• Allmogejakt

Pajasuppvisning i radion om SJF

KrönikaPublicerad: 2016-02-23 14:21

Sveriges Radios granskning av Jägareförbundets allmänna uppdrag och rollen som medlemsorganisation har resulterat i en pajasuppvisning av radiojournalisterna, tycker Jakt & Jägares Mikael Moilanen. Visserligen gör till exempel Projekt varg att förbundets insatser för sina medlemmar kan ifrågasättas. Men den centrala frågan är när Sveriges Radio ska börja granska Rovdjursföreningens lögner i vargfrågan.

Jag brukar inte hålla med Svenska Jägareförbundet (SJF) om någonting. Det är det stora, självgoda förbundet som tror sig företräda jägarna i allmänhet, trots att de i flera årtionden motarbetat i synnerhet jägare som drabbats av Projekt varg.

Djupt insyltat i Projekt varg
Jägareförbundet var djupt insyltat i projektet på 1970-talet och jobbade aktivt för vargens återetablering i landet. Den som önskar kan läsa gamla Svensk Jakt och se hur förbundet och redaktionen hade flera medarbetare som i dag ses som extrema företrädare för Projekt varg.
Målsättningen var att återinföra vargen i den svenska faunan. Jag har exempelvis läst en krönika där en skribent i Svensk Jakt ojade sig över att det påträffats en ensam varg på någon plats och att det inte finns någon partner till den vargen.
En avlönad företrädare för Svenska Jägareförbundet, alltså, som på fullt allvar önskade sig ett vargpar och vargvalpar.

Skäller som nervösa bandhundar
Idag vill SJF ha 150 vargar och skäller som nervösa bandhundar på dem som tycker att siffran istället borde vara noll. 
Varför Jägareförbundet vill ha 150 istället förklarar man med att det är omöjligt att kräva noll. 150 är dock absolut realistiskt, är budskapet.
Nu visar det sig vad taktiken är värd i verkligheten.

”Musklerna” används i det tysta
Det stora och starka förbundet, med mycket muskler att sätta bakom reella insatser för att protestera mot vargpolitiken, kan hjälpa till och göra skillnad. Men Jägareförbundet vill inte driva några reella konflikter, i alla fall inte om staten är motpart. De ryar och skriker och går på i diverse skrivelser och bloggar, men på allvar vågar de inte protestera.
Jägareförbundets filosofi och självkvävande taktik är nämligen att ”lobba i det tysta”, förhandla och påverka beslutsfattarna och ha kvar avtalet med staten. 

Föddes med Saltsjöbadsandan
Det är inte så konstigt om man funderar på att det allmänna uppdrag för förbundet kom till 1938, samma år som Saltsjöbadsavtalet slöts i den svenska politiken. Då kom fack och arbetsgivare överens om att inte bråka för mycket med varandra.
Hur taktiken funkar hittills för Jägareförbundet får var och en bedöma.

Pajasuppvisning av Sveriges Radio
Men trots det finns det en gräns för hur mycket jag kan gilla att Jägareförbundet får stryk, åtminstone osakligt. Den senaste ”skandalen” i Kaliber i Sveriges Radio, är ännu en pajasuppvisning av politiskt korrekt media.

Nyheten om Kaliberinslaget finns här:

Jägarnas pengar går tillbaka till jägarna och det tror Kalibers redaktion kan reta upp den breda allmänheten.

Gör aldrig något positivt om varg
Därför får bland annat en jägare i Dalarna berätta att hon inte gillar Svenska Jägareförbundet eftersom deras medlemstidning aldrig skrivit något positivt om vargen.
Då handlar det om ett djur som skapar död och elände där den slår sig ned, ett djur som det inte finns några ekologiska uppgifter för i Sverige. Vargvännerna kan tjata om apexpredatorernas stora roll, men det är uppblåst nys och rena lögner. Så många vargar som skulle behövas för att ändra ekologin får aldrig plats i den södra och folktäta halvan av landet.

Debatten som väcker frågor till Sveriges Radio
På måndagen ordnade fina och politiskt korrekta P1 Morgon debatt om saken mellan Rovdjursföreningens Kent Nauclér och Jägareförbundets Daniel Ligné.

