Vargaktivister bluffade kvällstidningar
  • Elmia Game Fair

Vargaktivister bluffade kvällstidningar

AktuelltPublicerad: 2011-11-01 14:41

Dålig journalistisk faktakontroll lade grunden till att Expressen och Kvällsposten blev grundlurade av vargaktivister i helgen. Expressen påstod att tjuvjakten på varg ökar trots att forskarna och sakkunniga på SVA säger motsatsen. Samtidigt gick Kvällsposten på bluffen att vargaktivister släppt ut hundar för att försvåra för vargjägarna i Småland. ”Stort sett samtlige slukte dette agnet”, skriver de norska vargaktivisterna om hundbluffen i Kvällsposten och andra media.

I helgen hade ett antal vargaktivister från Sverige och Norge samlats i Ljungbytrakten för att demonstrera mot skyddsjakten på vargen Kynna.
Enligt Kvällsposten hade aktivisterna släppt ut hundar i markerna för att försöka störa jägarna.
”Naturvännerna släppte ut tre varglika hundar i skogarna mellan Markaryd och Ljungby i går, för att förvirra jägarna som jagar Kynna”, skrev Kvällsposten.
Historien verkade så osannolik att Jakt & Jägare under måndagen kollade en del påståenden och publicerade en text om att det mesta tydde på en ”tidningsanka”.

Erkänner bluffen
Några timmar efter publiceringen på i Jakt & Jägares webbupplaga kom ett e-postbrev från vargaktivisterna i ”Aktionen rovviltets röst” i Norge, där gruppen erkänner att allt var en bluff.
”Det ble i skogene rundt Ljungby ikke sluppet hunder. Dette var bare rent taktisk utspill, og ser også ut til å ha virket! Vi ville ALDRI ha sluppet hunder dersom dette kunne sette deres sikkerhet i fare. Vi ønsket å tvinge jegerne til å stoppe jakten av fare for å skute hund. Dette lykkedes ikke. Men vi oppnådde at Jakten i Kronoberg län er omtalt i en rekke medier, både i Norge og Sverige”, jublar aktivisterna.
På sajten ”rovdyrdebatt.org” skrivs att aktionsgruppen ”slapp IKKE hunder i jaktterrenget”.
”Dette var kun et planlagt taktisk virkemiddel, og det virket. Stort sett samtlige slukte dette agnet. Og medier tok dette veldig på alvor.”

Ville ha publicitet
Gruppen hade alltså ”planterat” nyheten om att man släppt hundar i området för att få massmedialt utrymme för sin aktion.
I Expressens stora ”avslöjande” stödde tidningen sig på en vargspårare anställd vid länsstyrelsen i Dalarna. Spåraren har sedan länge varit aktiv i Svenska Rovdjursföreningen och fick påstå att tjuvjakten på varg har ökat.
Som stöd för sin tes hänvisade han bland annat till SVA, Statens veterinärmedicinska anstalt.
Så här skrev Expressen: ”De ser en ökning av antalet illegalt dödade vargar den senaste femårsperioden.”
– Ja, antalet vargar som var misstänkt illegalt dödade är åtta första perioden (1997-2004) och 46 i andra (2005-2011), säger Arne Söderberg, obducent vid SVA, till Expressen.

Ser ingen ökad illegal jakt
Vad Expressen dock inte berättade var följande, som gick att läsa i Jakt & Jägare igår:
Den rovdjursansvarige forskningsingenjören på Statens veterinärmedicinska forskningsanstalt (SVA), Arne Söderberg, ser ingen sådan ökning av den illegala jakten som vargspåraren larmar om.
– Vi ser inte någon ökning av antal illegalt dödade vargar. Däremot ser vi en ökning i antal vargar som polisen skickar hit och som klassas som misstänkta jaktbrott. Tittar vi på vilka ärenden som efter utredning kvarstår som jaktbrott, ser vi ingen ökning alls i nuläget. Då ska det påpekas att det finns några ärenden där utredningen inte är klar, kommenterar Arne Söderberg.

Även vargar som dött i olyckor
Han menar att de ökade antalet anmälda illegala jaktbrott beror på flera faktorer. Vargarna i landet har blivit fler. Därmed påträffas fler döda vargar som skickas till SVA för undersökning. Det kan till exempel handla om vargar som dött av sjukdom eller i olyckor.
Polisen har också ändrat rutinerna. Polisen anmäler alla påträffade döda vargar som illegalt dödade tills motsatsen kan bevisas, konstaterar Arne Söderberg.
Expressen brydde sig alltså inte om att kolla varför antalet anmälningar ökat och därför blev det fel.
Inte heller någon av forskarna Olof Liberg, Håkan Sand, Petter Wabakken eller Guuillaume Capron, som står bakom rapporten som visar att tjuvjakten på varg har minskat, fick komma till tals.
Jakt & Jägare fick ett kort samtal med Expressens nyhetschef Andreas Johansson.

• Är det inte märkligt att både Expressen och Kvällsposten blivit grundlurade samma helg?
– Nä det är det inte. Expressen skriver om många olika uppfattningar och politiska utspel. Vi har redovisat vad en rovdjursspårare har sagt och vad personer från SVA sagt, svarar Andreas Johansson.

• Men personer från SVA håller ju inte med. Du kan läsa i Jakt & Jägare, där den ansvarige förklarat varför siffrorna ser ut som de gör.
– Vi har stött oss på uppgifter från anställda på länsstyrelsen, kommenterar nyhetschefen.

• Men varför fick inte forskarna som kan de här frågorna komma till tals?
– Nu har jag inte tid att diskutera det här mer. Beträffande vad som hänt på Kvällsposten får du ringa dit, säger Andreas Johansson, nyhetschef på Expressen.

”Ljuga för media är inte bra”
– Det är beklagligt om vi blivit lurade och kortsiktigt kan man ju säga att den här organisationen uppnått sitt syfte med att störa jakten och få uppmärksamhet, säger Martin Kroon, chefredaktör på Kvällsposten.
– Men att ljuga för media på det här sättet är ju knappast bra för deras arbete på lång sikt i en så här infekterad fråga. Det leder ju bara till att vi framtiden struntar i vad de säger. Med facit i hand betyder det ju bara att vi måste bli ännu noggrannare med källkritiken, tillägger han.

SKRIV EN INSÄNDARE!

Du är välkommen att debattera via insändare till vår webbplats på .

Skriv så här

  • Annons Ardbeg Embassy
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsVästgårds Game Fair
  • AnnonsGyttorp Norma