En ny undersökning från Jordbruksverket visar att efterfrågan från konsumenterna är större än tillgången – men att en bristande och osäker kedja mellan jägare, vilthanteringsanläggningar, butik och restaurang gör att köttet sällan når marknaden.
– Vi behöver skapa en stabil och välfungerande försörjningskedja för att fler ska få möjlighet att äta vildsvinskött, säger Camilla Bender Larson, projektledare på Jordbruksverket.
Halva befolkningen har aldrig smakat
Undersökningen visar att hälften av svenskarna aldrig ätit vildsvinskött, och att endast ett fåtal konsumerar det regelbundet. En av orsakerna till att detaljhandeln och grossister tvekar är brist på kontinuerlig tillgång – vilket gör det svårt att planera kampanjer eller utbud.
Vildsvinspaketet
För att råda bot på detta beslutade regeringen 2020 om ett så kallat vildsvinspaket med flera insatser från bland annat Jordbruksverket, Livsmedelsverket och länsstyrelser. Fokus har varit att både minska stammen och ta tillvara det klimatsmarta köttet.
Klimatsmart kött
Vildsvinskött har ett klimatavtryck i nivå med kyckling och vildfångad fisk – cirka 4,8 kg koldioxidekvivalenter per kilo kött. Bland unga vuxna (25–29 år) finns ett tydligt intresse, särskilt från miljömedvetna konsumenter.
Jordbruksverket: “Krävs mer”
Sedan hösten 2024 får jägare även sälja vildsvinskött direkt till butik, restaurang eller privatperson. Det öppnar nya möjligheter – men fortsatt arbete krävs.
– Nu går vi vidare med insatser som stärker hela kedjan, med målet att vildsvinskött blir mer tillgängligt för svenska konsumenter, avslutar Bender Larson.