Efter det inslaget blev jag tvungen att mejla följande till journalisten och hennes chef:

Lyssnade på din intervju med rovdjursföreningens Kent Nauclér och jägareförbundets Daniel Ligné och funderar på om du och din redaktion kan vara nöjd med ert jobb. ”Uppenbart komplicerat”, säger du mitt i inslaget om storyn. Det är inte det minsta komplicerat. Om Rovdjursföreningen påstår att Jägareförbundet ljuger om hur många rovdjur det finns i Sverige, får väl Rovdjursföreningen visa på den lögnen.
Är det inte så vi går till väga, vi journalister, att vi prövar påståendena från de olika parterna? Eller gör ni en lång intervju om någon en dag kommer in på redaktionen och säger att jorden är platt?
Nu används lögnen om och om igen och det blir ping pong-journalistik, utan att lyssnarna får ett rimligt grepp om vad som är sant och relevant.
Det är du och din redaktion som har skyldigheten att reda ut saker och ting för lyssnarna. Det är också er skyldighet att granska Rovdjursföreningen. Varför är det så svårt för er att granska åtminstone sådana här grova påståenden från organisationer som vill ha överstora stammar rovdjur?
Jag misstänker att påståendet om Jägareförbundets påstått vinklade information om rovdjur kan kokas ned till en enda liten punkt. Det var det som miljöpartisten i Kalibers reportage lyfte fram, att förbundets tidning Svensk Jakt aldrig skriver något positivt om vargen.
Problemet är att det inte finns någonting positivt med vargen för jägarkåren. Det går inte att använda löshundar i vargrevir med mindre än att man måste vara beredd att släpa hem sin hund död och i plastsäck när dagen är slut. Vi ser också hur exempelvis älgstammen på sina håll i Värmland är så svag att älgjakten måste ställas in.
Många gånger är jägarna också människor som bosatt sig lång utanför samhällets normala service och har exempelvis kor, får och hästar i liten skala, för sin försörjning.
Min uppfattning är att den absoluta lejonparten av jägarna inte vill ha varg på sin mark eller där de bor, utan ser den som en stor plåga. Hur tror du medlemmarna i Jägareförbundet skulle reagera om tidningen då skrev filosofiska betraktelser av vilka ståtliga djur vargarna är? För några sakargument för återinförande av vargen i den södra halvan av landet finns inte.
En sak till, bara. Kan det verkligen vara rimligt att pengar som jägarkåren betalar in för det statliga jaktkortet, skulle delas ut till exempelvis Rovdjursföreningen för att de ska informera om rovdjur? Det är jägarnas pengar som går in i viltvårdsfonden, varifrån Jägareförbundet sedan får tillbaka en del som styrs av hur många medlemmarna är.

Ja, så skrev jag till journalisten på P1 Morgon och hennes chef.
Vi får se om jag får något svar.

Kommentarer

Klicka här för att skriva en kommentar

Din kommentar kommer att granskas innan den visas i listan med kommentarer.

Skriv en kommentar

Dina uppgifter

Dina uppgifter

14. Npa

2016-02-24 10:38

Finns en.forskare i Göteborg som med jämna mellanrum kollar journalisternas partitillhörighet.
Den sista undersökningen visar att 47% är Mp
26 % är V.
Det tycker jag är rent samhällsfarligt.
Så därför har ju hela debatten en kraftig slagsida.
Varför kommer inte en granskning av dessa fakta nån gång?

13. Till Norrbottning

2016-02-24 10:37

Just den 40 åriga skiten är början till det kaos som i dag råder i våra skogar ( undantaget då kanske Norrbotten) och därför är detta rotande helt nödvändigt. Vi i de drabbade varglänen är mycket tacksamma för att Mikael och hans redaktion orkar gräva i djupet av det fördolda för i detta ligger orsaken till det vi måste utstå i dag. Sen håller jag med dej i att det var bra att han tar SJF i försvar mot de rena påhoppen som var i programmet. Ingen önskar mer än jag att jägarorganisationerna kämpar tillsammans i just vargfrågan men det utesluter inte att det gamla ibland måste upp till ytan. Själv avhoppad SJF, numera medlem i JRF och Rädda Jakten.

12. Varför inte journalisterna granskar värnarsidan

2016-02-24 09:13

Vill minnas att jag nånstans sett att Miljöpartiet får stöd av i krokarna av 50% av journalisterna på våra större medieinstitutioner, aftonbladet, expressen m.fl. Kan man bara hålla allmänhetens ögon riktade åt motståndarhållet så är det ingen som kommer att ha tid/ork att kontrollera värnarsidan. Och då stora delar av journalistkåren är insyltad i bevararsidan finns inget intresse att kritiskt granska sig själv, av någon oerhört konstig anledning...
Nollvision för varg och Sverige ut ut EU!

