• Allmogejakt

Varg skjuten i Jämtland

NotiserPublicerad: 2009-12-26 10:21

Den varg som Naturvårdsverket beviljat skyddsjakt på i Mittådalens sameby, sköts på juldagen, rapporterar Radio Jämtland. Vargen uppehöll sig i och kring åretruntmarkerna i Mittådalens sameby och rev renar. Vid lunchtid på juldagen satte länsstyrelsen i Jämtland in helikopter och efter sju minuter var vargen skjuten. 
Det var en hanne, som vägde mellan 35 och 40 kilo. Skottplatsen var i närheten av Ljusnedalsbyn.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

27. Petra 2009-12-26 23:23

2009-12-29 14:39

Du verkar ju vara en jäkel på att räkna ut kostnader för sveriges skattebetalare. Kan vi få en utförlig kostnads beräkning för varghållningen också så vi har nåt att jämföra med, väntar med spänning.

26. Petra och Henry

2009-12-29 01:40

Kan ingen stoppa petras hemska lögner om samernas ersättningar och henry hakar på utan att blinka. Ersättningen ska enligt Petra vara 92 000 per ren!!!!! Skolkade du från varje mattelektion? 960 kr per ren är den korrekta siffran, det är andra gången idag som jag reagerar på dina fruktansvärda lögner el felräkningar. Be åtminstone om ursäkt för dina falserier!

25. Sv; Ursprungsfolk inte mer än mig!

2009-12-28 14:15

Petra du bör kolla upp dina siffror lite bättre. Förr gick det säkert bra att skapa osanningar. Nu har samerna egna hemsidor med korrekt information. Se exempelvis www.sametinget.se. Sametinget är en statlig myndighet som bygger sina siffror på fakta och inte på förljugen propaganda.

24. Petra

2009-12-28 10:50

Om det är som du säger med ersättningarna till samerna så blir det ju kanon när vargarna har tömt alla förråd på mat här i vargbältet!!!då är det bara att åka upp med lastbilar och hämta ner renar och mata vargjävlarna med för vi kan väl inte låta dom svälta ihjäl!!!!

23. Petra 23:23

2009-12-28 10:18

Du har rätt! Det här är orättvist. Sprid rovdjuren så att de 4 500 storbönderna i Södra Sverige också kan få ta del av dom här bidragen, istället för sina arealsbidrag, djurenhetsbidrag, miljöbidrag osv.

22. Petra - skadedjursersättning!

2009-12-27 16:00

Petra har alldeles rätt!

Rovdjuren kostar hiskeliga summor pengar. Så det enda rätta är att decimera antal vargar, björnar, lodjur, djärv och örn så att skadedjursersättning inte behöver betalas ut.

Rennäringen som samerna bedriver vill inte ha någon skadedjursersättning men däremot vill de ha sina djur ifred.
Tack för stödet!

21. Fakta om helikopterjakten!

2009-12-27 10:25

Några svar på frågor... Det var samebyn som bekostade helikoptern, inte Länsstyrelsen och i beslutet från Naturvårdsverket står det tydligt att Lst ska ges möjlighet att vara med, de är ju ansvariga för tillsynen. Och ja, det aktuella helikopterföretaget har tillstånd för att skjuta från helikopter, både för sövning och för avlivning. Och ja, den person från Lst som sköt vargen har särskild utbildning i att skjuta från helikopter. Och ja, självklart finns det logg från helikopterfärden. Tack för ordet.

20. Jo

2009-12-27 09:28

Sätt alla tillbuds stående medel för att utrota varghelvetet,

19. Ett

2009-12-27 09:27

sätt att lösa problemet är att skjuta alla vargar i landet. Då behöver ingen bråka om kostnader för helikoptrar m.m.
De som gillar varg kan bosätta sig i ryssland. För övrigt använde LST i Jämtland helikopter när två vargar sköts vid Dörrsjön för några år sedan. Det var en bra dag. När linné var på sin lapplandsresa så stötte han på samer strax norr om Hudiksvall, så den enda anledningen att skogsbolagen o bönder har någon mark alls norr om dalälven var att (naturfolk) samer inte hade för vana att lägga under sig markområden som sina. Det är samerna som har rätt. Punkt slut..Låt de bestämma om de skall ha rovdjur...

