bättre, men det kliv som Pulsar har tagit med kikarsiktet Thermion 2 XP50 är långt. Konkurrenterna kommer förmodligen med tiden att komma i kapp, men just nu är det här en vinnare, en bra bit framför klungan. Framför allt vill jag lyfta fram siktets förmåga att läsa detaljer. Självklart vill jag se viltet tydligt och så exakt som möjligt. Men att samtidigt kunna se hela omgivningen, se allt som finns bakom och framför viltet, gör jakt i mörker både mer säker och effektiv. Jag behöll Thermion 2 XP50 lite extra länge, också efter att testet i praktiken var färdigt. Efter sex roliga och skapligt framgångsrika nätter, i marker där behovet av skyddsjakt på vildsvin är stort, kan jag bara erkänna att viljan att använda den här tekniken har vuxit sig rejält stark – trots prislappen.

Fler artiklar