Den 10 augusti 2005 var det premiär. Chefredaktör Ljung skrev och publicerade själv det första alstret när Jakt & Jägare gav sig ut i cyberrymden: ”Skänk pengar till EU-prövning av Gräsöfallet”.
Jägarnas Riksförbund ville få överprövning på ärendet där en djurägare dömts för att ha försvarat sina djur mot varg.
Sedan dess har 9187 artiklar publicerats och läsekretsen ökat stadigt.
Det är framförallt vargmaterial som får det att hetta till ordentligt i webbtidningen. En kontroversiell vargfråga når omkring 10 000 läsare innan den inte längre syns på förstasidan på grund av att fler nyheter lagts ut. Framförallt märktes det under licensjakterna på varg 2010 och 2011, då vargjakten gav nya besöksrekord för webbtidningen.
Historien om Husqvarna 9,3×57 har hittills lockat 66 444 läsare.
Den näst mest lästa artikeln skrevs av Bo Magnusson och har rubriken ”Åteljakt på vildsvin börjar med tjära”. 46 259 personer har läst den artikeln när detta skrivs.
Chefredaktör Anders Ljung är mycket glad när webbtidningen nu noterar 25 838 unika besökare på en vecka, enligt Google Analytics.
– Trägen vinner. Jag tror att framgången är en kombination av att vi dammsuger omvärldsbevakaren på intressanta artiklar och att vi producerar egna, unika nyheter, säger Anders Ljung.
Fortsätter webbtidningen med samma uppåtgående trend dröjer det inte många år innan den går om papperstidningen. Anders Ljung anser att de båda produkterna kompletterar varandra.
– Webbtidningen har ett immateriellt värde för utgivaren, Jägarnas Riksförbund. Den blir en stark plattform för debatt och utspel i jaktpolitiska frågor. Webben kan också vara den första kontakten en del jägare har med förbundet, säger Anders Ljung.