11. Heja Mikael!

2016-02-24 08:59

Bra skrivet och starkt av dej att kämpa vidare mot de okunniga!!

10. Varför bråka inbördes?

2016-02-24 08:58

Moilanens första del av krönikan är ju bara löjlig. "Lillebrorskomplex"!! Den senare delen är välskriven och bra. Men varför inleda med att hacka på en annan jägarorganisation. Är det inte nog många andra som är efter oss jägare? Varför gräva i 40 årig gammal skit?

9. Veldig bra igjen Mikael !

2016-02-24 08:50

Og det er på høy tid at noen sier noe om vridningen i SR og SVT for det males stadig en romantik rundt rovviltet.
Men jeg må si at jeg undres over at ikke noen har kommentert dommen og rettskatastrofen.
Har du forsøkt å få noen kommentar fra Løfen eller hans undersotter?
Ville vært meget hyggelig om vi kanne få en utredning av justisministeren om ikke Stefan har mulighet.

8. Bra Jobbat - men varför inte anmäla till radionämnden?

2016-02-23 17:40

Hade man kunnat vara anonym hade jag gärna anmält inslaget till fd radionämnden som nu heter myndigheten för något. Ett så pass vinklat och icke objektivt inslag måste anmälas. Men vad händer med mig då? Jag är inte beredd att ta det priset. Se vad som händer med den som går trafikeftersök eller har problem med sina får. Det börjar bli ett stort miljöhot, MP och dess styrning av den tredje statsmakten media. Vi får vara glada för att deras stuprör är såpass vilse att de sannolikt åker ur regeringsställning för gott.

7. Apropå granskning

2016-02-23 17:20

Kanske skulle Sveriges radio och Sveriges television granskas ifråga om dom är opartiska i rovdjursfrågan? Jag tycker att värnarna får komma till tals mest i debatter och liknande. Sedan redovisas ju aldrig kostnader för rovdjuren och vilket helvete dom kan ställa till med.

6. Det var synd ...

2016-02-23 17:01

... att SJF-representanten inte kontrade med att NVV gett bidrag till Naturskyddsföreningen, för att dom skulle kunna överklaga myndighetens beslut kring licens- och skyddsjakter.

5. Bra skrivet

2016-02-23 16:30

Dock kan man knappast vänta sig något svar

4. All heder till dig, Mikael Moilanen !

2016-02-23 16:30

Starkt gjort av dig tycker jag att skriva till journalisten och även hennes chef och kritisera intervjun.
Sånt gör mig glad. Vi behöver mer sammanhållning nu i jägarkåren och mer enad front.

3. Hon har nog inte tid att svara...

2016-02-23 16:29

...för hon är nog kompis med Bucht som heller inte har tid.
Föraktet för vanligt folk blir tydligare för var dag som går.
Tänk om politikerna skulle agera på samma sätt vad gäller frågor och ifrågasättanden kring vård, skola och omsorg.
Inte tid att svara?
Vad gäller Jägareförbundets inställning att man inte kan vilja ha noll vargar är det ju bara trams. Då kan man lika gärna säga att vi inte kan ha en nollvision i trafiken vad gäller dödade heller.
Men det är ju så att man inte gärna sågar av den gren man sitter på.

2. Tack...

2016-02-23 16:28

Mikael för att du orkar rota vidare och i text lyckas förklara för oss vad som sker runt om kring " i finare kretsar". Håller med dej till 100% . Kämpa på för du/ ni på redaktionen är jätteviktiga som motpol till de vargvänliga medierna som inte vill eller vågar ta i allt negativt som kommer i vargens spår. Ser med spänning fram mot svaret och hoppas att du redovisar det här på Jakt & Jägare. Återigen tack för det jobb du lägger ner i vargdebatten. Tillsammans blir vi starka.

1. Helt rätt

2016-02-23 16:28

Du har så rätt i allt du skriver Mikael och jag håller med dig helt till fullo. Inte undra på att många som varit med i många år i Svenska Jägareförbundet drar sig ur och lämnar. Nej tacka vet jag Jakt & Jägare med Mikael Moilanen i spetsen, de har bra koll på det mesta och jobbar för oss som tycker om tamdjur samt skog o natur.

  • Annons Vildmarkshörnan Kiruna
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • Annons JRF
  • AnnonsGarmin
  • AnnonsChevalier
  • AnnonsGyttorp Norma
  • AnnonsTrapperprodukter