Två vidsvin skjutna vid förskola

AktuelltPublicerad: 2016-01-21 09:44

Två vildsvin dök upp vid en förskola i Gävle på onsdagen. Till slut avlivades de av jägare, skriver helahälsingland.se.

Barnen och personalen på förskolan fick se de två vildsvinen på en närliggande väg när de kom tillbaka från pulkabacken. Senare var de ända fram vid staketet till förskolan, och då ringde personalen efter hjälp.
De två vildsvinen avlivades av jägare.
Enligt Marcus Brage, vilthandläggare på länsstyrelsen, lockades troligen vildsvinen av att det finns fågelfrö, kompost och annat gott att äta bland husen och det är också lättare att gå på plogade vägar. Men han anser inte att vildsvin ska betraktas som farliga, även om de är närgångna.
– Alla djur som blir trängda och känner sig hotade kan utgöra en fara. Men det är inget rovdjur och jag känner inte till några olyckor med vildsvin annat än vid jakt och då är det en helt annan situation, säger han till helahälsingland.se.

Vill du se bilder på vildsvinen vid förskolan? Klicka här!

5. Inte farliga?

2016-01-23 14:07

Ett fullvuxet svin kan med lätthet döda en människa. Så att säga att dom inte utgör någon fara känns löjligt.

4. Vapnet och ammon är helt ok!

2016-01-22 10:13

Man FÅR skjuta vildsvin med slug och det är vad som görs i detta fall om men tittar då jägaren laddar. Man får även ENDAST använda enkelpipiga vapen dvs pump eller halvautomat vid jakt med slug. Vid eftersök får även t.ex drilling användas och laddas med slug i hagelpiporna.
Varg skjuts med grova hagel från helikopter vid skyddsjakt men varför det INTE skulle gå att skjuta varg på samma sätt vid skyddsjakt i ett samhälle med griva hagel har jag aldrig hört...

3. hagel

2016-01-22 08:09

hur kan det komma sig att man kan skjuta vildsvin inne i ett samhälle med hagel när man inte kan skjuta en varg som det är skyddsjakt på i ett samhälle det är väl klass ett på båda

2. Vapen?

2016-01-22 08:09

Verkar på inslaget som svinen sköts med halvautomat. Är det ok? Som så många svin helt uppfödda .

1. Vilda svin?

2016-01-21 10:53

Verkade mest som tama grisar! ; )