18. Korkat !

2009-12-27 09:27

Håller med dej Henry. Och varför ska vi över huvud taget återinföra vargen?
Vilka fördelar har vi av att ha en massa vargrevir mitt i Sverige ?
Jag hittar inga fördelar, kom gärna med förslag någon!
Vilka nackdelar för det med sej ?
-Vargen dödar, skadar och skingrar boskap för många miljoner skattekronor.
-Vargen dödar och skadar jakthundar vilket skapar kostnader, försämrad livskvalité, sorg, saknad och oro för många familjer varje år!
-Vargen dödar stora mängder av viltstammarna som byggts upp under många år !
Dom som vill ha varg måste antagligen vara ute efter att jävlas! Men mest troligt så förstår dom inte följderna av vargens härjningar.
Jag har sagt det förut ! Varför är det förbjudet att ha hundar lösa under vår och sommar månaderna? Kanske vargen käkar klöver ?
Nej vargarna förser sej av ett väldukat bord som människorna har byggt upp.
Och när naturen har ställt om till den vilttäthet som ett vargrevir tillåter, då får vi bara minnas älg, rådjur, och hjortstammarna som fanns före vargens återkomst.
God natt!

17. Ja du Tjabo

2009-12-27 09:25

Var väl inget kommersiellt syfte var en tjänsteman om jag inte har fel!
Men kan bara konstatera att svenskar inte har alla hästar hemma!
Tacke vetja Fransmännen dom kan enas dom, ta lär dom av dessa !!

16. Till Osportsligt

2009-12-27 09:25

Tack för dina ord, trots allt finns äkta jägare kvar. Även om jag ogillar jakten i detta fall, varg.

15. Ursprungsfolk, inte mer än mig

2009-12-27 09:24

Sametinget och Samernas Riksförbund hävdar att rovdjuren varje år dödar runt 50 000 renar och kräver att ersättningen höjs med 100 miljoner kronor!!! Fatta alla ni som kan matematik, 50 000 renar!! Om vi har 365 dagar på ett år innebär det att nästan 137 renar dödas varje dag. Vilket jäv.. skämt. Samerna har fått minst 46 miljoner i ersättning för "direkta förluster" men begär nu istället den hugeliga summan av: 145 MIJONER!! (Rovdjursersättning)Detta blir ruskigt dyrt renkött om vi då snittar bästa härken som tydligen kan väga allt mellan 70 & 150kilo, blir då genomsnittsvikten 110 kilo. 48milj. delat på 50000 renar gör 92.000 kr/ren = kilopris på över 800kronor!!! (om jag räknat rätt nu :)

Till detta: SCB-statistik visar att bara en liten del av de drygt 4 500 renägande samerna överhuvudtaget deklarerar någon sin helst inkomst av verksamheten. Inkomståret 2004 tjänade bara 108 renägare mer än 160 000 kronor på renskötseln, antingen som förvärvsinkomst eller inkomst av näringsverksamhet.Undrar hur siffran ser ut idag?
Så därför ställer jag mig frågan; Varför ska vi svenska skattebetalare hålla samerna med bidrag?

14. Rovdjur - ursprungsbefolkning!

2009-12-26 22:46

Bra att vargen i Mittådalen tagits bort men frågan finns kvar:

"Varför skall Sveriges ursprungsbefolkning, samerna, hålla statens rovdjur med mat?"

I nästa steg är inte rovdjursägaren, staten, beredd att betala den årliga förlusten (Obs! Inte bidrag!) för renägare motsvarande minst 55 miljoner kronor.
Tar man in förluster på avelsvärde och köttförädlingsvärde så blir detta belopp minst det dubbla. De ersättningar som idag den svenska staten betalar för sin rovdjurspolitik täcker inte på långa vägar de reella skador som samma politik drabbar rennäringen.
Nu har Naturvårdsverket "börjat" inse det allvarliga med förslaget att minska rovdjurstrycket i renskötselområdet. Hoppas bara att nivåerna kommer till en för rennäringen acceptabel nivå.

13. Osportsligt

2009-12-26 22:44

Varg och andra djur skall jagas på traditionellt sätt, djuren skall ha en möjlighet att komma undan. Så jagas rådjur och hare, så skall ock varg jagas.
Klarar inte vi jägare det så är vi inga jägare

12. Rolf!

2009-12-26 22:44

Kunde inte sagt det bättre själv! Lyfter på jägarhatten!
Notera också att jakten börjat först den 2:a. Byråkraterna skall väl nyktra till först och njuta av den välförtjänta ledigheten på nyårsdagen. Annars gäller alla påbud från fogden den 1 januari!

11. Rolf Nylander

2009-12-26 22:43

Ytterligare en som inte har på fötterna när han uttalar sig. Skyddsjakt och licensjakt är 2 skilda saker Rolf!! Sen är Härjedalen och jämtland som du mycket riktigt påpekar glesbefolkat och därmed har enorma ytor utan plogade vägar vilket skulle ha gjort jakten näst intill omöjlig. Att dom sen inte använder helikopter vid skyddsjakten i Sörsjön är nog mest jägarna i området glada över. dom fick en chans att lära sig jaga för där stundar strax licensjakt.vilket det inte ska göras i Jämtland

10. helge

2009-12-26 19:39

Vargen sköts i Härjedalen och inte i Jämtland,alla som betalar skatt får vara med och betala för även jägare får betala skatt, men Helge jobbar väl inget han lever väl på bidrag som rovdjuren.

9. Ännu en

2009-12-26 18:28

som fått "bita i gräset"
Alldeles utmärkt!!

8. Diskriminering?

2009-12-26 18:27

Så har det hänt igen i vårt tudelade Sverige. Länsstyrelsen har i samarbete med Mittådalens sameby skjutit en varg från helikopter. Myndigheterna fortsätter därmed att se till att varg inte får finnas i den norra halvan av Sverige (renbeteslandet), där det bor få människor och där utrymmet för vargen egentligen är i det närmaste oändligt.
Samtidigt kräver man av landsbygdsbefolkningen i ”vargbältet” - Dalarna, Värmland, delar av Gävleborg och Västra Götaland, (10-15 % av Sveriges yta) - att de, med ”vargstängsel”, skall inhägna de områden där man har sina djur. Fäbodbruket, där själva idéen och kulturen är att djuren får ströva fritt i naturen, och där man fått statliga bidrag för att kuna bibehålla denna verksamhet, måste därmed avvecklas.
I sameland jagar man således varg från helikopter men vid jakten av de 20-talet vargar som nu beslutats av myndigheterna i de vargtäta områdena, får inte något motordrivet fordon (t.ex snöskoter) användas. Varför är inte myndigheternas beslut konsekventa? Varför behandlar inte vissa myndigheter medborgarna likvärdigt? Vilken förklaring finns till att människor i ”vargbältet” behandlas på ett diskriminerande sätt jämfört med de som bor i ”renbetesland”.

7. Det är bara att NVV.

2009-12-26 18:26

Sänder en hög helikoptrar till Dalarna Värmland till varg jakten, eller betalar jägarna för att förvalta deras vargar.
Varför ska vi betala samt arbeta gratis åt NVV. Vi återfår ingen ordinarie jakt ändå. Vi tar fram bössorna när vi får utrota vargen inte före.

6. Ekonomen Helge!

2009-12-26 18:26

Önska dig en bok i elementär ekonomi till nästa jul. Där lär man sig att det finns något som heter rörliga kostnader och som man kan påverka genom sparsamhet tex genom att ta bort någon flummig tjänst i rovdjursförvaltningen.
Sen har säkert jämtlandsjägarna betalat skatt och därigenom delfinnansierat helikopterjakten . Har Du???

5. JAKT MED HELIKOPTERHJÄLP

2009-12-26 18:25

Att använda helikopter kommersiellt är inte alldeles enkelt. Studera http://www.luftfartsstyrelsen.se/publicdocuments/PDF186.pdf så får ni se. Hur skall skjutklara vapen transporteras i helikopter? Det vore intressant att få ta del utav loggboken för hur den aktuella vargjakten skett för att se hur alla krav har uppfyllts. Vet LST och NVV om dessa regler? Vet Transportstyrelsen/Luftfartsstyrelsen om hur reglerna tillämpas?

4. helge

2009-12-26 14:54

Ja du vet tydligen allt om Jämtland och Lst bra!! Känner personligen Spårare på LST i Jämtland och deras pengar är slut sen länge för denna höst. Dom har sökt extraanslag för att kunna fullfölja sina uppdrag men den ökade vargstammen tar redan stora anslag och det blir bara värre.Alla såna här extraåtgärder kostar givetvis my pengar som gör att andra delar av LST måste skära ner!! Tänk på det du Helge innan du yttrar dig

3. helikopterjakt

2009-12-26 14:23

Tja inte lär det kosta dig nåt, Christer!Ingen av er jägare i Jämtland pröjsar nåt för det här. Ni bara gnäller, som en fiol!Länsstyrelsen kostar oavsett om ni finns eller inte.

2. Helikopterjakt

2009-12-26 13:35

Jag tycker det är bra att vargen sköts men skulle vilja veta vad kalaset med inhyrd helikopter kostade. Har vi råd med länsstyrelser som bekostar detta. Jägare i jämtland, kräv en redovisning av detta så alla ser vad notan blir för detta onödiga djur.

1. Bra!

2009-12-26 13:34

Så ska en slipsten dras!

  • Annons Vildmarkshörnan Kiruna
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsGarmin
  • AnnonsBearskin
  • AnnonsPolaris Skandinavia
  • AnnonsTrapperprodukter